Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 104 EersteEerste ... 567891757 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 1037
    Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Geluidsmensen zijn net muzikanten, hoe amateuristischer het bedrijf, hoe groter de ego's en onkunde dat er rondloopt.
    Zeker waar... alleen denk ik dat bij geluidslui soms het idee heerst dat geluid geluid is en dat 't ze dus wel zal lukken ongeacht dat ze 't genre van de band nog niet eerder hebben beetgepakt.
    Een muzikant zal dan misschien eerder toegeven dat hij in dat genre gewoon echt niets kan... alhoewel... gitaristen .

Dan projecteren ze plots hun muzikale ideeen op je bandgeluid, zonder dat ze proberen te snappen wat voor soort geluid je als band graag wilt. Wij zaten onlangs nog met een snare bijna als die pedaalemmer van Lars Ullrich op St.Anger. Niet handig voor ouwe blues .
    Maar dat is idd niet snel 't geval bij de grotere bedrijven... eerder bij huis-geluidstechnici.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Zeker waar... alleen denk ik dat bij geluidslui soms het idee heerst dat geluid geluid is en dat 't ze dus wel zal lukken ongeacht dat ze 't genre van de band nog niet eerder hebben beetgepakt.
    Een muzikant zal dan misschien eerder toegeven dat hij in dat genre gewoon echt niets kan... alhoewel... gitaristen .

Dan projecteren ze plots hun muzikale ideeen op je bandgeluid, zonder dat ze proberen te snappen wat voor soort geluid je als band graag wilt. Wij zaten onlangs nog met een snare bijna als die pedaalemmer van Lars Ullrich op St.Anger. Niet handig voor ouwe blues .
    Maar dat is idd niet snel 't geval bij de grotere bedrijven... eerder bij huis-geluidstechnici.
    Toch gaat het niet altijd op. We hebben een hele poos gewerkt met een klein geluidsbedrijfje, twee jongens die het er voor de hobby bij doen. Maar die jongens wisten precies wat ze deden, en we konden ook goed met elkaar overleggen. Ze wisten ons geluid ook in de zaal te krijgen. Ze waren echt heel serieus met hun vak bezig. Was altijd prettig werken met die lui. Nu zijn ze de vaste geluidscrew van de Veldman Brothers.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Met ons bandje hebben we nog nooit op iets 'groots' opgetreden waarbij communicatie nodig was met een geluidsman. Waar ik me wel aan kan ergeren zijn passieve/luie geluidsmannetjes.

Eens per maand speel ik vaak op een open sessie, leuke en gezellige sessie.

Een grote mispunt is echt de geluidsman. Hij let nooit op. Wanneer ik de plug uit de bas trek en hem in mijn eigen bas druk zet ik altijd de bass-amp uit. Maar het geluidsmannetje zet nooit de kanalen even op mute tijdens het wisselen van muzikanten.

Gevolg ? 2 keer een vrij harde knal door de speakers, de akoestische gitaar en de bas gaan direct via een di weg. Dat soort dingen vind ik nogal hinderlijk. Ook dingen als ontzettend veel galm op een monitor, een microfoon voor in de basdrum die er telkens uit flikkert, een gammele mic standaard voor de snare die altijd naast of onder de snare hangt, dat soort dingen.

Ook aangeven of je monitor wat zachter/harder kan wordt nooit op gereageerd... volgens mij een goed voorbeeld van een echte kroeg-geluidsman. Zolang hij maar bier krijgt is hij tevreden..

Maar verder ben ik zelf ook geluidsman bij ons in de kerk. Daar werk ik met (voor de geluidsman) erg fijne muzikanten. Onze gitarist heeft een Engl buizenbak die lekker klinkt wanneer hij lekker hard staat. Hij kwam zelf al met het idee om hem achterstevoren te zetten met een stuk schuimrubber ervoor. Onze drummer drumt lekker constant en niet te hard, de bassist is lekker steady en heeft zijn eigen amp nooit te hard. Voor de toetsenist hetzelfde.. dat is fijn werken.

Een klein minpuntje is nog wel eens dat we op zaterdagmiddag soundchecken en oefenen. Zondagmorgen klinken alle stemmen weer anders en kun je dat overnieuw doen. Maargoed, daar valt mee te leven. Dingen als microfoons verwisselen en niet goed voor je mond houden zijn gelukkig verleden tijd.

Naar mijn idee is het wel een pluspunt als je als geluidsman ook een instrument bespeelt en verstand/kennis hebt van verschillende gitaarsounds, soorten amps en meer dat soort dingen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vincent136 Bekijk bericht
    Naar mijn idee is het wel een pluspunt als je als geluidsman ook een instrument bespeelt en verstand/kennis hebt van verschillende gitaarsounds, soorten amps en meer dat soort dingen.
    Daar ben ik het heel erg mee eens. (Ik ben ook allebei) Het communiceert erg makkelijk als je elkaars situatie begrijpt. Sommige geluidsmensen zijn lui die graag bij een band willen maar niks spelen. 'O, ga jij dan maar geluid doen.' Of ze zijn heel technisch en weten alles over de knopjes maar niets van muziek.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Het is me wel vaker opgevallen dat geluidsmensen onevenredig veel tijd spenderen aan de drums. Drie kwartier werken aan de trommels, en dan nog tien minuten voor de rest van de band, inclusief zang. Tijdens het optreden staat dan ook de drum meestal te hard.
    Dit klinkt mij ook erg bekend in de oren. Hoelang heb je nodig om een simpele tom te EQen of wat het ook is dat ze doen?
    Ik heb sowieso de ervaring van; maakt niet uit hoelaat je op komt draven als muzikant, er is nooit tijd voor een fatsoenlijke soundcheck. Ik kan er niet echt de vinger op leggen waar dit aan ligt. Mijn eigen zooi staat in 10 minuten speelklaar dus ik weet dat het niet aan mij ligt. Ik dacht eerst altijd dat geluidsmensen, mislukte muzikanten zijn. In het kader van "those who can't, mix". Dit kwam door een aantal slechte ervaringen en die mening is na een aantal zeer goeie ervaringen flink bijgesteld. We hebben ondertussen al jaren een vaste geluidsman en dat is echt een vakman die het beste uit het beschikbare PA materiaal haalt.

Laatst met een andere band gespeeld en de geluidsman die mee was is echt een slecht geval. Volgens mij is het noodzaak om kanalen te labelen op het paneel zodat je in één oogopslag kunt zien welk instrument op welk kanaal binnenkomt. Dit had hij dus niet gedaan en hetzelfde gold voor de monitoren dus als iemand om meer zang vroeg dan kreeg een ander dit op z'n monitor. Instrumenten verdwenen plotsklaps of waren op het mengpaneel niet te vinden (!) Echt een drama want het was voor ons een belangrijke avond. Het mag duidelijk zijn dat dit in ieder geval de laatste avond was dat hij ons heeft uitversterkt.
    Vote for Pedro!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACSlater Bekijk bericht
    [...] Hoelang heb je nodig om een simpele tom te EQen of wat het ook is dat ze doen? [...]
    Kijk, het is natuurlijk niet zo dat een drummer tijdens een show de hele tijd op zijn toms loopt te meppen... als je dat dus voor elkaar wilt hebben, zul je tijdens de soundcheck daar effe wat extra tijd aan moeten besteden, want dan kun je hem wel de hele tijd erop laten spelen.

Met veel andere instrumenten, zoals gitaar of bas, speelt dat veel minder, omdat die constant bespeelt worden tijdens een show... voor mij hoef ik die dan niet uitgebreid te soundchecken. Als ze binnenkomen en het klinkt alsof alles OK is, vind ik het best... dan weet ik dat ik het snel genoeg aan heb gepast als er dadelijk gespeeld wordt. Bij toms en andere 'incidentele instrumenten' ligt dat anders... want voor dat je weet dat ze bepseeld worden tijdens de show is het alweer voorbij.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    Kijk, het is natuurlijk niet zo dat een drummer tijdens een show de hele tijd op zijn toms loopt te meppen... ...
    Nou, ik kén drummers...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    voor mij hoef ik die dan niet uitgebreid te soundchecken. Als ze binnenkomen en het klinkt alsof alles OK is, vind ik het best... dan weet ik dat ik het snel genoeg aan heb gepast als er dadelijk gespeeld wordt.
    Misschien wil die gitarist zelf wel even tijd om zijn spullen niet alleen te checken, maar om wat sounds langs te lopen. Als je van die Santana achtige lange noten wilt spelen op feedback, zonder dat het van toeval afhangt, is het bv. best handig als je weet op welke plek welke toon feedbackt. (en dat even afplakken op het podium) Niet dat je daar in de gemiddelde kroeg last van hebt met een band. Meestal mag je blij zijn als je überhaupt al iedereen op het podium krijgt, laat staan dat je een paar meter loopruimte hebt

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Misschien wil die gitarist zelf wel even tijd om zijn spullen niet alleen te checken, maar om wat sounds langs te lopen. Als je van die Santana achtige lange noten wilt spelen op feedback, zonder dat het van toeval afhangt, is het bv. best handig als je weet op welke plek welke toon feedbackt. (en dat even afplakken op het podium) Niet dat je daar in de gemiddelde kroeg last van hebt met een band. Meestal mag je blij zijn als je überhaupt al iedereen op het podium krijgt, laat staan dat je een paar meter loopruimte hebt
    Mijn opmerking komt misschien nonchelanter over dan hij bedoeld is. Mensen die mij kennen weten dat ik mijn vak serieus neem en weet waar ik het over heb en wat ik doe en ik zit (gelukkig) vrijwel nooit meer in een kroeg of zaaltje... Als je, zoals mij, veel (grote) festivals draait, leer je op een gegeven moment vanzelf snel te worden en snel te herkennen of er iets klopt of niet. Bij een clubshow of concert heb je de tijd alles uitgebreid te doorlopen en zal ik dat zeker ook doen... op een festival is dat niet echt het geval.

Standaard

Nou, je maakt absoluut geen nonchalante indruk, hoor. Het ging mij om de wat scheve verhouding tussen drums en de rest. Als je de tijd hebt, dan loop je natuurlijk alles na, en geef je iedereen de tijd om tot een goed geluid te komen.
    Maar bij festivals ligt het anders, weet ik uit ervaring. Snelle wissels, en hooguit een korte linecheck mag je blij mee zijn. Dat is niet anders, het hoort erbij. Ik vond het altijd wel spannend om tijdens het eerste nummer de hele sound op de rails te krijgen.
    Mijn slechtste ervaring qua niet soundchecken: een hiphopshow met zes draadloze microfoons en meer dan dertig rappers zonder ervaring die backstage een willekeurige mic grepen en al babbelend het podium oprenden...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten