Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 17 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 164

Discussie: Hard

Senior Member

Standaard

Het blijft inderdaad lastig, ook in de kroeg waar ik geluid doe. Sommige bands spelen gewoon vrij stevige rockmuziek en de drummers meppen vrij stevig. Het podium zit achterin de kroeg, rechts van het podium een trapgat omhoog die een hoek maakt naar links, waardoor een deel van het podium onder een lager plafond zit en een deel onder een grote hoogte van het trapgat.

Gevolg? reflecties van hier tot tokio. De monitor op de rechterkant van het podium moet dus ook weer een stuk harder, anders hoort men zichzelf niet. Ik kan wel zeggen: iedereen zachter en meet je volumes aan het monitor volume die ik geef, maar zo werkt het vaak niet.

Het podiumvolume ligt dus al hoog, maar nog wel acceptabel. Vervolgens met de soundcheck is het goed te doen. Dan stroomt de kroeg vol, de muziek uit iTunes klinkt al vrij hard en men gaat nog harder praten. De band begint en ik moet gewoon de master een stuk omhoog schuiven om over de mensen heen te komen.

Als de avond vordert hebben bands ook nog wel eens de neiging om harder te gaan spelen. Ik doe dan als geluidsman oordoppen in als ik de mix in orde vind. Mijn gehoor hoeft niet kapot..

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vincent136 Bekijk bericht
    Het podiumvolume ligt dus al hoog, maar nog wel acceptabel. Vervolgens met de soundcheck is het goed te doen. Dan stroomt de kroeg vol, de muziek uit iTunes klinkt al vrij hard en men gaat nog harder praten. De band begint en ik moet gewoon de master een stuk omhoog schuiven om over de mensen heen te komen.
    Ik vermoed soms dat hier bij veel tenten/muzikanten/geluidsmensen een soort van denkfout ligt.
    (Al weet ik ook wel dat soundchecken in een lege kroeg echt anders is dan spelen in een volle.)

Je zegt dat 't hier om een kroeg gaat. Daar komen natuurlijk mensen voor de band/muziek, maar zeker ook om te praten of gewoon met voldoende achtergrondruis hun biertje te drinken.
    Waarom moet de muziek dan door vrijwel overal (tot achterin de tent) "over de mensen heen" komen? Als mensen steeds harder gaan praten om over de muziek heen te komen, is 't toch een teken dat ze de muziek (op hun plek) niet per se harder willen dan hun gesprek?

Het ligt natuurlijk aan de gelegenheid. Soms komt echt 95% specifiek voor de band. Vaak genoeg is de band echter gewoon een extra'tje op de uitgaans-avond.

Ik vind 't persoonlijk juist wel prettig als er duidelijke volume-zones zijn. Niet van knetterhard tot écht knetterhard, maar eerder van "iets harder moeten praten" tot "vertel 't me straks maar" .

Zit ik ook meteen te denken aan een gozer onlangs tijdens een solootje, waarbij ik een flink eindje 't publiek inliep (klein kroegie, dus was relatief gezien al snel een flink eindje). Die gozer kwam op me af en zei met z'n mond en hand strak tegen m'n oor "wat spelen jullie zacht man! Dat moet harder". Ik keek 'm aan of hij de tegenstrijdigheid zelf zag, maar hij was bloedserieus .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Moderator

Music

Juist daar word ik altijd gek van, dat mensen knetterhard in je oor gaan tetteren, tijdens de pauze. Heb je de hele tijd lekker je gehoorbescherming ingehad, wil je wat drinken, komt er weer iemand je een halfdronken compliment in je oor brullen. "SSZZZOOOO WWJJULLIIEE ZIJJNN EEEGGTT GOOOEEEED MAAAANNN"
    Ik houd nu maar vaak mijn doppen in tijdens de pauzes
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Senior Member

Standaard

Ik heb wel vaker gehoord dat de meeste decibel meters gevoelig zijn voor 1 frequentie (1k volgens mij?), en dat dit in de meeste tenten eruit wordt gehaald om gezeur met de gemeente te voorkomen.
    Ik heb het gehoord, nog nooit met m'n eigen ogen gezien dus het kan best en fabeltje zijn

Jullie hebben het nou over bandjes en pop podia, maar ik heb altijd ook behoorlijk wat ruis in m'n oren als ik een avond bij vrienden ben geweest. Muziek staat niet hard, er wordt ook niet geschreeuwd, maar alsnog is het na ong. 4 á 5 uur toch te hard, en ontstaat er een ruis.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    (Al weet ik ook wel dat soundchecken in een lege kroeg echt anders is dan spelen in een volle.)
    Maar hier moet een mixer rekening mee houden, toch?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Onder het motto: ik kom beter klaar met een gitaar en alles went behalve een vent.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Juist daar word ik altijd gek van, dat mensen knetterhard in je oor gaan tetteren, tijdens de pauze. Heb je de hele tijd lekker je gehoorbescherming ingehad, wil je wat drinken, komt er weer iemand je een halfdronken compliment in je oor brullen. "SSZZZOOOO WWJJULLIIEE ZIJJNN EEEGGTT GOOOEEEED MAAAANNN"
    Ik houd nu maar vaak mijn doppen in tijdens de pauzes
    Het is nog veel erger als iemand in je oor tettert: "SSZZZOOOO WWJJULLIIEE ZIJJNN EEEGGTT VOLKOMEN KUT MAAAANNN"
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Moderator

Music

Ghehehe, heb je gelijk in. Maar in mijn ervaring vindt halfdronken publiek je altijd geweldig, hoe k*t je ook hebt staan spelen En dan daarna de toevoeging "ja ik zit zelf ook in een band dus ik weet wel waar ik het over heb". Dit moet ontzettend herkenbaar zijn...
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Moderator

Standaard

Zo kwam er eens zo'n knakker naar me toe die zei: 'lekker wijf, die zangeres van jullie'. Waarop ik antwoordde: je mag haar gratis meenemen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Achja.. afgelopen weekend nog een geluidsklus gedaan in een niet zo'n groot zaaltje. Punkrock, 3 bandjes. Marshall / ENGL / Orange 4x12 kasten met bijhorende buizentops, Ampeg SVT met 8x10 koelkast. Ziet er heel cool uit en klinkt ook stoer. Maargoed, totale overkill. En niet even zacht, nee, knetterhard. Dan kun je als geluidsman maar weinig meer. Hoe lief je ook bent, hoe zakelijk je ook bent, het maakt niet uit, ze zetten de boel toch altijd weer hard. Dan maar zorgen dat de kick en de zang te horen is en dan is't ook prima met zulke bandjes. Je moet gewoon je eigen grenzen wat verleggen. Ik had een goede gesloten koptelefoon mee, die heb ik opgezet en vervolgens een leuk koptelefoon mixje voor mezelf gemaakt. Had ik ook geen piepende oren aan het einde van de avond

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vincent136 Bekijk bericht
    Achja.. afgelopen weekend nog een geluidsklus gedaan in een niet zo'n groot zaaltje. Punkrock, 3 bandjes. Marshall / ENGL / Orange 4x12 kasten met bijhorende buizentops, Ampeg SVT met 8x10 koelkast. Ziet er heel cool uit en klinkt ook stoer. Maargoed, totale overkill. En niet even zacht, nee, knetterhard. Dan kun je als geluidsman maar weinig meer. Hoe lief je ook bent, hoe zakelijk je ook bent, het maakt niet uit, ze zetten de boel toch altijd weer hard. Dan maar zorgen dat de kick en de zang te horen is en dan is't ook prima met zulke bandjes. Je moet gewoon je eigen grenzen wat verleggen. Ik had een goede gesloten koptelefoon mee, die heb ik opgezet en vervolgens een leuk koptelefoon mixje voor mezelf gemaakt. Had ik ook geen piepende oren aan het einde van de avond
    Komt zeer bekend voor. Dan is het het einde van de avond en dan kun je gewoon 3/4 schuifjes omlaag zetten zonder enig verschil te merken.

Senior Member

Standaard

Ik heb ook wel 's naast een gefrustreerde geluidsman gestaan, die mij liet zien dat het niks uitmaakte of hij nu wel of niet de basgitaar harder of zachter over de PA gooide, totaal geen verschil. Oftewel de basversterker stond op standje oorlog. Dan ben je idd machteloos....

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten