Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 81 van 104 EersteEerste ... 3171798081828391 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 801 t/m 810 van 1037
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Ja, maar dat is nog een groot verschil. Je bandleden zitten als het goed is behoorlijk op één lijn met wat jij wilt, en je kent elkaar goed. Je bent samen op zoek naar een goed totaalgeluid, dus als het echt nodig is kun je prima aan elkaars spullen zitten. Een geluidsman die je niet kent en die de band niet kent, staat op een grotere afstand - ook al wil ook hij/zij een mooi totaalgeluid.
    Dat was inderdaad ook waar ik nog aan dacht na het posten. Toch is ongevraagd aan de spullen van iemand anders zitten soms ongewenst (ligt aan de persoon en de relatie).
    Hoewel ik dit absoluut niet wil goedpraten is er vaak meer aan de hand. Misschien wilde z'n vrouw 'm niet verwennen voor de gig of had hij een uurtje geleden te horen gekregen dat z'n moeder was overleden.
    Het feit dat het niet Nocki's amp was maakt de afstand natuurlijk ook iets kleiner.

Senior Member

Standaard

Ik heb het weekend voorafgaande aan St. Patrick's Day met een Ierse folkgroep waarin ik gitaar speel een gastoptreden gedaan in een café in Best.

Het kostte van tevoren al moeite om vragen bij de organisatie beantwoord te krijgen als "Hoe laat moeten we er zijn voor de soundcheck" e.d.
    Op de gok zijn we maar vroeg gegaan, we waren een uur van tevoren speelklaar en het podium was niet in gebruik, de geluidsman was zelf nog niet klaar. We hadden wel van tevoren gehoord dat er een strakke planning was. Een andere groep had zelfs hun repertoire tot op de seconde nauwkeurig getimed en in een tijdschema gezet. Kortom, alles wat we te laat begonnen ging van onze speeltijd af. Komt die geluidsman 2 minuten (!) voor aanvang van het concert vragen of we willen soundchecken.
    Er lag een monitor voor me die muisstil bleef. "Het geluid kan niet harder want dan zingt het rond". Ik zei dat er helemaal niks uit de monitor kwam. De geluidsman ging op z'n knietjes voor de monitor leggen en legde zijn oor er tegenaan. "Speel eens een stukje? ... ja hoor, ik hoor iets". Volledig onbruikbaar dus. "Ik kan jou niet harder zetten". Ik zeg "oh, maar ik hoef ook niet harder, ik hoor mezelf toch wel. Ik wil hier een mix van de anderen op hebben. We zitten op een rijtje naast elkaar en ik hoor de anderen niet". Kwartje valt. "Oh, maar dan zet ik jou zachter en dan kan de rest harder". Mooie belofte, maar de mix moet ik nu nog krijgen. Het hele concert behalve mezelf niks gehoord en maar hopen dat de anderen mij wel horen. In de verte hoorden we nog wel wat van de zaalspeakers en daarop viel willekeurig elk nummer iets weg. Dan was er ineens een microfoon of instrument gemute, de accordeonist heeft het hele concert voor spek en bonen gespeeld, die bleek achteraf helemaal nooit uitversterkt. Als we een opmerking maakten, bleek de man 'verdwenen' van de tafel. Voordat ie dan weer bij zijn tafel was en de fout herstelde waren we minuten speeltijd verder.

Ik hoorde achteraf dat mijn gitaar in de zaal veel te hard stond (die zou juist zachter gaan toch?). Tijdens het zesde nummer brulde iemand in mijn oor; "Nu afronden!" Tijd was om.

We hebben nog ons ongenoegen geuit bij de organisatie, die het heeft doorgespeeld aan de geluidsman. Zijn reaktie: Die jongens hadden veel eerder moeten komen, er was geen tijd meer. Pardon Wij stonden al een uur van tevoren speelklaar terwijl hij tot 2 minuten voor tijd met z'n speeltjes bezig was.

Ook kregen we te horen dat hij een professionele geluidsman was die niet zomaar wat deed. Hij had er zelfs een opleiding voor gevolgd Waarschijnlijk schriftelijk.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Mooi verhaal man! Stiekem hoop ik zoiets extreems ook eens mee te maken. Ik ben wel iemand die er fel op zou reageren en ook m'n spul in zou pakken. Maar eerst even het publiek peilen: als zij het goed horen spelen we door.

Senior Member

Standaard

Misschien zijn diploma uit een kawgomballenautomaat getrokken.

Ik ben wel klaar met geluidsmannen. Hoe ouder, hoe berustender. Ik kreeg ook altijd op mijn kop van de rest als ik tijdens het optreden dingen zat te roepen naar de zijkant. En ik snap volkomen dat je de vaart eruit haalt voor een zanger die een show probeert neer te zetten en in zijn ooghoek de gitarist doodleuk ziet bakkeleien met technisch personeel.
    Als ik nu de akoestische gitaar niet meer hoor pak ik een elektrische.

Zelfs het bandje voor ons dat de stage moet vrijmaken voor ons maar uitgebreid gaat ouwehoeren met meegekomen fans haalt me niet meer uit mijn hum. Ik plop er gewoon nog eentje open aan de bar. Echt bevrijdend is dat, die zen.

Moderator

Standaard

Kolere, wat moet het een feest zijn om met jou te werken. Weet je wat mijn ervaring is? Met grote namen heb je zelden problemen, ook in de studio niet, wel heel relaxed werken.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Hmm, ik weet niet wat je grote namen noemt maar in de tijd dat ik in LA rond hing en wat "grote namen" tegenkwam zaten daar behoorlijk veel onrelaxte figuren tussen.
    De sfeer was daar natuurlijk ook veel competativer. Als je even niet bij de les was, next. Geen pardon.

Senior Member

Standaard

Ik had afgelopen weekend wat dat betreft net zoiets!
    Niet met m'n eigen band, was mee als manusje-van-alles voor een band van vrienden van me.

We kwamen rond een uur of 7 aan bij een bandwedstrijd in Halsteren, de eerste band zou om 8 uur beginnen en 'wij' moesten om half 11.
    7 uur kwamen we binnen, de tafel stond net opgesteld in de hoek, de 2 FOH speakers stonden net op hun plek, verder stond alles nog ingepakt of gewoon midden in de kroeg, half uitgepakt. Uitloop alom!
    Ze deden het geluid met z'n tweeen, en tegen een uur of 8 stond de ene op het podium aan te wijzen uit welke monitor er op dat moment geluid kwam, terwijl de andere achter de tafel in de mic stond te vertellen; "Ow, dat klopt niet, dat moet 2 zijn.." *zucht*

Er stond een cabinet op het podium, die volgens mij ook van de geluidsman af kwam... die het niet deed...
    De eerste band zou de amp van een van onze gitaristen gebruiken (zijn bekenden van elkaar), maar daar kwam op het podium dus geen geluid uit. Snel een combotje geregeld, kwam toch weer allemaal goed, voor nu...
    Amp backstage nog ff getest, daar lag het niet aan!

Het geluid was tijdens de eerste 2 bands al slecht, maar toen 'onze' band begon te spelen heb ik meerdere malen de neiging gehad om beide geluidsmensen aan de kant te trappen!

De gitarist van de 2e band had zijn eigen cab meegenomen, dus dat ging verder goed. Maar toen deze die van het podium had gehaald stond die andere binnen no-time weer terug, toch maar een poging gedaan, je raadt het al, deed het niet.
    Amp terug backstage genomen, komt de geluidsman naar ons toe om te vertellen dat het aan onze amp ligt, hij was gitarist en wist het allemaal!
    De beste man toch even snel duidelijk gemaakt dat als 2 verschillende versterkers op hetzelfde cabinet het niet doen, het misschien toch niet TOEVALLIG ineens alle twee de amps zijn.
    Cab geleend van een andere band, probleem opgelost.

Goed, en toen moest er ook nog gespeeld worden!
    Er zat de hele tijd af en aan een kraak in het geluid! Waar het aan lag was moeilijk te zeggen, het leek niet van een specifieke mic te komen, en front&center tussen de FOH-speakers was te horen dat het ook niet aan de amps lag. Mijn vermoeden is nog steeds dat er ergens op de tafel een gain of EQ pot te ver open stond! Vooralsnog vanachter de tafel geen enkele reactie!

In de tussentijd vroeg er iemand op podium om, ik meen, de zang harder op (en wijzend naar) zijn monitor.
    Geluidsman; welke monitor is dat?
    Gitarist nogmaals; Deze!
    Geluidsman; welke is dat? 2?
    *ergernis alom*

Een half optreden verder kwam er dan eindelijk reactie op het gekraak!
    De reactie bestond uit dat de geluidsman, midden tijdens een nummer met een DI het podium op kwam lopen, voor een van de versterkers ging staan, even naar de voorkant keek, vervolgens de achterkant, om daar zo nog anderhalf nummer te blijven staan, achter z'n oren krabbend.
    Tussen twee nummer door nam hij uiteindelijk de deur die achter het podium stond, om een half nummer later er weer uit te verschijnen, nog steeds met een DI in z'n hand, blijft daar nog een nummer staan, gaat deze keer naast de ándere gitaarversterker staan, legt z'n DI daar bovenop, loopt weer terug naar de eerste gitaarversterker, en blijft daar wéér een nummer achter z'n oren staan krabben, om daarna EINDELIJK van het podium af te komen.

En als het geluid nou goed was... maar dat was nog het meest frustrerende! De mix deugde helemaal niets van!
    Balans van de zang fluctueerde het hele optreden, dan te hard, dan weer compleet uit!! Bij een gitaarsolo ging de gitaar dan af en toe wel harder, maar dan meteen ook veel te hard. Vaak pas tegen het einde van de solo, en vaak pas nadat hij eerst de ándere gitaar harder, zachter (veel te zacht) en weer harder had gezet.
    In een couplet was het helemaal prijs! De zanger stond gewoon te zingen, en tijdens dat couplet speelt de ene gitarist een leadlijntje onder de zang. Dat ene moment was de geluidsman wel wakker, tenminste... Ineens de leadgitaar een stuk harder en de zang compleet uit!

Ik heb in de loop der jaren een hoop meegemaakt, van dronken geluidsmannen tot een set die half faalde, maar zo erg als dit heb ik nog niet eerder gezien en hoop ik ook nooit meer te doen!
    Mag ik alsjeblieft de volgende keer dat deze mannen geluid doen een shotgun meenemen?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Kolere, wat moet het een feest zijn om met jou te werken. Weet je wat mijn ervaring is? Met grote namen heb je zelden problemen, ook in de studio niet, wel heel relaxed werken.
    Mijn ervaring is andersom.
    Kleine/jonge bandjes zijn het aardigst, bij binnenkomst lopen ze meteen naar je toe en bedanken je allereerst heel hartelijk dat ze mogen komen spelen. Bij het verlaten krijg je nog eens dezelfde bedankjes.
    Tijdens het optreden knikken en lachen ze nog een keer dat het geluid perfect is.

Dat zijn gewoon bands die graag willen spelen en er altijd plezier in hebben.

Moderator

Standaard

John Schuursma, gitarist van Brainbox, super om mee te werken. Pierre van der Linden, drummer van oa Focus, hardstikke toffe man. Herbert Noord, Hammond icoon, geweldige man om mee te werken. Sharon den Adel, zangeres, hardstikke aardige vrouw. Anneke van Giersbergen, zangeres, super mee gewerkt.

Patrick Mameli, metal gitarist, toffe vent, de andere Patrick van dezelfde band, super relaxed. Johannes de Boom, soort van zanger, prachtvent.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Anneke van Giersbergen, zangeres, super mee gewerkt.
    Anneke is inderdaad een zeer lieve jongedame. Heel grappig om te zien dat ze op jonge leeftijd voor enorme hoeveelheden publiek heeft gestaan en zich dan heel schattig (bijna verlegen) voorsteld: "Hoi, ik ben anneke". Geweldige vrouw!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten