Beleving meet je inderdaad niet met meetapparatuur. Maar schadelijke SPL-levels wel.
Printable View
Beleving meet je inderdaad niet met meetapparatuur. Maar schadelijke SPL-levels wel.
Van t weekend ook weer een bandje gezien, in een kleine bar, dus enkel de stem was uitversterkt. Maar die stond dan wel erg luid in de zaal! Zeker als je een beetje voor de speaker stond was het onhoudbaar. De rest van het geluid was prettig! Luid, maar niet vervelend hard. De gitaristen beide met 2x12 speakers, de bassist met een 4x10, en de drummer die niet megahard ramde.
Toen er later weer muziek van cdtjes gedraaid werd heb ik gevraagd of het zachter mocht, want het was echt niet prettig. Daar werd wel meteen gehoor aan gegeven, dat is altijd fijn.
Ik ben geen expert op dit gebied, dus verbeter me maar waar nodig is. Laag kan inderdaad veel kapot maken, en als je je hoofd in een subwoofer gooit dan heb je net zoveel kans dat je trilhaartjes kapot gaan als bij iets anders. Maar in het frequentiegebied rond de 4kHz loop je toch sneller beschadiging op dan in het lage frequentiegebied? Dan zou je toch kunnen zeggen dat laag frequenties minder snel beschadigen?
Verschil is dat ik naast muzikant ook nog geluidstechnicus ben, en dan heb ik een bepaalde verantwoordelijkheid voor bezoekers waardoor rock 'n roll volumes een beetje achterlijk zijn.
Vergelijk het met een taxi chauffeur. Die is ook verantwoordelijk voor zijn passagiers. Nu kan een chauffeur als een (rock n roll)coureur met 100km/h door de bebouwde kom gaan rijden waardoor de beleving een stuk intenser wordt voor zijn passagiers. De beleving is misschien goed, maar toch zal iedereen die chauffeur als een onverantwoordelijke aso zien.
Los van of ik niet weet of dat echt zo is, denk ik dat uiteindelijk de schade in het (hoge) middengebied veel meer invloed heeft op je dagelijks leven, omdat (de verstaanbaarheid van) de menselijke stem zich nu eenmaal niet bevindt in de bassfrequenties maar in 't (hoge) middengebied. Je zal eerder doof genoemd worden en je doof voelen als je 't midden niet meer hoort dan wanneer je 20hz mist.
Je hebt wel gelijk Arvoitus; de pinna (external ear) zorgt niet alleen voor verticale oriëntatie bij het horen van een geluidsbron, maar geeft ook een een 10 tot 15 dB boost in het frequentiegebied tussen 2 en 6 kHz.
Dit komt dus harder bij ons cochlea aan en zorgt dus sneller voor schade.
Nou, het lijkt er dus eerder op dat ik iets heb geleerd! :)
Het blijft inderdaad lastig, ook in de kroeg waar ik geluid doe. Sommige bands spelen gewoon vrij stevige rockmuziek en de drummers meppen vrij stevig. Het podium zit achterin de kroeg, rechts van het podium een trapgat omhoog die een hoek maakt naar links, waardoor een deel van het podium onder een lager plafond zit en een deel onder een grote hoogte van het trapgat.
Gevolg? reflecties van hier tot tokio. De monitor op de rechterkant van het podium moet dus ook weer een stuk harder, anders hoort men zichzelf niet. Ik kan wel zeggen: iedereen zachter en meet je volumes aan het monitor volume die ik geef, maar zo werkt het vaak niet.
Het podiumvolume ligt dus al hoog, maar nog wel acceptabel. Vervolgens met de soundcheck is het goed te doen. Dan stroomt de kroeg vol, de muziek uit iTunes klinkt al vrij hard en men gaat nog harder praten. De band begint en ik moet gewoon de master een stuk omhoog schuiven om over de mensen heen te komen.
Als de avond vordert hebben bands ook nog wel eens de neiging om harder te gaan spelen. Ik doe dan als geluidsman oordoppen in als ik de mix in orde vind. Mijn gehoor hoeft niet kapot..
Ik vermoed soms dat hier bij veel tenten/muzikanten/geluidsmensen een soort van denkfout ligt.
(Al weet ik ook wel dat soundchecken in een lege kroeg echt anders is dan spelen in een volle.)
Je zegt dat 't hier om een kroeg gaat. Daar komen natuurlijk mensen voor de band/muziek, maar zeker ook om te praten of gewoon met voldoende achtergrondruis hun biertje te drinken.
Waarom moet de muziek dan door vrijwel overal (tot achterin de tent) "over de mensen heen" komen? Als mensen steeds harder gaan praten om over de muziek heen te komen, is 't toch een teken dat ze de muziek (op hun plek) niet per se harder willen dan hun gesprek?
Het ligt natuurlijk aan de gelegenheid. Soms komt echt 95% specifiek voor de band. Vaak genoeg is de band echter gewoon een extra'tje op de uitgaans-avond.
Ik vind 't persoonlijk juist wel prettig als er duidelijke volume-zones zijn. Niet van knetterhard tot écht knetterhard, maar eerder van "iets harder moeten praten" tot "vertel 't me straks maar" :D.
Zit ik ook meteen te denken aan een gozer onlangs tijdens een solootje, waarbij ik een flink eindje 't publiek inliep (klein kroegie, dus was relatief gezien al snel een flink eindje). Die gozer kwam op me af en zei met z'n mond en hand strak tegen m'n oor "wat spelen jullie zacht man! Dat moet harder". Ik keek 'm aan of hij de tegenstrijdigheid zelf zag, maar hij was bloedserieus :D.
Juist daar word ik altijd gek van, dat mensen knetterhard in je oor gaan tetteren, tijdens de pauze. Heb je de hele tijd lekker je gehoorbescherming ingehad, wil je wat drinken, komt er weer iemand je een halfdronken compliment in je oor brullen. "SSZZZOOOO WWJJULLIIEE ZIJJNN EEEGGTT GOOOEEEED MAAAANNN"
Ik houd nu maar vaak mijn doppen in tijdens de pauzes :dontgeti:
Ik heb wel vaker gehoord dat de meeste decibel meters gevoelig zijn voor 1 frequentie (1k volgens mij?), en dat dit in de meeste tenten eruit wordt gehaald om gezeur met de gemeente te voorkomen.
Ik heb het gehoord, nog nooit met m'n eigen ogen gezien dus het kan best en fabeltje zijn:seriousf:
Jullie hebben het nou over bandjes en pop podia, maar ik heb altijd ook behoorlijk wat ruis in m'n oren als ik een avond bij vrienden ben geweest. Muziek staat niet hard, er wordt ook niet geschreeuwd, maar alsnog is het na ong. 4 á 5 uur toch te hard, en ontstaat er een ruis.
Maar hier moet een mixer rekening mee houden, toch?
Ghehehe, heb je gelijk in. Maar in mijn ervaring vindt halfdronken publiek je altijd geweldig, hoe k*t je ook hebt staan spelen :D En dan daarna de toevoeging "ja ik zit zelf ook in een band dus ik weet wel waar ik het over heb". Dit moet ontzettend herkenbaar zijn...
Zo kwam er eens zo'n knakker naar me toe die zei: 'lekker wijf, die zangeres van jullie'. Waarop ik antwoordde: je mag haar gratis meenemen.
Achja.. afgelopen weekend nog een geluidsklus gedaan in een niet zo'n groot zaaltje. Punkrock, 3 bandjes. Marshall / ENGL / Orange 4x12 kasten met bijhorende buizentops, Ampeg SVT met 8x10 koelkast. Ziet er heel cool uit en klinkt ook stoer. Maargoed, totale overkill. En niet even zacht, nee, knetterhard. Dan kun je als geluidsman maar weinig meer. Hoe lief je ook bent, hoe zakelijk je ook bent, het maakt niet uit, ze zetten de boel toch altijd weer hard. Dan maar zorgen dat de kick en de zang te horen is en dan is't ook prima met zulke bandjes. Je moet gewoon je eigen grenzen wat verleggen. Ik had een goede gesloten koptelefoon mee, die heb ik opgezet en vervolgens een leuk koptelefoon mixje voor mezelf gemaakt. Had ik ook geen piepende oren aan het einde van de avond
Ik heb ook wel 's naast een gefrustreerde geluidsman gestaan, die mij liet zien dat het niks uitmaakte of hij nu wel of niet de basgitaar harder of zachter over de PA gooide, totaal geen verschil. Oftewel de basversterker stond op standje oorlog. Dan ben je idd machteloos....
Ja, ook al eens meegemaakt idd. Meermaals aangegeven dat de gitaar te hard stond, maar geen sjoechem. Halverwege de eerste set werd ik door één van de vrienden van de band gesommeerd om de gitaar minder hard over de PA te zetten. Maar dat kon niet, want de schuif stond al dicht. Heb ik ook aan die jongen laten zien. In de pauze ben ik met die maat van ze naar de gitarist gelopen en hem samen overtuigd dat het toch écht zachter moest. Rest van het optreden ging prima.
Ik haat hard.....!!!
Zelf op de jazz-jamsessies die ik doe lijkt het de trend om maar harder en harder te spelen de laatste tijd. Drummers die zo hard meppen dat je de akoestische piano niet eens meer hoort, gitaristen die zo hard 'begeleiden' dat de solist er niet bovenuit komt..... hebben die mensen geen oren of zo?!?! Ja, ik haat hard!
Maar ja, ik zal wel een ouwe lul worden of zo.....
Live muziek gaat bijna altijd wel te hard, vind ik.
Maar laatst zat ik in de bioscoop (toevallig met de band). Eerst ergerde ik me aan het feit dat ze daar chips verkopen. Daar heb ik echter geen last van gehad... jezus wat ging die film hard!
jijmijniesnap ;) Op mijn 25e doof worden gaat me niet meer lukken, ook niets om haast mee te hebben trouwens. http://cache2.hyves-static.net/image...wheelchair.gif
Gelukkig maar dat ik zo'n ouwe lul niet snap ;) Dan kan ik mezelf nog jong noemen. Stiekem ben ik dat ook, trouwens.
Dat ouwe lullen gevoel bekruipt mij ook wel eens maar staat en kan het tegenwoordig niet harder als toen? Vroegâh stond het alleen hard als er een grote, dure PA stond (Denk aan festivals en grote concerten). In kleine gelegenheden stond het (relatief) minder hard omdat de techniek het niet toe liet... vervorming, overbelasting...
Nu heb je van die kleine setjes die zo belachelijk hard kunnen en toch zuiver blijven...
Kortom: zou het ook een technische oorzaak hebben?
EDIT: Vooral de laagweergave is heftiger als toen.... (Toch?)
Het is zeker zo dat het nu harder kán, maar moet dat dan ook? Bahalve de baromzet (iedereen die iets wil zeggen schreeuwt zich schor en krijgt meer dorst) is er niemand bij gebaat.
Tuurlijk moet dat niet!!! Ik merk heel vaak bij optredens dat met name de bas en de bassdrum zo knetterhard staan. Waarom? De muziek wordt er niet mooier van. Vaak valt de melodische gitaarpartij helemaal in het niet...
Of is dat ook weer een ouwe lullen opmerking? :hide: ;)
tsja, wij hebben drie blazers en echte drums. Dat maakt dat de mix meestal bestaat uit de rest in verhouding erbij zetten. Maar je komt dan toch al gauw op 98dB(A) gemiddeld uit op een feestje. En als het einde van de avond komt wil de organisatie bijna altijd dat het volume omhoog gaat. (gehoor-gewenning + drank in de man)
Wij spelen gelukkig met afsluitende IEM dus mij maakt het niet uit. Maar er zijn dus gewoon minimum grenzen.
Op een meter van een echt drumstel kom je in de praktijk met popmuziek niet onder pieken van 100dB(A) uit hoor.
Gisteravond was ik bij het hippiefeest hier bij ons in Gorinchem en daar speelden The Bintangs. Daar had ik erg naar uitgekeken, maar toen ik er eenmaal was....doodzonde. Precies zoals je hier omschrijft: Een knetterharde bas en bassdrum en van de gitaarpartijen viel zo'n beetje alles weg. Ik ben halverwege buiten de tent gaan staan op veilige afstand, want zelfs mijn oorbescherming werkte niet afdoende. Zinloos en zonde van de poen. Ik snap niet dat men daar bewust voor kiest........of zou het een geluidsman zijn die er een eigen draai aan gaf?
Ik las laatst een artikel dat had gevonden dat er meer gedronken wordt als de muziek hard staat. Dit komt vast omdat er dan minder gepraat kan worden.
Kroegeigenaren weten dit waarschijnlijk al sinds het eerste bier werd getapt en maken er dankbaar gebruik van.
Of dit bij concerten ook zo is weet ik niet, maar ik stoor me wel vaak aan het volume.
Even inhaken op de 'ouwe lul' opmerking.
Ik heb mezelf dit de laatste maanden regelmatig afgevraagd.
Worden je oren gevoeliger als je ouder wordt?
Ik ben nu 43 en verdraag harde muziek slecht, vooral in de repetitieruimte. Tijdens een optreden merk ik er niet zoveel van door de rush, maar als ik in het publiek of een kroeg sta krijg ik vluchtneigingen.
Het kon me vroeger nooit hard genoeg, nooit ergens last van gehad, ik geloof dat ik tot de gelukkigen behoor die er ook geen schade aan heeft overgehouden. Maar tegenwoordig doen m'n oren dus wel snel pijn wat vervolgens dagen aanhoudt. Misschien puur psychisch..
Is er een dokter/oorarts in de zaal?
door zowel beschadiging als normale veroudering zal je gehoor afnemen.
Je hoort minder hoog. Waardoor je minder harmonischen hoort en je dus spraak e.d. echt uit het mid moet halen zonder bijkomende informatie. Gehoorbeschadigingen echter (dode trilhaartjes) ziiten vaak juist in het mid-gebied.
Daardoor VERSTA je mensen niet goed meer. Je hebt steeds meer moeite om dingen te onderscheiden. Je wordt geestelijk moe van relaxen in de kroeg!
Een fanfare is tegenwoordig net zo hard als 100 jaar geleden. Een bigband in een zaaltje is misschien nog wel harder dan die DJ die house staat te draaien. En die Vox versterkers van de beatles in de cavernclub (stenen bogen!) zijn zeker net zo hard als dat bandje bij jou op de hoek. Laat je niets wijsmaken. Die opa's en oma's van nu die zo klagen zijn misschien dezelfde die in het kurhaus bij de stones in de zaal gevochten hebben met politie te paard! Dingen zijn altijd al te hard gegaan. ;)
(gehoorbeschadiging kan dus ook door motorrijden zonder doppen, autorijden met een raam open of geregeld je haar fohnen gebeuren. Harde muziek is maar een fractie van je probleem. Twee weken je nieuwe huis verbouwen is funest voor mensen hun gehoor!)
Stiekem heb ik het vermoeden dat heel wat geluidsmensen gewoon doof zijn....... :D
Maar om op bollocks37 in te haken: ik heb dat ook steeds vaker in kroegen en ook in de repetitieruimte. Zelfs als de drummer van te voren even warmslaat denk ik tegenwoordig al snel fuck moet dat zo hard? Dat had ik "vroeger" ook niet (ik ben 5 jaar jonger dan jij). Het is ook de reden dat ik geen popconcerten meer bezoek, dat gaat me allemaal gewoon veel te hard. Ik vraag me ook wel eens af of m'n oren niet beschadigd zijn in die zin dat ik een volume-allergie ontwikkeld heb of iets dergelijks. Ik heb geen piep in m'n oren en hoor alles volgens mij nog wel prima, maar bij hoger volume krijg ik inderdaad ook vluchtneigingen.... hmmm...... vraag me echt af wat dat is.