Ik vermoed soms dat hier bij veel tenten/muzikanten/geluidsmensen een soort van denkfout ligt.
(Al weet ik ook wel dat soundchecken in een lege kroeg echt anders is dan spelen in een volle.)
Je zegt dat 't hier om een kroeg gaat. Daar komen natuurlijk mensen voor de band/muziek, maar zeker ook om te praten of gewoon met voldoende achtergrondruis hun biertje te drinken.
Waarom moet de muziek dan door vrijwel overal (tot achterin de tent) "over de mensen heen" komen? Als mensen steeds harder gaan praten om over de muziek heen te komen, is 't toch een teken dat ze de muziek (op hun plek) niet per se harder willen dan hun gesprek?
Het ligt natuurlijk aan de gelegenheid. Soms komt echt 95% specifiek voor de band. Vaak genoeg is de band echter gewoon een extra'tje op de uitgaans-avond.
Ik vind 't persoonlijk juist wel prettig als er duidelijke volume-zones zijn. Niet van knetterhard tot écht knetterhard, maar eerder van "iets harder moeten praten" tot "vertel 't me straks maar".
Zit ik ook meteen te denken aan een gozer onlangs tijdens een solootje, waarbij ik een flink eindje 't publiek inliep (klein kroegie, dus was relatief gezien al snel een flink eindje). Die gozer kwam op me af en zei met z'n mond en hand strak tegen m'n oor "wat spelen jullie zacht man! Dat moet harder". Ik keek 'm aan of hij de tegenstrijdigheid zelf zag, maar hij was bloedserieus.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers