heel jammer inderdaad. Dat heb ik vaker met de Bintangs meegemaakt. Ze spelen zelf ook erg hard (ook in de oefenruimte), maar de zaalmixer zou daar gerust iets mee kunnen doen....
Printable View
Gisteren bij Metropolis R'dam geweest met wat vrienden. Ook daar hard harder hardst. Dan heb je nog te maken met drie podia waar tegelijk iets te zien is (+ een klein 3voor12 backstage podium).
Op veilige afstand blijven staan heeft dan niet zoveel zin, want dan hoor je dus alles door elkaar :(
Hey, daar ben ik ook geweest. Vrienden wilden perse vooraan staan bij The Vaccines. Met de line array die recht in je gezicht blaast en de subs die je benen laten trillen. Ik doe snel mijn oordopjes in, want het was niet te harden daar. Met oordopjes helaas alleen nog bas, drums en zang te horen, de gitaar valt totaal weg. Natuurlijk wordt ik uitgemaakt voor 'watje'. Ach, mij een zorg, zij klagen later over dat ze vroeger niet zo stoer hadden moeten doen, terwijl ze zichzelf niet kunnen horen door uit de hand gelopen tinnitus.
Ik zag trouwens een meisje bij een van de dranktentjes met gele oorproppen in bedienen. Erg handig om zo bestellingen op te moeten nemen :) Maar ze verstond me toch in 1 keer goed (blijkbaar schreeuwde ik hard genoeg en wijzen naar de tap en vingers opsteken om het aantal aan te geven helpt ook).
Jazeker, ik heb ze zelfs op maat! Bij indoor concerten heb ik ze altijd in. Buiten kun je vaak voldoende afstand houden en heb ik ze niet bij me, maar in dit geval ging dat dus niet zonder alles door elkaar te horen.
Natuurlijk gaan de hoge frequenties van de muziek evenredig mee, maar of de verstaanbaarheid van iemand die tegelijk praat dan nog goed blijft is de vraag.
Nouja, ik merk het vaak zat: bij een concert probeert iemand je iets duidelijk te maken. Ik doe dan weleens m'n oordoppen uit, maar alleen om tot de conclusie te komen dat ik degene dan écht niet beter versta.
Wel maak ik vaak de fout niet hard genoeg te praten (ook tegen barpersoneel) vanwege m'n oordoppen.
:seriousf: Dat laatste heb ik ook wel meegemaakt.
Is een concert afgelopen, wandel ik naar de bar in een naastgelegen ruimte, doe ik m'n oordoppen uit en hoor alles nog prima, bestel ik op normaal spraakvolume drankjes en buigt zo'n meid helemaal over de toog "WAT?... WAT??"
Hoe ga je eigenlijk om met de grens tussen "op dit volume klinkt mijn gear het mooist" en "dit volume is te hard"? Extreem voorbeeldje misschien, wat doe je als gitarist wanneer je met je 100W buizenstack een kroegje binnenwandeld? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen de centjes heeft om voor elke situatie een bijpassende versterker in huis te hebben, ik niet in ieder geval.
Ik heb zelf (nog) niet te maken gehad met een dergelijke situatie, maar ik kan me wel voorstellen dat dit voorkomt.
Misschien voordat je een 100W buizenstack koopt, even in de agenda kijken wanneer die optredens in Ahoy, Gelredome en de Arena ook alweer waren? ;)
Ik ben van mening dat je inderdaad een versterker moet kopen die past bij het soort optredens/repetities dat je doet. Treed je veel op in kroegen e.d., koop dan vooral alsjeblieft geen 100W buizenbak. Da´s gewoon zonde, want dan kun je dat ding toch niet gebruiken waarvoor die gemaakt is!
Ach, waar heb je die 100W bak nu echt nodig. Tegen de tijd dat het er groot genoeg voor is mag je ervan uitgaan dat er een PA staat. En dan kan het ook met een stuk kleiner. Die 100W bak in een kroegje zinnig gebruiken is een stuk lastiger.
Ik heb juist de ervaring dat ik in een erg lawaaiïge omgeving iemand beter kan verstaan als ik mijn oordoppen in heb. De ander staat tegen je oor aan te schreeuwen, dus of je nou wel of geen doppen in hebt, het komt wel over het niveau van de muziek heen. Dan maar liever mét doppen, anders schreeuwen ze helemáál mijn oren kapot.
Ooit Gorki zien optreden in een club? Zanger gitarist Luc de Vos gebruikt een piepklein versterkertje (formaat uit starterpakket) met z'n pedalen ervoor. Microfoon voor de speaker en dat de PA in plus naar de monitor. Hij gebruikt behoorlijke stereo effekten, het kan niet anders dan dat die pas in de PA toegevoegd worden.
Klinkt wel als iets dat je moet doen met een eigen geluidsman (Gorki).
Precies, voor de kleinere tenten is een 50 wattertje al meer dan genoeg, om niet te zeggen snel teveel. Dan heb je lang niet altijd een PA. Effecten in de mix toevoegen, liever niet met een vreemde knoppenman, eerlijk gezegd. Je weet tenslotte nooit wie er achter die mengtafel staat. Zogauw het groot genoeg wordt kun je het met een heel klein ampje in principe af. Dan staat er een PA, en kan alles netjes doorversterkt worden. Was ook mijn punt. Die 100 watt bak is leuk, maar alleen op een groot podium. En daar is ook een PA. Kun je in principe ook gewoon zo'n niertje van POD meenemen en dat doorlussen naar de PA.
Zo'n niertje van POD heb ik zo nu en dan gedaan. Speelt natuurlijk niet 'tzelfde als een buizenbak op 't randje, maar het resultaat is wel OK. Alleen je bent dan óók voor je podiumgeluid werkelijk voor de volle 100% afhankelijk van je geluidsman. Je hebt niet meer je eigen bakkie als monitor.
Dat kan natuurlijk spannend zijn :D.
Verder vind ik 't idd gewoon met bakkies tot zo'n 20watt 't prima te redden. Grommen al snel genoeg lekker, zijn in kleine kroegen vaak hard genoeg (zéker voor 't podiumgeluid en zeker op ons volume). In grotere tenten, waar tegenwoordig vrijwel standaard een PA aanwezig is, kan er ff een micje voor geknetterd worden.
Op aanraden van Peter Heijnen heb ik sinds enige tijd een standback. Die werkt ook wel heel prettig. Een prima kleine investering voor wie zichzelf op 't podium goed wil kunnen horen. Het neemt ook geen ruimte in... past gewoon achter in m'n amp.
wat is een standback? Een ding waar je je versterker mee kunt kantelen?
Ik heb dan altijd het idee dat het geluid richting plafond gaat in plaats van richting publiek. Kan me voorstellen dat zoiets wel werkt met een PA, al brult mijn Vox me iets te direct in mijn smoel in zo'n geval....
Is idd een kantelaar, maar dan zodanig dat je amp op de grond blijft staan.
Je kán 'm natuurlijk vol naar 't plafond richten, maar gewoon op je bovenarm/schouder richten helpt al een boel. Dat is een vrij kleine hoek op de meeste podia... je staat toch niet al te vaak werkelijkmet je kuiten tegen je speakerdoek aan, hoop ik :D
't Midden van de speaker recht op je oor is idd onprettig. Al kan een beamblockertje daarbij weer wat helpen.
Het publieksgeluid heeft er volgens weinig last van. Die staan over 't algemeen juist al op een afstand dat 't geluid idd óf via PA óf gewoon op natuurlijke wijze al is verspreid.
Ik heb dus beamblockers en zo'n standaardje en zal bij de meeste tenten met PA vragen om geen gitaar over mijn monitor(s) te doen. Dat scheelt direct een boel onnodige herrie op 't podium :D.
Maar ook zonder PA vind ik 't dus heel prettig werken.
Ik heb er één en gebruik hem niet meer zo heel vaak, maar bij optredens kan het heel fijn zijn. Als je met PA speelt maar zonder eigen monitor, dan kun je er gewoon voor zorgen dat de speakers min of meer op je oren gericht staan. Dan is het niet meer zo dat je 'te hard staat als je jezelf goed kunt horen'.
