Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 17 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 164

Discussie: Hard

Senior Member

Standaard

103 dB op de luisterplaats lijkt mij ook nog steeds te hard (ja ik weet het, ik ben een ouwe lul).
    Tot nu toe zijn er wel geluidsnormen, maar die zijn meer gespitst op overlast buiten de zalen. Wat extra isolatie er tegenaan en we kunnen weer harder. Al jaren blijkt dat gehoorschade geen ouderdomsziekte meer is en jongeren steeds eerder onherstelbare schade oplopen.
    Vroeger had je de walkmans waar later volumebegrenzing op kwam, maar in feite zijn dat allemaal zaken waarbij de luisteraar het niveau zelf in de hand heeft. Bij concerten ben je volledig aan de organisatie overgeleverd.
    Alle campagnes ten spijt is er tot op heden bij concerten weinig verbeterd.

Als ik hier in de Effenaar naar een concert ga, kan ik bij de bar of garderobe oordoppen kopen. Ergens wel hypocriet, want ze weten dus dondersgoed dat het te hard is. Ikzelf heb altijd op mijn eigen doppen bij me, maar het grootste deel van de bezoekers draagt niks.

Als ik de nieuwsberichten volg moeten er behalve het limiteren van het geluidsniveau ook terplekke (gratis?) oordoppen beschikbaar komen en komt er (vooraf?) voorlichting.

I.p.v. een voorprogramma staat er dan waarschijnlijk iemand van de Hoorstichting op het podium om iedereen op de risico's te wijzen
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Goeie foto! Want dat is inderdaad wat er mis gaat. Voorlichting is inderdaad belangrijk en oordoppen beschikbaar stellen, omdat fans vooraan willen staan kan ik ook wel inkomen. Maar de maatschappij van tegenwoordig heeft de neiging de verantwoordelijkheid bij mensen weg te halen. Altijd de mensen in een slachtofferrol plaatsen. Nou, belangrijk dus dat men weet wat de gevolgen zijn, maar het blijft hun keuze om doof te worden.
    PAS Custom Guitars, Music Man, Gibson, Schecter, Ibanez, Mesa Boogie, Engl, TC Electronic, Ultimate Ears, Fisher Amps
    Incoming: Siggery Custom Shop 7-string
    My band Panic Attack (DT Tribute): http://www.youtube.com/user/panicattackband

Senior Member

Standaard

Het is niet altijd een keuze. Ja, je kunt kiezen om dan maar niet naar concerten te gaan
    En die standaard schuimpjes in je oren beschermen wel, maar je hoort ook niks meer dan wat gerommel. Niet iedereen heeft goede oordoppen op maat liggen waarmee alles nog goed hoorbaar is.

Ander aspect is dat je het doof worden niet meteen merkt. Ik ging vroeger ook naar concerten waarna je aan het einde met een dof gevoel naar huis ging. De volgende dag was er dan niks meer van te merken. Niks aan de hand denk je dan. Maar schijn bedriegt.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Helemaal mee eens, ik ben ook voor de 103 dB regel. Maar je kunt niet de verantwoordelijkheid van die malloten, die naast een speaker gaan staan, op je nemen.
    Daarnaast denk ik dat veel mensen niet voor de muziek gaan, maar voor het gevoel of de beleving. Dat voel je beter als het hard is, maar kan nog steeds met oordoppen.

De echte muzikant heeft het gewoon klote. Als ik een band wil zien, kom ik om de muziek te beleven en ervan te genieten. Dat kan niet op 106 dB, dus moet ik oordoppen in. Tja, dan zet ik liever thuis met een pilsje de plaat op...
    PAS Custom Guitars, Music Man, Gibson, Schecter, Ibanez, Mesa Boogie, Engl, TC Electronic, Ultimate Ears, Fisher Amps
    Incoming: Siggery Custom Shop 7-string
    My band Panic Attack (DT Tribute): http://www.youtube.com/user/panicattackband

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door minoin Bekijk bericht
    Helemaal mee eens, ik ben ook voor de 103 dB regel. Maar je kunt niet de verantwoordelijkheid van die malloten, die naast een speaker gaan staan, op je nemen.
    Sommige mensen hebben dat gewoon niet in de gaten. Toen ik 10/12 jaar was en elke week kranten rondbracht had ik mijn discman ook op 100% staan omdat ik niet beter wist en niemand die mij vertelde dat het slecht was.
    Nu ik 20 ben heb ik als het helemaal stil is (gehoorbescherming + een stille ruimte) toch een kleine piep in mijn oren (ondanks dat ik altijd oordoppen draag als ik naar concerten ga).

Net zoals ik een paar ouders zag die hun kinderen van 4/5 jaar oud even twee meter voor het podium neerzette om te laten luisteren/kijken naar hun oudere neefjes/broertjes.
    Die kinderen zaten zonder gehoorbescherming op oorhoogte voor vier 15" subwoofers op 1,5 meter afstand.
    Lijkt me niet echt goed voor die kinderen, zowiezo al niet om in zo'n ruimte rond te lopen.

Senior Member

Standaard

Op gitaarnet klagen over volume? Gitaristen die met decibel meters aan komen zwaaien? Volume heeft een plek in rock'n roll. Het moet niet gekker worden.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Op gitaarnet klagen over volume? Gitaristen die met decibel meters aan komen zwaaien? Volume heeft een plek in rock'n roll. Het moet niet gekker worden.
    Mijn JVM produceerde in de oefenruimte, op repetitie volume iets van 98 dB op een halve meter afstand.
    Als daar nog 's de rest v.d. band bij komt zit je zo rond de 100 dB wat er bij jezelf aan geluidsdruk arriveert zeg maar. Dat volume vind ik nog goed te doen.
    Op een gegeven moment gaat het gewoon echt te hard als je naar een concert of disco gaat, en als het pijn aan de oren doet, is de lol er voor mij af. Ik denk dat er wel degelijk een gebied is waar het nog net "lekker" is, en wel degelijk hard, maar dat het toch aangenaam kan klinken, ondanks dat er met 110 of 120 dB gedraaid wordt.

Wat ik me ook afvraag, maar misschien niet genoeg in heb verdiept; meestal wordt er een giga-hoeveelheid laag gebruikt tijden concerten of disco's, en nu weet ik dat er hele volksstammen zijn die daar verzot op zijn (ik niet ), maar zou je daarmee het aantal dB's niet eenvoudig mee omlaag kunnen krijgen? Gewoon het laag er wat uitdraaien?

Begrijp me niet verkeerd. Ik houd wel degelijk van laag, en een stuwende bas, maar wat al te vaak hoor ik (bijna) alleen maar bas, terwijl er zoveel meer te horen, en dus te beleven en genieten valt.
    Laatst gewijzigd door Henri H; 22 mei 2011 om 21:53

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
    Wat ik me ook afvraag, maar misschien niet genoeg in heb verdiept; meestal wordt er een giga-hoeveelheid laag gebruikt tijden concerten of disco's, en nu weet ik dat er hele volksstammen zijn die daar verzot op zijn (ik niet ), maar zou je daarmee het aantal dB's niet eenvoudig mee omlaag kunnen krijgen? Gewoon het laag er wat uitdraaien?

Begrijp me niet verkeerd. Ik houd wel degelijk van laag, en een stuwende bas, maar wat al te vaak hoor ik (bijna) alleen maar bas, terwijl er zoveel meer te horen, en dus te beleven en genieten valt.
    Nee, dat wil je eigenlijk niet. Omdat het menselijk gehoor minder gevoelig is voor lage frequenties. Dat is zowel in de zin van:
    - Lage tonen hoor je zachter.
    - Lage tonen beschadigingen je gehoor minder.

Als je in dB(c) meet dan meet je volume zoals het is. 100Hz op 100dB en 4kHz op 100dB verschijnen op je db-meter allebij als 100dB(c).
    MAAR ... het menselijk gehoor hoort de lage tonen dus minder. Daarvoor hebben ze de dB(A) schaal uitgevonden, deze houdt rekening met de gevoeligheid van het menselijk gehoor.
    Als we dezelfde tonen pakken die 100dB zijn, dan kan het goed zijn dat die 100Hz toon maar 90dB(A) is en de 4kHz toon 100dB(A).

Dus het antwoord op jou vraag: Het verwijderen van laag zou niet zoveel uitmaken op een dB(A) meting, omdat die het gevoeligste is voor hogere tonen (rond de 4kHz).
    Als je het doet dan kan het misschien wel een paar dB's schelen, maar dan heb je een show waar geen leven/energie in zit en je hebt toch kans op gehoorbeschadigingen (want het gehoor loopt toch schade bij de hoge tonen).
    Neemt niet weg dat er enorm veel mafkezen zijn die teveel laag gebruiken.

Bovenstaande is de Fletcher Munson Curve. Deze toont de gevoeligheid van het menselijk gehoor aan per volume.
    De reden (ofja, een van de redenen) dat mensen luide muziek vaak beter vindt klinken is dat je gevoeligheid op hoog volume totaal anders is. Op een hoog volume zijn de hoge tonen minder sterk en de lage tonen juist sterker.

Senior Member

Standaard

Ah, dat verduidelijkt de boel. Dank je.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arvoitus Bekijk bericht
    - Lage tonen beschadigingen je gehoor minder.
    En ik altijd maar denken dat laag juist extra gevaarlijk is omdat je bij harde hoge pieken recht op je trommelvlies meteen de knop naar links wilt draaien maar je bij hard en veel laag die neiging helemaal niet hebt... De beschadiging ontstaat niet door de frequentiegevoeligheid van je gehoor, maar door de overbelasting van trilhaartjes. Laag maakt juist meer kapot dan hoog. Zie de frequentiegevoeligheid maar als een alarmsysteem dat bij laag minder goed werkt.

Verder sluit ik me aan bij Pepe, beleving meet je niet met meetapparatuur.

De ontwikkeling die ik sinds de 80's op het podium heb meegemaakt: nadat de gitaristen waren verwend met steeds grote vermogens (rackattack!), kwam de reactie vanuit de baswereld met steeds zwaarder geweld (1000 tot 2000 watters), daarop kon de drumwereld natuurlijk ook niet achterblijven met steeds nieuwe kits die het bas en gitaargeweld makkelijk konden bijbenen, en niet veel later sleepten de toetsenisten makkelijk 2000 watt eindtrappen mee omdat het zo lekker vet was (true! ..). Dat heeft er allemaal toe geleid dat tegenwoordig op het podium niet zelden de zang onuitstaanbaar hard staat, want die wereld zit natuurlijk ook niet stil!

Ik ben 15 jaar geleden van 2x50 watt buizen teruggegaan naar 2x20 en kreeg in kroegen vaak te horen dat ik harder moest. Nou, dus mooi niet vrienden. Tegenwoordig kom ik met 20 watt binnen en daar moet het maar mee.
    Laatst gewijzigd door peter_heijnen; 23 mei 2011 om 09:32
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten