schift toets? (van ebben, pallisander of heb je er liever eentje van maple?)
Laat ik dit maar eens ophoogschoppen.
Afgelopen weekend eerste optreden met mn nieuwe bandje gehad, op een middelbare schoolfeest (tja, de jongste telg van onze band is pas 18 en wilde graag dat we daar speelde). De "geluidsman" was de concierge van de school, die naar eigen zeggen al jaren het geluid regelde voor de school (...). Absoluut niemand anders mocht aan de knoppen zitten, want dan ging het stuk.
Soundcheck om 19u, optreden om middernacht. Soundcheck klonk allemaal prima, zelfs met maar 2 monitoren (1 voor de drummer en 1 voor de zanger) was alles goed hoorbaar. We staan op het podium, eerste nummer gaat helemaal goed; mooi, dachten wij. Vanaf tweede nummer was er echter nog alleen zang over de monitoren. Wat bleek: de beste man vond het te hard, dus draaide gewoon de master terug op zn mengpaneel in plaats van alleen in de zaal. Ofwel, de zaal hoort niks, en wij op het podium ook niks. Gevolg: tegen het eind van het elk nummer zitten we elkaar allemaal aan te kijken in hoop een glimp van andermans fretboard op te kunnen vangen om het zaakje op het oog een beetje in ritme te houden. De vorige band had het baspedaal van het drumstel gesloopt, dus de helft van de tijd ook geen basdrum en de drummer was helemaal van slag waardoor zn normale getrommel ook uit de maat liep. Gelukkig speelde we maar 6 nummertjes (half uurtje) ...
Al met al: het had een stuk beter gekunnen ... Gelukkig waren er nog enkele mensen in de zaal die het genre wel konden waarderen en ik heb lol gehad, dus voor een eerste optreden kon het ook een stuk erger.
Gister monitors gedaan voor 2 bandjes, de hoofdact kwamen binnen en hebben zich niet eens voorgesteld. Ze hebben hun spullen opgezet, en even gesoundcheckt (de monitormix was al goed dus ik hoefde niks te veranderen. En na de show zijn ze gelijk weggegaan zonder te bedanken of ook maar iets te zeggen. Ik heb dus helemaal niemand van de band gesproken. Ze hebben geen woord tegen me gezegd.
Dat vind ik dus zo onbeschoft......en toch heb ik dit vooral bij omhooggevallen amateurbandjes. Hoe beter/groter de band, des te makkelijker, leuker en gezelliger het is.
Als hoogtepunt nog steeds Moke, ik moest een keer monitors voor ze doen. Na de show ben ik in hun kleedkamer terecht gekomen en zijn we met z'n allen zo ongelooflijk dronken geworden van de wodka. Kijk, zo kan het ook!
Welke band was die 'hoofdact'? Dat mag je gerust eens noemen want dan hebben de andere PA boeren daar ook wat aan. Kunnen ze er rekening mee houden als ze met die gasten moeten werken.
Als het een beginnend bandje betreft dan kan ik het nog zien als onwetendheid en verlegenheid, maar als ze zo ver zijn dat ze in een tent als Manifesto de headliner zijn, dan moeten ze meer ervaring hebben.
En dus is het vrij onbeschoft om je op een dergelijke manier te manifesteren. Ik heb daar gewerkt en ook in het oude Troll, met veel grotere namen en die deden dus wel vriendelijk en normaal tegen je. Het lijken altijd wel de mindere goden die een arrogantie tentoonspreiden waar je van over je nek gaat als je er over nadenkt.
Dit was niet in Manifesto maar in R17. Jou ook niet onbekend. En het was een Anouk-coverband. Het waren geen pro's maar zeker geen beginners dus ze zouden beter moeten weten. En ik had al zo geen zin gisteravond, en dit maakte de avond er niet beter op. Toen ze klaar waren snel opgeruimd en gierende banden naar huis.
Laatst gewijzigd door skanky; 21 december 2008 om 12:13 Reden: tiepfaud
Helaas is mijn ervaring met veel geluidsmensen dat ze de boel veel te hard zetten. Ze horen vaak te weinig hoog door gehoorsbeschadiging en dat komt de kwaliteit niet ten goede.
Een goede geluidsman zorgt éérst voor goede monitors voor de band, zodat ze zichzelf en elkaar goed horen en daardoor goed spelen, en doet dan pas het zaal geluid, en dat hoeft helemaal niet zo hard te zijn.
Tsja geluidsmensen.. altijd al twijfelachtig geweest mits je je eigen geluidsman meeneemt natuurlijk hehe. Ik heb goede ervaringen als erg slechte ervaringen met geluidsmensen en ben tot de conclusie gekomen dat als de band erg "sound afhankelijk" is, je dus eigenlijk gewoon niet kunt rekenen op de soundguy, zeker als die gast de band amper of zelfs helemaal niet kent.
Tsja dan kun je een eigen soundman meenemen of inventief genoeg zijn om de rol / invloed van de soundguy zoveel mogelijk "te verminderen" en daar zijn wel wat mogelijkheden voor.
Tsja ik kan me wel voorstellen dat een band 2,5 uur te laat komt..
Vaak wordt er door de promoter een get in tijd genoemd die vaak veel en veel te vroeg is. Ze redeneren vaak zo van "oow.. laat alle bands maar om 4 uur komen dan zijn ze er in ieder geval".
Met als resultaat dat 9 van de 10 keer, de band nadat ze binnenkomen gewoon uren zit te wachten.
Als dat 1 x gebeurt is dat niet erg maar als je weekelijks vaker speelt, tsja dan heb je t wel gezien.
Maar goed als de band slim was geweest dan hadden ze ff een paar dagen vantevoren gebeld om de get in tijd wat later te plannen ofzo.
Overigens snap ik wel dat t klote is als je 2,5 uur op zon band zit te wachten.
Wat was de get-in tijd eigenlijk?
Het was geen festival en ze waren ook niet geboekt via een booker... Ze waren enigste band v/d avond en de organisatie had hun persoonlijk verzocht tegen 18.00u aanwezig te zijn ivm opbouwen.
Als een band dan net tien minuten voor negen uur binnen komt lopen en ze de smoes "file" gebruiken terwijl je later hoort dat ze gewoon te laat vertrokken waren...
Dan vind ik dat toch wel jammer. Zo'n bandje wordt door mij nooit geboekt in elk geval.
En dan oook nog tegen de mensen van het geluid (wij dus) zeggen tegen tien uur "Hee hallow.. Kan het ook wat sneller, we willen tegen elf uur beginnen hoor.." Nou, dan kan ik zo'n gast wel bij zn balletjes pakken hoor.. No way dat ie nog op schema gaat liggen die avond dus he!!
Fijne avond iedereen btw!!
Grt Roy!
Laatst gewijzigd door DeiDRagonas; 31 december 2008 om 21:17
Favorieten/bladwijzers