Het blijft inderdaad lastig, ook in de kroeg waar ik geluid doe. Sommige bands spelen gewoon vrij stevige rockmuziek en de drummers meppen vrij stevig. Het podium zit achterin de kroeg, rechts van het podium een trapgat omhoog die een hoek maakt naar links, waardoor een deel van het podium onder een lager plafond zit en een deel onder een grote hoogte van het trapgat.

Gevolg? reflecties van hier tot tokio. De monitor op de rechterkant van het podium moet dus ook weer een stuk harder, anders hoort men zichzelf niet. Ik kan wel zeggen: iedereen zachter en meet je volumes aan het monitor volume die ik geef, maar zo werkt het vaak niet.

Het podiumvolume ligt dus al hoog, maar nog wel acceptabel. Vervolgens met de soundcheck is het goed te doen. Dan stroomt de kroeg vol, de muziek uit iTunes klinkt al vrij hard en men gaat nog harder praten. De band begint en ik moet gewoon de master een stuk omhoog schuiven om over de mensen heen te komen.

Als de avond vordert hebben bands ook nog wel eens de neiging om harder te gaan spelen. Ik doe dan als geluidsman oordoppen in als ik de mix in orde vind. Mijn gehoor hoeft niet kapot..