Met ons bandje hebben we nog nooit op iets 'groots' opgetreden waarbij communicatie nodig was met een geluidsman. Waar ik me wel aan kan ergeren zijn passieve/luie geluidsmannetjes.

Eens per maand speel ik vaak op een open sessie, leuke en gezellige sessie.

Een grote mispunt is echt de geluidsman. Hij let nooit op. Wanneer ik de plug uit de bas trek en hem in mijn eigen bas druk zet ik altijd de bass-amp uit. Maar het geluidsmannetje zet nooit de kanalen even op mute tijdens het wisselen van muzikanten.

Gevolg ? 2 keer een vrij harde knal door de speakers, de akoestische gitaar en de bas gaan direct via een di weg. Dat soort dingen vind ik nogal hinderlijk. Ook dingen als ontzettend veel galm op een monitor, een microfoon voor in de basdrum die er telkens uit flikkert, een gammele mic standaard voor de snare die altijd naast of onder de snare hangt, dat soort dingen.

Ook aangeven of je monitor wat zachter/harder kan wordt nooit op gereageerd... volgens mij een goed voorbeeld van een echte kroeg-geluidsman. Zolang hij maar bier krijgt is hij tevreden..

Maar verder ben ik zelf ook geluidsman bij ons in de kerk. Daar werk ik met (voor de geluidsman) erg fijne muzikanten. Onze gitarist heeft een Engl buizenbak die lekker klinkt wanneer hij lekker hard staat. Hij kwam zelf al met het idee om hem achterstevoren te zetten met een stuk schuimrubber ervoor. Onze drummer drumt lekker constant en niet te hard, de bassist is lekker steady en heeft zijn eigen amp nooit te hard. Voor de toetsenist hetzelfde.. dat is fijn werken.

Een klein minpuntje is nog wel eens dat we op zaterdagmiddag soundchecken en oefenen. Zondagmorgen klinken alle stemmen weer anders en kun je dat overnieuw doen. Maargoed, daar valt mee te leven. Dingen als microfoons verwisselen en niet goed voor je mond houden zijn gelukkig verleden tijd.

Naar mijn idee is het wel een pluspunt als je als geluidsman ook een instrument bespeelt en verstand/kennis hebt van verschillende gitaarsounds, soorten amps en meer dat soort dingen.