3,5 jaar geleden alweer.... wat vliegt de tijd... inmiddels is de kleine alweer ruim 2 jaar en krijgen we weer iets meer hobbytijd.

Op de achtergrond heb ik af en savonds nog wel even pen en papier gepakt om wat te rekenen aan de output stage. Twee 5881 buizen. Ik ben voor nu uitgekomen op een eindtrafo die gebruikt wordt in de orange rocker 30. 35Watt hammond trafo met een impedantie van 6600ohm. Wanneer ik deze combineer met een B+ van 360/370V kom ik op een maximaal wattage van 30/32W.

Amperage van de eindbuizen zal maximaal 23w/360v * 2 = 128mA anode stroom.
Screen current geeft de datasheet typical 11mA
En even uitgaande van 4 preamp buisjes, 8mA

Geeft een secundair voltage van 370v en 150mA.

Het is mij nog niet precies duidelijk hoe ik reken aan een transformator. Er wordt meestal een voltage gegeven bij een bepaalde stroom.
Zo kom ik bijvoorbeeld met een full wave CT rectifier (0.45*pri voltage) aan een trafo van 400-0-400v @ 155mA https://www.tube-town.net/ttstore/en/hammond-375x.html

Klopt mijn beredenering? Gevoelsmatig lijkt me het een stevige trafo voor een 30w ampje?

Kan iemand mij uitleggen hoe de voltage/stroom werkt in een trafo en hoe je dit berekend? Ik begrijp dat een winding een bepaalde weerstand heeft. Dus bijvoorbeeld bovenstaande trafo geeft 400V-0-400V wanneer ik 155mA trek. Stel dat ik meer stroom ga vragen van die trafo, dan gaat de spanning inzakken verwacht ik. Maar hoe reken je hieraan hoe ver deze in zal zakken?
Is het bijvoorbeeld mogelijk als je een 420-0-420V @ 120mA (even een verzonnen gegeven) trafo hebt, en ik ga hier 155mA van vragen dat ik ook op die bovenstaande 400-0-400v uitkomt?

Kortom ik heb wat hulp nodig met het selecteren van een juiste voedingstrafo, en hoe ik dit aanvlieg.