Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
En ik altijd maar denken dat laag juist extra gevaarlijk is omdat je bij harde hoge pieken recht op je trommelvlies meteen de knop naar links wilt draaien maar je bij hard en veel laag die neiging helemaal niet hebt... De beschadiging ontstaat niet door de frequentiegevoeligheid van je gehoor, maar door de overbelasting van trilhaartjes. Laag maakt juist meer kapot dan hoog. Zie de frequentiegevoeligheid maar als een alarmsysteem dat bij laag minder goed werkt.
Los van of ik niet weet of dat echt zo is, denk ik dat uiteindelijk de schade in het (hoge) middengebied veel meer invloed heeft op je dagelijks leven, omdat (de verstaanbaarheid van) de menselijke stem zich nu eenmaal niet bevindt in de bassfrequenties maar in 't (hoge) middengebied. Je zal eerder doof genoemd worden en je doof voelen als je 't midden niet meer hoort dan wanneer je 20hz mist.