Ik gebruik hem nu echter niet meer zo vaak omdat ik meer het probleem heb dat de rest van mijn band me niet hoort, dan dat ik mezelf niet hoor ;)
heb ook een tijdje gewoon ikea stands gebruikt voor een set peavey classic 15's
http://www.canuckaudiomart.com/uploa...d4dea0d248.jpg
Nouja... snoeiharde drummer, toetsenist over de PA (ingebouwd in de repetitieruimte), bassist over een paar honderd watt met 4x10...
afgelopen repetitie eens de Valvestate die daar staat parallel met de Blues Junior aangesloten. Toen merkte ik ineens hoeveel mijn Blues Junior eigenlijk tekort komt. Aan de andere kant: geluidsmannen zijn er wel blij mee.
afgelopen maand wilde een bedrijfsband (die voor de gelegenheid vanuit de grote verzekeraar die het feest organiseerde was samengesteld) graag de backline gebruiken voor hun act smiddags. Wij speelden na het eten en het verzoek was de spullen te mogen gebruiken daarvoor.
No sweat.
Maar je had de gezichten moeten zien toen ik met gestrekte arm een samick 10watt 8 inch combotje aangaf van +/- 40x30x20cm. ;)
**** "daar over spelen?" ****
Nog leuker werd het toen de bassist meldde dat "ik hoor genoeg terug over de PA dus ik gebruik gewoon een aanwezige DI. ik heb voor dit soort dingen echt geen versterker nodig"
*** geen versterker? ***
"Nee een DI en een pietsje terug over de monitor is toch zat?"
hahahaha die band dacht dat wij met enorme stacks zouden komen! Op een feest met fors oversize EAW set + 32 kanaals crestmixer...
Toen we het toneel opstapten was het eerste wat moest gebeuren de aanwijzing "aub alle monitors half zo hard zetten"
haha, heel cool!
PS Showband, ben jij niet degene die met Koninginnenacht foto's van mijn band heeft genomen in Club 330 live? (Coole foto's trouwens!) Dat optreden was qua volume wel zo'n beetje het maximum wat ik tolereer op het podium.
Hoe harder het volume, hoe moeilijker ik het ook vind om beheerst te spelen op het podium, gaat echt ten koste van je techniek.
Techniek, voor sommige dingen vind ik het dan weer wel leuk als je gitaar door feedback op het randje van beheersbaar is, als ik heel eerlijk ben. En de sustain die je zelfs met weinig gain krijgt vind ik, als Santana liefhebber, altijd toch weer kicke.
Da's op zich wel vet, maar soms is het ook erg irritant als je teveel feedback krijgt. Als ik 8 maten wil uitsterven dan is het lelijk als ik meteen weg ben, maar ook als ik moet ingrijpen omdat het geluid te lang aanhoudt...
Gaat me juist om die momenten dat mijn versterker/gitaar me dwingen/verleiden om uit mijn eigen clichees te stappen. Echt inspelen op wat je versterker aangeeft op te laag volume werkt niet.
.....en feedback via een monitor werkt niet echt prettig heb ik afgelopen zaterdag weer 's gemerkt. Fluiten en piepen is dan het gevolg.....
Er is ook een soort misverstand ontstaan
Omdat de zachtste wijze om je versterker te plaatsen "zo dicht mogelijk bij je oren is. Van het publiek/de band af" zie je nu de amps alsnog redelijk hard staanvoor de feel.
Voor je spel is het vele malen belangrijker om de body van je gitaar te laten trillen. daar gaat het volume voor omhoog. Dan krijg je sustain en een levende gitaar. Om de noten te horen hoeft het allemaal niet zo hard.
Voor de feel van je gitaar is het dus efficienter om de speaker zo dicht mogelijk bij je gitaar te zetten dan bij je oren.
Als je een single-driver speaker op bipshoogte schuin van voren of van opzij tegen de body van je gitaar laat spelen. Dan brengt de speaker met heel weinig volume de body van je gitaar aan het trillen. En door de reflecties tegen de gitaar hoor je hem zelf best goed. Terwijl het niet hard gaat. Dan blijven je tonen met vrijwel geen volume toch lekker hangen.
Daarom gebruik ik dus 8 inch celestions die ik op een flightcase, krat, stoel oid zo strak mogelijk tegen mijn heup aan, schuin naar boven gericht, neerzet.
zingende sustainende noten is niet alleen volume, maar vooral ook plek. Als je in een knoop van de geluidsgolf staat kun je de boel net zo hard zetten als je wilt, dan zal de sustain tegenvallen. Ideaal is dus wat meer ruimte, en als je weet dat je bepaalde noten nodig hebt, bij de soundcheck tijd om even uit te zoeken op welke plekken die noten het beste rondzingen, en die plekken aftapen. Dat is lang niet altijd direct voor de versterker trouwens. Voordeel van de tijd hebben om die plekken te vinden is dat sustain ook op wat lager volume goed lukt.
Ik zit er ook over te denken om mijn amp ipv achter me standaard naast me, haaks op de zaal te zetten. Hoeveel van jullie gebruiken zo'n opstelling?
Ja klopt, had laatst een filmpje van Satriani gezien, waarin hij dat uitlegt.
Het verschilt ook per gitaar volgens mij.
Edit: was een reactie op Harald's post
Amp haaks op het publiek kan soms goed werken.
Hangt helemaal v.d. situatie af.
Ik vind het altijd zo jammer dat m'n Marshall stack niet meer (goed) te zien is vanuit de zaal.
Het oog wil ook wat. :)
Haaks op de zaal gaat niet lukken bij onze opstelling. 2 rijen, percussie drums bas achter en voor gitaar zang bluesharp. Keyboard waar het toevallig past aan de kant van de bassist die soms piano speelt. Soms bas ik dan, soms blijf ik bij gitaar, en doen we het zonder bas. Als ik de versterker(s) haaks zou zetten krijgt onze zangeres de volle lading. Haar monitor staat doorgaans hard genoeg voor iedereen, dat moet niet nog gekker worden ;) Wat ik wel soms doe, als er plek voor is, één amp achter me, en de andere voor me, schuin gekanteld als een monitor.
Als je je versterker haaks zet is dat op zich fijn voor de zaalmixer, maar je bandleden op jou hoogte krijgen dan ook de volle lading. Nu gok ik dat dat bij jullie muziek trouwens niet zo'n probleem is. Neem aan dat je niet extreem hard speelt (al heb ik ook jazzgitaristen meegemaakt die er wat van kunnen)zo'n beetje 3/4 gedraaid heb ik wel al vaker gedaan, dat gaat ook aardig.
http://i56.photobucket.com/albums/g1...07om115535.png
Weekje terug in Groningen. Dit is zo'n beetje onze standaard opstelling. We spelen instrumentaal, maar als enige mobiele solist en aan-elkaar-prater sta ik vooraan in de frontman-positie. Drummer en Hammondspeler staan haaks zodat het publiek ze in actie kan zien ipv 2 koppies boven apparatuur uit. De bassist komt af en toe naar voren maar staat meestal wat meer naar achteren. Op dit soort festivalpodia heb je een behoorlijke diepte en dat betekent dat mijn amp om een monitor-functie te houden voor mij behoorlijk hard moet, eigenlijk een beetje té voor de oren van de bassist. Ook om even iets bij te draaien moet ik een flinke wandeling maken. Ik zou dat ding liever dicht bij me hebben, maar zo'n ding halverwege het podium op de flightcase zetten oogt ook wat bizar. Mischein backtilt legs op mijn hotrod laten zetten? Of zo'n klein standaardje? Ik moet zeggen dat op twins die half-schuine positie me altijd erg bevalt.
Wat dat betreft: Kashmir was best een verademing om te zien. Verhoging voor de toetsenist, één Ampeg basstack en verderop een groot drumstel. Alle ruimte van de wereld: de gitaarversterkers waren aan de achterkant van het podium weggemoffeld én geen enkele monitor op het podium (allemaal in-ear). Dan heeft de kleine zaal van de Melkweg ineens een heel erg groot podium.
@Eurocinema, hangt er van af of je doorversterkt wordt. In dat geval zou ik hem gekanteld als floormonitor voor me zetten, evt. zo gedraaid dat jullie hammondman en bassist het ook een beetje kunnen horen. Of aangezien drums en hammond al schuin staan schuin bij de hammond, hoek afhankelijk van of je nog naar voren komt, of met drums en hammond op één lijn staat.
k Heb nooit begrepen waarom versterkers achter de muzikanten moeten staan, ik kan mezelf dan nauwelijks horen zonder hem te hard te zetten. Altijd op z'n minst naast me, maar de beste plek is toch als floor monitor: recht voor je en schuin omhoog. Dan heb je de beste projectie voor jezelf en heeft voor de rest niemand er last van, kan zelfs een voordeel zijn dat je bandleden je wat beter horen.
Maar dat kan alleen met combo's of een (fender) piggyback. Of je versterkert je versterker uit over de monitor, dat is bijna net zo'n mooie oplossing.