Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42

Threaded View

Senior Member

Standaard

Inmiddels ook in de 5881 datasheet dit grafiekje gevonden. De spanningen kloppen niet helemaal natuurlijk, maar even zonder naar de waarde te kijken.... Klopt het als ik het volgende zeg;

Als de loadline in de knie ligt, zit hij op maximaal uitgangsvermogen. Op dit punt heb je een minimaal aantal 2e harmonischen. Wanneer ik de primaire impedantie van de uitgangstrafo verhoog, schuift de loadlijn onder de knie (ervan uitgaande dat we de spanning gelijk houden) en schuift de denkbeeldige lijn in bovenstaande grafiek naar rechts. Hierdoor krijg je weer iets meer 2e harmonischen maar een stuk meer 3e harmonischen. Verlaag ik de primaire impedantie, komt de loadlijn boven de knie te liggen, en schuift de denkbeeldige lijn naar links. Hierdoor krijg je meer 2e harmonischen maar minder 3e harmonischen.

2e harmonischen zorgen voor "body en vollere sound (octaven)", 3e harmonischen zorgen voor "definitie en diepte". Klopt het dan dat ik de conclusie kan trekken dan dat in de knie een strakke maar mogelijk wat steriele sound ligt. Onder de knie meer body maar ook definitie van 3e harmonischen. En boven de knie een meer vollere / warmere sound? Sound is natuurlijk moeilijk uit te drukken in woorden, en het zal wellicht ook geen werelden van verschil geven, maar puur even ter illustratie.

Laatst gewijzigd door Thiez; 27 augustus 2020 om 14:55
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten