Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 104 EersteEerste ... 456781656 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 1037

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 449 Bekijk bericht
    [...] Ander probleem wat zich ook nogal eens voordoet is dat veel geluidsmensen niet weten dat een jazz band (b.v. big band) iets anders is dan een pop of rock band verstreken. Dus geen knallende base drums!
    Yep, dat vind ik ook!
    Hoe professioneler de leverancier zal zijn, hoe minder dit zal spelen, omdat een goede leverancier zelf ook wel snapt dat hij er mensen op moet zetten die snappen hoe zo'n band moet klinken.

Je kunt dit wel enigzins manipuleren door ofwel een eigen techneut mee te nemen, ofwel de keuze van de PA leverancier goed te matchen met het soort muziek dat er gespeeld zal worden... er zijn genoeg PA leveranciers die te boek staan als 'typisch rock 'n roll, sleur en pleur', of juist als 'zweverige jazz-gasten' ... of ergens daar tussenin...

[...] Paradiso - Op de monitor was geen zang en gitaar te horen, bezetting was zang/gitaar, drums en bas! Zat zeker te slapen? Is overigens al wel even geleden dit voorval.
    Odeon (Zwolle) tijdens sound check alles prima voor elkaar. Na veel bandjes (dit was tijdens jazz vocalisten concours) tijdens het optreden geen gitaar geluid. Op dat moment speelde ik via de P.a., ook hier zat de geluidsman waarschijnlijk te slapen [...]
    Het blijft natuurlijk wel zo dat je het wel aan moet geven als er iets niet klopt aan je mix... Maar slapende geluidstechneuten zijn irritant inderdaad...
    Laatst gewijzigd door berolios; 21 oktober 2008 om 18:22

Standaard

Het is me wel vaker opgevallen dat geluidsmensen onevenredig veel tijd spenderen aan de drums. Drie kwartier werken aan de trommels, en dan nog tien minuten voor de rest van de band, inclusief zang. Tijdens het optreden staat dan ook de drum meestal te hard.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

Senior Member

Standaard

Als geluidmensen weten waar ze mee bezig zijn heb ik geen problemen met ze.
    Ik heb wel een paar keer slechte ervaringen gehad.
    Paradiso - Op de monitor was geen zang en gitaar te horen, bezetting was zang/gitaar, drums en bas! Zat zeker te slapen? Is overigens al wel even geleden dit voorval.
    Dit is de grootste dood doenner die er is hoor qua klachten over monitoring.
    Dat klinkt als je eigen fout, als jij die kerel niet verteld dat je zang en gitaar wilt horen zal hij het er niet in draaien.

Zelf zal ik geen monitor mix op eigen initiatief gaan bedenken. Vocalen op het bijbehorende groepje uiteraard wel. Maar der rest is aan jou om aan te geven wat je wilt horen.
    100 muzikanten 100 verschillende wensen.
    Bij echt beginnende bandjes maak ik daarop een uitzondering. Ik leg ze ook altijd even het hoe en wat van monitors uit.
    Op paradiso level die je dat jezelf aan te rekenen.

De "wat wil je horen? ~Alles!" was hier al gepasseerd zag ik.

Hier kun je als monitor man niks mee,en dan heb je het nog gedaan ook op het eind van de rit.
    Laatst gewijzigd door De Beer; 22 oktober 2008 om 00:26
    When the world is over, we're still the boy's from nowhere, and tonight, tonight we're coming home!

Standaard

Mijn mooiste ervaring was dat de zangmonitoren het niet deden. De vorige geluidsman was weggegaan en het waren bijna allemaal zijn spullen. Ze moesten dus nog even uitzoeken hoe het werkte enzo....
    Verder is het bij ons altijd gewoon blazen met de versterkers, geen gezeik met geluidsmannen. Dit komt trouwens vooral door de plekken waar we spelen.
    Dreadmember

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De Beer Bekijk bericht
    Dit is de grootste dood doenner die er is hoor qua klachten over monitoring.
    Dat klinkt als je eigen fout, als jij die kerel niet verteld dat je zang en gitaar wilt horen zal hij het er niet in draaien.
    Helemaal mee eens, maar als bij een sound check alles o.k. is en bij een optreden niet is dat even vervelend. Meestal ook weer snel opgelost.
    In dit geval speelde er ook meerder bands, dat kan het ook lastig maken voor geluidsmensen.

Senior Member

Standaard

Helemaal mee eens, maar als bij een sound check alles o.k. is en bij een optreden niet is dat even vervelend. Meestal ook weer snel opgelost.
    In dit geval speelde er ook meerder bands, dat kan het ook lastig maken voor geluidsmensen.
    Ja als je soundcheckt is het inderdaad erg slordig als het daarna niet meer is zoals het was. nu kunnen temperatuur en een volle zaal wel wat uitmaken maar een gitaar verdwijnt er niet van uit de mix.

Met meerdere bands is het lastig ja. dan moet je als tech gaan schrijven, van de meeste tafels zijn wel "cribsheets" en dergelijke te vinden online, hoef je alleen nog maar streepjes te zetten.

Tippie:
    Ik maak tegenwoordig, als ik meerder bands soundcheck, foto's van de mixer met m'n telefoon (5Megapixels) daar kun je behoorlijk mee inzoomen...ideaal.
    Doe ik ook van het FX rack, compressors ed. Techniek is je vriend.
    When the world is over, we're still the boy's from nowhere, and tonight, tonight we're coming home!

Senior Member

Standaard

mooi topic...Ik ben een paar keer stagemanager geweest op een festival. Je kunt dan heel mooi observeren hoe bands en technici met elkaar en met de sound omgaan. Het is geloof ik al eerder gezegd, maar hoe meer onervaren de band is, des te onevenredig hoog is dan de attitude ten opzichte van het geluid. In de tussentijd sleep ik me dan rot aan spareparts die uit alle hoeken vandaan moeten komen, omdat de dit soort bandjes de helft zijn vergeten! Vervolgens zien ze 'n mooie koch buizenversterker staan waar ze perse over willen spelen, maar geen idee hebben hoe ze er een goed geluid uit moeten krijgen en met gevolg de zekeringen eruit blazen!
    Ervaren bandjes/ bandjes met een goede instelling, hebben hun zaakjes voor elkaar. Band- sound is al goed, dat hoeft een techneut niet te maskeren. een eenvoudige line-check en gaan. Ik kan jullie melden dat ook als stagemanager dit je heel wat minder stress oplevert om het programma op tijd te laten lopen.

Geluidmensen zijn in mijn ervaring vaak geduldige en technische mensen. In dat laatste schuilt wellicht wel een probleem, want de meeste bandjes hebben vaak nauwelijks enige technische bagage en kunnen daardoor niet goed communiceren met de mensen aan de monitors en de FOH.

Wat ook echt helpt, hoe klein je gig ook is, zorg dat je een Technical- Rider hebt voor de techniek. Dan weten zij alvast waar ze aan toe zijn. Dat komt je geluid uiteindelijk altijd ten goede..

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heibel Bekijk bericht
    Wat ook echt helpt, hoe klein je gig ook is, zorg dat je een Technical- Rider hebt voor de techniek. Dan weten zij alvast waar ze aan toe zijn. Dat komt je geluid uiteindelijk altijd ten goede..
    +1. Alleen wordt je soms moedeloos van hoe vaak zo'n geluidsman NIETS doet met zo'n technisch lijstje.

Ik mail standaard bij ieder optreden een pdfje met stageplan en een mooi lijstje van wat we (normaal gesproken) gebruiken aan mics, di's, kanalen en monitors... ook al wat we precies meenemen en wie welke kanalen/instrumenten over de monitor wil hebben.
    Dan kom je in zo'n tent en vraagt zo'n figuur eerst nog even doodleuk "en wat hebben jullie allemaal nodig?"... meestal heb ik dan een biertje nodig.

Ik overhandig dan een printje van dat pdfje en dan krijgt zo'n gozer me meteen helemaal aan 't bier met de opmerking "Oh ja... die had ik volgens mij ook in m'n mail" .

Senior Member

Standaard

Geluidsmensen zijn net muzikanten, hoe amateuristischer het bedrijf, hoe groter de ego's en onkunde dat er rondloopt.

De vaste geluidsmensen van een band zijn vaak het ergst, daar lopen een hoop gefrustreerde muziekanten rond die zich als een zak stront gedragen tegen voorprogramma's terwijl de echte muziekanten van zo'n band dan gewoon weer aardig zijn.

Een grappig verschijnsel dat je wel vaker tegenkomt trouwens buiten de muziekbiz.

De grote pa bedrijven, daar heb ik alleen maar goeie ervaringen mee.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten