-
22 oktober 2008, 13:51
mooi topic...Ik ben een paar keer stagemanager geweest op een festival. Je kunt dan heel mooi observeren hoe bands en technici met elkaar en met de sound omgaan. Het is geloof ik al eerder gezegd, maar hoe meer onervaren de band is, des te onevenredig hoog is dan de attitude ten opzichte van het geluid. In de tussentijd sleep ik me dan rot aan spareparts die uit alle hoeken vandaan moeten komen, omdat de dit soort bandjes de helft zijn vergeten! Vervolgens zien ze 'n mooie koch buizenversterker staan waar ze perse over willen spelen, maar geen idee hebben hoe ze er een goed geluid uit moeten krijgen en met gevolg de zekeringen eruit blazen!
Ervaren bandjes/ bandjes met een goede instelling, hebben hun zaakjes voor elkaar. Band- sound is al goed, dat hoeft een techneut niet te maskeren. een eenvoudige line-check en gaan. Ik kan jullie melden dat ook als stagemanager dit je heel wat minder stress oplevert om het programma op tijd te laten lopen.
Geluidmensen zijn in mijn ervaring vaak geduldige en technische mensen. In dat laatste schuilt wellicht wel een probleem, want de meeste bandjes hebben vaak nauwelijks enige technische bagage en kunnen daardoor niet goed communiceren met de mensen aan de monitors en de FOH.
Wat ook echt helpt, hoe klein je gig ook is, zorg dat je een Technical- Rider hebt voor de techniek. Dan weten zij alvast waar ze aan toe zijn. Dat komt je geluid uiteindelijk altijd ten goede..
Regels voor berichten