Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
Frans, bedankt voor je reactie. Stel dat je de trafo nog niet hebt en het enkel moet doen met de gegevens uit de datasheet.

https://www.hammfg.com/files/parts/pdf/375X.pdf

Bijvoorbeeld in de datasheet van de 375x staat onbelast 855,1V. Belast op 155mA geven ze 800V. Mag je dan concluderen dat de Ri = 55.1v / 155mA = 355ohm? En dat ze de trafo belast hebben met een Rb = 800v / 155mA = 5.16kohm? Of klopt deze gedachte niet?
Helemaal goed

Maar als je hem nu zou belasten met 10K, dan gaat je spanning inzakken, daardoor heb je 2 onbekenden.
Deze kan ik even niet volgen, Als je Ri weet kun je de rest achterhalen je weet immers ook wat de open klemspanning (Ek) is.

Conclusie dat je het beste een trafo kan zoeken waar de belaste data in de datasheet overeenkomt met de verwachtte belasting van mijn amp?
Dat is een ding wat zeker is. Een (te)zware trafo is meer doekoe, te lichte trafo is overbelasting en gebrekkige output.

En klopt mijn beredenering van eerder genoemde post dat ik uit kom op een 375x voor een 30w ampje? Gevoelsmatig vind ik het een vrij zware trafo maar zo een laag wattage amp, maar dat is puur gebaseerd op onderbuik gevoel. Volgens mijn beredenering kom ik wel uit op deze trafo.
Hiervoor heb je ook de berekening van de andere wikkelingen nodig. Voor elke wikkeling moet je voldoen aan het vermogen. Je moet dus weten wat de hoogspanning moet leveren maar ook de gloeidraadwikkeling moet zijn vermogen kunnen leveren. Ik zou ook liever iets overbemeten dan op het randje.