Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
En ik altijd maar denken dat laag juist extra gevaarlijk is omdat je bij harde hoge pieken recht op je trommelvlies meteen de knop naar links wilt draaien maar je bij hard en veel laag die neiging helemaal niet hebt... De beschadiging ontstaat niet door de frequentiegevoeligheid van je gehoor, maar door de overbelasting van trilhaartjes. Laag maakt juist meer kapot dan hoog. Zie de frequentiegevoeligheid maar als een alarmsysteem dat bij laag minder goed werkt.
Ik ben geen expert op dit gebied, dus verbeter me maar waar nodig is. Laag kan inderdaad veel kapot maken, en als je je hoofd in een subwoofer gooit dan heb je net zoveel kans dat je trilhaartjes kapot gaan als bij iets anders. Maar in het frequentiegebied rond de 4kHz loop je toch sneller beschadiging op dan in het lage frequentiegebied? Dan zou je toch kunnen zeggen dat laag frequenties minder snel beschadigen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
Op gitaarnet klagen over volume? Gitaristen die met decibel meters aan komen zwaaien? Volume heeft een plek in rock'n roll. Het moet niet gekker worden.
Verschil is dat ik naast muzikant ook nog geluidstechnicus ben, en dan heb ik een bepaalde verantwoordelijkheid voor bezoekers waardoor rock 'n roll volumes een beetje achterlijk zijn.

Vergelijk het met een taxi chauffeur. Die is ook verantwoordelijk voor zijn passagiers. Nu kan een chauffeur als een (rock n roll)coureur met 100km/h door de bebouwde kom gaan rijden waardoor de beleving een stuk intenser wordt voor zijn passagiers. De beleving is misschien goed, maar toch zal iedereen die chauffeur als een onverantwoordelijke aso zien.