Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 79 van 104 EersteEerste ... 2969777879808189 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 781 t/m 790 van 1037
    Senior Member

Standaard

Ik heb inmiddels wel geleerd dat het eigenlijk altijd wel beter is om verder van het podium vandaan te staan. Tijdje terug bij Kashmir bijvoorbeeld, stond ik helemaal vooraan. Drums en bas hoorde ik duidelijk. Bas is logisch: er stond op het podium een enorme Ampeg te blazen. De gitaarversterkers stonden aan de achterkant naar achter toe gekeerd, en het piëzogeluid hoorde ik al helemaal nauwelijks (in het begin). Daar komt nog bij dat de band vertrouwt op in-ears en dus geen monitoren op het podium heeft staan. Dan kun je beter ergens staan waar je wel gewoon de PA goed hoort.

Bij Sarah Blasko (kleine zaal paradiso) had ik het vermoeden dat ik de zang vooral uit haar eigen monitoren hoorde.

Overigens, het beste geluid ooit - zonder oordoppen, die was ik vergeten - was bij Sigur Rós in Palladium, Keulen. We stonden best een stukje naar achter, en het klonk werkelijk fenomenaal. Qua balans en geluidskwaliteit deed het niet onder voor een CD die over de PA word afgespeeld. Sowieso was dat optreden onbeschrijfelijk, en ik ga er toch wel van uit dat het geluid daarop ook een grote invloed heeft gehad.

Standaard Wat doet ie nou?

Afgelopen week een optreden gehad met mn bandje. Erg lekker gespeeld en nog 2 keer in de prijzen gevallen... Heel erg leuk!
    Er stond zo'n klein blauw 3 kanaals Marshall 1x12 combotje waar ik over moest spelen. Helemaal geen rekening mee gehouden om wat meer mee te nemen dan mn Mesa topje en cab die ik dus niet mocht gebruiken...
    Dus gauw dat ding op gevoel een beetje ingesteld met hopelijk goede settings op alle 3 de kanalen.
    Op het moment dat ik daarmee klaar ben en op wil staan gaat er een geluidsaugurk voor me snufferd staan en gooit willekeurig een van de gain controlls dicht en zegt het moet zachter... De amp moest nog van standby af en het sloeg nergens op... Erg grappig om dat ook eens meegemaakt te hebben.
    Misschien had het te maken met mn outfit dat ik er erg luid uitzag ofzo...

Ook wel eens van die stomme dingen meegemaakt?

(ps. Het was verder een enorm leuk optreden en alles was gewoon super geregeld of het feit dat ik mn eigen spullen niet kon gebruiken na)
    Screw you guys, I'm going home!!!!

Senior Member

Standaard

Zachter moeten terwijl je nog op standby staat, die gaat wel de boeken in als 1 van de beste!

Had ik hier nou al eens verteld over onze meest legendarische geluidsman-ervaring? We hebben zelfs een nummer over hem geschreven. At the risk of repeating myself een paar hoogtepunten uit de samenwerking met deze kerel:

1) Hij: "kunnen jullie de versterkers een beetje alle kanten op richten? Er is geen p.a. en dan hoort iedereen toch wat."
    Wij: "Ehm.. we staan midden op een plein, dus dat betekent dat terrasje 1 de bas hoort, terasje 2 de gitaar en terrasje 3 de Hammond"
    Hij: "Ja prima!"

2) 5 minuten voor showtime: "ik ben weg, maar jullie kunnen me altijd bellen"

3) Ik (tegen publiek): "Bedankt! Het volgende nummer komt van onz..."

Hij (tegen mij): "Willen jullie nu gaan eten?"

Ik: "Gast, ik sta op te treden en we moeten nog een halfuur spelen!"

Hij: "Ja maar anders kan het pas over een uur"

En toen we na onze set voltooid te hebben zaten te eten zagen we de volgende band beteuterd het restaurant in lopen, die waren halverwege hun set naar de kantine gebonjourd anders liep het eetschema in de war!

Bonus track:
    Deze gig was buiten, aan het begin van de avond. Naarmate het donkerder werd, bleek dat er overal verlichting was behalve op het podium! Publiek kon ons dus steeds moeilijker zien en ik moest mijn setlist bij het lampje van m'n amp houden om hem te kunnen lezen!!
    Laatst gewijzigd door EuroCinema; 30 mei 2011 om 10:05

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Zachter moeten terwijl je nog op standby staat, die gaat wel de boeken in als 1 van de beste!

Had ik hier nou al eens verteld over onze meest legendarische geluidsman-ervaring? We hebben zelfs een nummer over hem geschreven. At the risk of repeating myself een paar hoogtepunten uit de samenwerking met deze kerel:

1) Hij: "kunnen jullie de versterkers een beetje alle kanten op richten? Er is geen p.a. en dan hoort iedereen toch wat."
    Wij: "Ehm.. we staan midden op een plein, dus dat betekent dat terrasje 1 de bas hoort, terasje 2 de gitaar en terrasje 3 de Hammond"
    Hij: "Ja prima!"

2) 5 minuten voor showtime: "ik ben weg, maar jullie kunnen me altijd bellen"

3) Ik (tegen publiek): "Bedankt! Het volgende nummer komt van onz..."

Hij (tegen mij): "Willen jullie nu gaan eten?"

Ik: "Gast, ik sta op te treden en we moeten nog een halfuur spelen!"

Hij: "Ja maar anders kan het pas over een uur"

En toen we na onze set voltooid te hebben zaten te eten zagen we de volgende band beteuterd het restaurant in lopen, die waren halverwege hun set naar de kantine gebonjourd anders liep het eetschema in de war!

Bonus track:
    Deze gig was buiten, aan het begin van de avond. Naarmate het donkerder werd, bleek dat er overal verlichting was behalve op het podium! Publiek kon ons dus steeds moeilijker zien en ik moest mijn setlist bij het lampje van m'n amp houden om hem te kunnen lezen!!
    Ook meegemaakt. Supermarkt geplunderd, hondertal kaarsen op het podium gezet.

Meest originele lightshow ever.
    Was voor de tijde dat de brandweer zich overal mee moeide.

Standaard

tjonge... geweldige verhalen...

Had ik trouwens duidelijk gemaakt dat hij niet draaide aan de volume maar aan de gain van kanaal 2....

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Bonus track:
    Dit heb ik laatst ook meegemaakt, optreden buiten op klein podium, er was wel verlichting in de kar maar de krachtstroom die er voor nodig was, was niet geregeld. Uiteindelijk hebben de geluidsmannen hun bus met de lichten aan richting podium gezet zodat het publiek nog wat kon zien.
    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice

Moderator

Standaard

Wazige geluidsmannen zijn achteraf mooi om mee te hebben gemaakt .

Ik moet zeggen dat we de laatste tijd weer ff alleen maar té goede ervaringen hebben. Relaxte lui, die meteen handje komen schudden, vertellen waar de kleedruimte is, "neem een dankje, dan zet ik alvast 't meeste klaar", met de toegestuurde rider in de hand nog even vragen of er nog iets veranderd is, etc, etc...
    Bij soundcheck heel rap OK geluid op 't podium en geen rare fratsen tijdens 't optreden...

Stiekem is de lol er zo eigenlijk snel af .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Moderator

Standaard

Die Nocki, maakt gelijk een van de grootste geluidseikels ooit mee. Eigenlijk moet je naar zijn mengtafeltje lopen en alle gainpots terugdraaien en hem dan zeggen dat het zachter moet.

Belangrijke regel voor geluidsmannen en vrouwen en zij die dit hopen te zijn of worden: zit nooit met je tengels aan de apparatuur van 'de artiest'. Doe dit in overleg en laat de artiest zelf zijn knoppie op jouw uitdrukkelijk en goed gemotiveerde verzoek draaien.

Als je aan mijn knoppie draait ben je in levensgevaar.

(wat een ongelooflijke kutgeluidsboer)
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

hihi... Met de gedachte in mn achterhoofd dat ze je kunnen maken en breken heb ik maar gekozen om me rustig te houden. Ik heb netjes verteld dat ik m even instel en dat we daarna kijken met de soundcheck of tie harder of zachter moet.
    Overigens stond ie gewoon zacht en heb ik gevraagd of ik meer op de monitor kon krijgen...
    En dat was geen probleem. Ik kreeg netjes het geluid van de Marshall combo over de montor.... alsof ik over 5 fuzzen achter elkaar speelde... Heel het optreden maar op het gevoel gedaan en goed in de gaten gehouden waar ik ergens zat op de hals en zo veilig mogelijk gespeeld... Dat ging goed...

Het is elke keer anders en leuk om mee te maken. Ik heb super geluidsmensen gehad die alles super hadden geregeld zodat ik heel het podium over kon met dezelfde sound en als ik dan de zaal in liep was het daar ook goed... erg fijn.

Ik merkte deze keer dat bij de eerste reeks bandjes ook niet echt serieus naar het geluid was gekeken. Een brei en weinig definitie dus... Toen de betere bandjes kwamen in het 2e deel van de dag kon het opeens wel goed

Standaard

Ik werd ooit eens gesommeerd zachter te gaan, letterlijk al toen ik binnen kwam rijden met mijn 4x12, in een tv studio. Ok, zeg ik, geen enkel probleem!

De jongen die me sommeerde, deed het zaalgeluid in de studio en aangezien mijn stack nu echt heeeel zacht stond, kwam mijn gitaargeluid praktisch genomen alleen uit mijn floormonitor.

Tijdens een pauze kwam de technicus uit de opnamewagen aan onze tafel vragen of ik de reverb wat minder wilde zetten. 'Reverb?, ik gebruik helemaal geen reverb'! Nou, kom dan maar even luisteren naar wat ik al heb opgenomen.

Blijkt dus dat de mic voor mijn 4x12 voornamelijk de overspraak van de floormonitor binnenkreeg haha, en meneer kon het verschil tussen overspraak en een gitaarprocessor niet duiden en neemt het rustig op....

Ik noem maar geen namen, maar dit waren de zogenaamde toptechnici van een grote tv studio/organisatie, waarin big money omgaat.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten