Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
Bovenstaande in acht nemend zou ik voor mijnzelfde voeding een 205-0-205 of 0-410v @240mA kunnen toepassen. Dit enkel even voor mij ter illustratie, want deze trafo kan ik niet vinden. Maar wat is de reden dat je dit soort toepassingen nog niet veel ziet in buizenbakkies? Is dat gewoon vasthouden aan verleden of zijn er nadelen om een bruggelijkrichter te gebruiken?
Ik denk toch een paar knikjes in je redenering te zien. Om te beginnen is de uitgangsspanning van een 400-0-400 trafo 400√2=565V= en geen 360.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
Zo kom ik bijvoorbeeld met een full wave CT rectifier (0.45*pri voltage) .......
De wikkeling met centertap is gemaakt voor de tijd dat we alleen nog buisgelijkrichters hadden. De twee diodes die daar in zitten maken daar een mooie (100Hz) full wave van. Met de komst van de SS gelijkrichters is dat niet meer nodig maar omdat de oude buizentechniek nog steeds wordt toegepast vind je ook de bijbehorende trafos met centertap.

Met een trucje is het heel eenvoudig om je gelijkrichtbuis toch full wave te gebruiken op een enkele wikkeling dus staar je niet blind op een trafo met centertap.

Er gebeurd iets vreemds als je gaat rekenen aan een SS gelijkrichter. Stel een buis heeft een bepaald spanningsverlies waaruit je zn inwendige weerstand kan berekenen. Naarmate de stroom groter wordt zal dat ook voor het spanningsverlies gelden wat wel tot 100V= kan oplopen. Doe je hetzelfde bij een SS gelijkrichter zal je zien dat het verlies bij een lage stroom zeer klein is tov de buis, nl een paar tienden. Daaruit zou je zijn inwendige weerstand kunnen berekenen maar zou je de strooom vertienvoudigen kom je nagenoeg op hetzelfde spanningsverlies uit. Maw de inwendige weerstand lijkt af te nemen met het toenemen van de stroom, rara.