Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.
Dat is wel echt een probleem hoor. Geluidsmensen die je amp superstil willen en dan alles met de monitor opvangen. En dan vervolgens niet de middelen, tijd of expertise hebben om een goede monitormix te maken van die gitaar. Sta je te spelen met een afgeknepen banjosound in je oor, dat gaat echt ten koste van je spel.
Sowieso zijn wij ondanks de gemiddeld goeie ervaringen wel echt op het punt dat we een eigen geluidsman gaan meenemen. Al is het maar zodat die de discussie aan kan gaan, terwijl wij op muziek maken concentreren!
Onze eigen geluidshenk hadden we inderdaad ook bij.
Bij dit soort kleine dingetjes denk ik dat er zoveel kapiteins rondlopen dat die gasten helemaal geen zin hadden om zicht druk te maken...
Bij solo's en bij bepaalde stukjes waar dat nodig was is er ook niet gespeeld met het zaalgeluid.
Onze geluidsman mocht overal afblijven en aanwijzingen werden niet opgevolgd. En echt serieus zijn we niet hoor
Als ik over mn eigen spullen had kunnen spelen had dat ook wel gescheeld...
Eigenlijk weet je het vantevoren...![]()
Screw you guys, I'm going home!!!!
Ik zal als geluidstech NOOIT aan de knoppen van band komen. Ok, op de DI out van de bassist na dan (pre-EQ/Ground Lift). Beslissingen over podiumvolume gaan altijd in overleg met de band, al komt dat wel vaak neer op een dringend verzoek van mijn kant. Als ze weigeren het zachter te zetten dan is de eventuele slechte balans in de zaal niet meer mijn probleem. Zij staan dan voor lul met een slechte sound en ik schrijf de volgende dag een factuur en heb er niets meer mee te maken.
Toch komt het de laatste tijd steeds vaker voor dat ik aan de gitarist moet vragen of ie z'n versterker harder wil zitten omdat ik te veel overspraak krijg van bv de drums. Ik ben benieuwd of deze trend door gaat zetten. ;-)
Wat mij betreft wel. Mijn sound is op dit moment stabieler dan ooit! Ik hoef mn sound niet meer te horen vanuit mn eigen speakers... Uit de monitor is enorm goed zeker met de juiste man achter de knoppen.
Maar zodra ze aankomen met microfoons voor mn cabinet gaat het fout. Ik heb het nog maar 1 keer meegemaakt dat een geludisman dat goed heeft gekregen... Voortaan een kabeltje vanuit mn palmer...
Het was zeker toen ik begon met spelen altijd een hele verassing als ik de ene keer klonk als de shadows en de andere keer als een bolletje wol. De geluidsmensen regelden altijd alles netjes in naar hun voorkeur...
De mooiste die ik hoorde was: Dat zijn wel heel veel pedalen zeg... Je moet er goed mee uitkijken dat je de levels goed in balans houdt, anders krijg je oversturing van het ene pedaal in het anders (het ging om 5 pedalen waarvan 3 overdrives)
Maar er zijn inderdaad ook hele goede... Altijd fijn om er eens een tegen te komen!
Screw you guys, I'm going home!!!!
Ik mag eigenlijk ook nooit zo hardMaar onze drummer slaat ook zacht, dat scheelt dan weer.
Moet ineens aan een optreden in Duitsland denken waar tijdens de soundcheck de bluesharp afschrikkelijk dun en zacht klonk door de PA. Ga je bij de versterker luisteren is het geluid goed. De knoppenman bleef maar vragen om het op de versterker aan te passen, maar op een gegeven moment lukte het toch om hem gewoon eens daar te laten luisteren, zodat hij kon horen dat de bron goed ingeregeld was, en hard genoeg. Tig verschillende microfoons voor de bluesharpversterker, en een paar nieuwe kabels later kwamen ze er eindelijk achter dat ze een fout hadden gemaakt met het kanaal. De bluesharp die we over de PA hoorden kwam via de zangmicrofoon binnen, die was doorgelust naar het kanaal waar ze op de mengtafel bluesharp bij gezet hadden. Ben je zomaar een dik half uur en de nodige irritatie (zeker omdat onze bluesharpist in het duits niet heel veel verder dan Weißbier en Schnitzel komt) verder... Dôh!
Mijn ervaring is dat het een stuk beter gaat als je normaal communiceert.
Heb jaren lang het helemaal verkeerd aangepakt. Bij onze muziek moet de gitaar redelijk aanwezig zijn en de drummer mept ook vrij hard, dus gingen de knoppen op het podium vol open, waarop de geluidsman het zooitje dichtgooide om de zang er nog enigzins bovenuit te krijgen.
Had altijd het gevoel dat het dan te zacht stond en dan heb je op een gegeven moment een gigantische brij met maar op 1 plek een aanvaardbaar geluid.
Uiteraard was de geluidsman altijd een knurft.
Nu probeer ik een kort praatje te maken en de muziek een beetje te omschrijven om het dan eerst helemaal aan de tech over te laten.
Als ik dan nog twijfels heb dan is dat meestal met een seintje ook wel op te lossen.
Valt me op dat het geluid dan in veel gevallen sterk verbetert.
Schoenmaker blijf bij je leest.
En waarempel, de geluidsmensen zijn meestal geen knurften meer en letten ook beter op als ze het prettig vinden om een band te mixen ipv steeds in te grijpen om het nog een beetje te redden.
Tic Nerveux
Mijn eerste officiele optreden was op een straatfeest, buiten.
Ik was nogal snugger geweest en had de organisatie vooraf gevraagd om "iets van licht op het podium. omdat het tot na zonsondergang doorging"
Toe wij kwamen bleek het toneel OM een lantarenpaal heen gebouwd. (zo een met een gele lamp erin).
"zo hebben jullie goed licht op het toneel"
achteraf is ie hilarisch....
te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40
Klopt helemaal, maar we moeten niet vergeten dat het een versterker van de tent was. Dus misschien zelfs wel van hem. Ik weet niet waar hij 'te hard' vandaan haalde, maar misschien vond 'ie dat Nocki teveel gain gebruikte (omdat hij de gain zelf altijd lager heeft staan).
Ik heb er zelf ook een handje van om aan de knoppen van versterkers van bandleden te draaien maar wel op m'n teentjes getrapt te zijn als ze aan mijn spul zitten.
Ja, maar dat is nog een groot verschil. Je bandleden zitten als het goed is behoorlijk op één lijn met wat jij wilt, en je kent elkaar goed. Je bent samen op zoek naar een goed totaalgeluid, dus als het echt nodig is kun je prima aan elkaars spullen zitten. Een geluidsman die je niet kent en die de band niet kent, staat op een grotere afstand - ook al wil ook hij/zij een mooi totaalgeluid.
Favorieten/bladwijzers