Ach, waar heb je die 100W bak nu echt nodig. Tegen de tijd dat het er groot genoeg voor is mag je ervan uitgaan dat er een PA staat. En dan kan het ook met een stuk kleiner. Die 100W bak in een kroegje zinnig gebruiken is een stuk lastiger.
Ach, waar heb je die 100W bak nu echt nodig. Tegen de tijd dat het er groot genoeg voor is mag je ervan uitgaan dat er een PA staat. En dan kan het ook met een stuk kleiner. Die 100W bak in een kroegje zinnig gebruiken is een stuk lastiger.
Ik heb juist de ervaring dat ik in een erg lawaaiïge omgeving iemand beter kan verstaan als ik mijn oordoppen in heb. De ander staat tegen je oor aan te schreeuwen, dus of je nou wel of geen doppen in hebt, het komt wel over het niveau van de muziek heen. Dan maar liever mét doppen, anders schreeuwen ze helemáál mijn oren kapot.
Ooit Gorki zien optreden in een club? Zanger gitarist Luc de Vos gebruikt een piepklein versterkertje (formaat uit starterpakket) met z'n pedalen ervoor. Microfoon voor de speaker en dat de PA in plus naar de monitor. Hij gebruikt behoorlijke stereo effekten, het kan niet anders dan dat die pas in de PA toegevoegd worden.
"Meten is weten, gissen is missen"
Klinkt wel als iets dat je moet doen met een eigen geluidsman (Gorki).
Precies, voor de kleinere tenten is een 50 wattertje al meer dan genoeg, om niet te zeggen snel teveel. Dan heb je lang niet altijd een PA. Effecten in de mix toevoegen, liever niet met een vreemde knoppenman, eerlijk gezegd. Je weet tenslotte nooit wie er achter die mengtafel staat. Zogauw het groot genoeg wordt kun je het met een heel klein ampje in principe af. Dan staat er een PA, en kan alles netjes doorversterkt worden. Was ook mijn punt. Die 100 watt bak is leuk, maar alleen op een groot podium. En daar is ook een PA. Kun je in principe ook gewoon zo'n niertje van POD meenemen en dat doorlussen naar de PA.
Zo'n niertje van POD heb ik zo nu en dan gedaan. Speelt natuurlijk niet 'tzelfde als een buizenbak op 't randje, maar het resultaat is wel OK. Alleen je bent dan óók voor je podiumgeluid werkelijk voor de volle 100% afhankelijk van je geluidsman. Je hebt niet meer je eigen bakkie als monitor.
Dat kan natuurlijk spannend zijn.
Verder vind ik 't idd gewoon met bakkies tot zo'n 20watt 't prima te redden. Grommen al snel genoeg lekker, zijn in kleine kroegen vaak hard genoeg (zéker voor 't podiumgeluid en zeker op ons volume). In grotere tenten, waar tegenwoordig vrijwel standaard een PA aanwezig is, kan er ff een micje voor geknetterd worden.
Op aanraden van Peter Heijnen heb ik sinds enige tijd een standback. Die werkt ook wel heel prettig. Een prima kleine investering voor wie zichzelf op 't podium goed wil kunnen horen. Het neemt ook geen ruimte in... past gewoon achter in m'n amp.
Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
https://alpha-robot.nl
thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)
wat is een standback? Een ding waar je je versterker mee kunt kantelen?
Ik heb dan altijd het idee dat het geluid richting plafond gaat in plaats van richting publiek. Kan me voorstellen dat zoiets wel werkt met een PA, al brult mijn Vox me iets te direct in mijn smoel in zo'n geval....
mijn bandje: www.piggyandtheperverts.nl
Is idd een kantelaar, maar dan zodanig dat je amp op de grond blijft staan.
Je kán 'm natuurlijk vol naar 't plafond richten, maar gewoon op je bovenarm/schouder richten helpt al een boel. Dat is een vrij kleine hoek op de meeste podia... je staat toch niet al te vaak werkelijkmet je kuiten tegen je speakerdoek aan, hoop ik
't Midden van de speaker recht op je oor is idd onprettig. Al kan een beamblockertje daarbij weer wat helpen.
Het publieksgeluid heeft er volgens weinig last van. Die staan over 't algemeen juist al op een afstand dat 't geluid idd óf via PA óf gewoon op natuurlijke wijze al is verspreid.
Ik heb dus beamblockers en zo'n standaardje en zal bij de meeste tenten met PA vragen om geen gitaar over mijn monitor(s) te doen. Dat scheelt direct een boel onnodige herrie op 't podium.
Maar ook zonder PA vind ik 't dus heel prettig werken.
Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
https://alpha-robot.nl
thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)
Ik heb er één en gebruik hem niet meer zo heel vaak, maar bij optredens kan het heel fijn zijn. Als je met PA speelt maar zonder eigen monitor, dan kun je er gewoon voor zorgen dat de speakers min of meer op je oren gericht staan. Dan is het niet meer zo dat je 'te hard staat als je jezelf goed kunt horen'.
Ik gebruik hem nu echter niet meer zo vaak omdat ik meer het probleem heb dat de rest van mijn band me niet hoort, dan dat ik mezelf niet hoor![]()
Favorieten/bladwijzers