Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42

Hybrid View

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Vergeet niet dat het gaat om de warmteontwikkeling IN de trafo. Bij de gegeven waarden is dat 8.5W. Dit kun je ook bepalen voor de 6.3. De vermogens bij elkaar is de totale waarmteontwikkeling.

Nou begrijp ik jou punt wel, wat voor trafo heb je nodig voor een 30W amp. De 6.3 wikkeling is al snel uit te rekenen met de datasheets. Als je weet hoeveel anode stroom je buizen trekken is het toch een kwestie van optellen of mis ik wat in je vraag?
    De anode stroom had ik berekend in onderstaande post. En gevoelsmatig vond ik die 375x een wat stevige trafo voor een 30w ampje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Amperage van de eindbuizen zal maximaal 23w/360v * 2 = 128mA anode stroom.
    Screen current geeft de datasheet typical 11mA
    En even uitgaande van 4 preamp buisjes, 8mA

Geeft een secundair voltage van 370v en 150mA.

Zo kom ik bijvoorbeeld met een full wave CT rectifier (0.45*pri voltage) aan een trafo van 400-0-400v @ 155mA, geeft secundair ongeveer 360v en 155mAhttps://www.tube-town.net/ttstore/en/hammond-375x.html

Klopt mijn beredenering? Gevoelsmatig lijkt me het een stevige trafo voor een 30w ampje?
    De gloeispanning is 2x5881 (1,8A) en 4xECC83 (1,2A) totaal 3A, dus dat zou ook voldoende zijn bij bovenstaande trafo.

Ik verwacht dat mijn onderbuik gevoel een beetje gebaseerd is op de prijs. Voor dezelfde prijs koop je een voedingstrafo voor een 100w of meer watt amp. Ik denk dat ik had verwacht dat met een 30w amp je ook naar een lichtere en dus goedkopere voedingstrafo had kunnen gaan. Maar ik kom nu voor een 30w ampje nog steeds op bijna de hoogste voltages uit de hammond 300 serie. Ik heb er ook net een duurdere tussenuit weten te zoeken. Ik verwacht dat de prijs bij hammond ook te maken heeft met de afname.
    De 378x kan meer vermogen leveren (400-0-400 230mA) leveren en de overige dingen zijn hetzelfde als de 375x maar hij is 30 euro goedkoper.

Ik zat ook even te kijken naar gelijkrichters op de site van hammond. De standaard in veel buizenamps is nog steeds de full wave CT gelijkrichter.
    Vdc = 0.45 * VAC
    Idc = 1 * Iac

Wanneer je een full wave bridge rectifier zou gebruiken, welke de wisselspanning efficiënter omzet naar gelijkspanning heb je:
    Vdc = 0.9 * VAC
    Idc = 0.62 * Iac

Bovenstaande in acht nemend zou ik voor mijnzelfde voeding een 205-0-205 of 0-410v @240mA kunnen toepassen. Dit enkel even voor mij ter illustratie, want deze trafo kan ik niet vinden. Maar wat is de reden dat je dit soort toepassingen nog niet veel ziet in buizenbakkies? Is dat gewoon vasthouden aan verleden of zijn er nadelen om een bruggelijkrichter te gebruiken?

Sorry voor de vele vragen hoor Frans, en grote dank dat je wilt assisteren hierin. Mede om dit soort vragen vind ik het interessant om eens gewoon helemaal vanaf 0 te beginnen met een ontwerp. Dan leer je ook wat van de achterliggende theorie ipv een jcm800 circuit te pakken met bijbehorende voeding en dan de preamp gaan verbouwen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Bovenstaande in acht nemend zou ik voor mijnzelfde voeding een 205-0-205 of 0-410v @240mA kunnen toepassen. Dit enkel even voor mij ter illustratie, want deze trafo kan ik niet vinden. Maar wat is de reden dat je dit soort toepassingen nog niet veel ziet in buizenbakkies? Is dat gewoon vasthouden aan verleden of zijn er nadelen om een bruggelijkrichter te gebruiken?
    Ik denk toch een paar knikjes in je redenering te zien. Om te beginnen is de uitgangsspanning van een 400-0-400 trafo 400√2=565V= en geen 360.
    Zo kom ik bijvoorbeeld met een full wave CT rectifier (0.45*pri voltage) .......
    De wikkeling met centertap is gemaakt voor de tijd dat we alleen nog buisgelijkrichters hadden. De twee diodes die daar in zitten maken daar een mooie (100Hz) full wave van. Met de komst van de SS gelijkrichters is dat niet meer nodig maar omdat de oude buizentechniek nog steeds wordt toegepast vind je ook de bijbehorende trafos met centertap.

Met een trucje is het heel eenvoudig om je gelijkrichtbuis toch full wave te gebruiken op een enkele wikkeling dus staar je niet blind op een trafo met centertap.

Er gebeurd iets vreemds als je gaat rekenen aan een SS gelijkrichter. Stel een buis heeft een bepaald spanningsverlies waaruit je zn inwendige weerstand kan berekenen. Naarmate de stroom groter wordt zal dat ook voor het spanningsverlies gelden wat wel tot 100V= kan oplopen. Doe je hetzelfde bij een SS gelijkrichter zal je zien dat het verlies bij een lage stroom zeer klein is tov de buis, nl een paar tienden. Daaruit zou je zijn inwendige weerstand kunnen berekenen maar zou je de strooom vertienvoudigen kom je nagenoeg op hetzelfde spanningsverlies uit. Maw de inwendige weerstand lijkt af te nemen met het toenemen van de stroom, rara.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Ik denk toch een paar knikjes in je redenering te zien. Om te beginnen is de uitgangsspanning van een 400-0-400 trafo 400√2=565V= en geen 360.
    Ah ja je rekent met de peak waarde van de sinus. Ik had de term 'average' niet juist geïnterpreteerd.

√2*VAC-CT (of 0.5*√2*VAC) voor een bruggelijkrichter en √2*VAC voor een full wave rectifier.

Dan zou ik op een 250-0-250V trafo uitkomen. Dat is gevoelsmatig een stuk logischer voor een 30w ampje kijkende naar de opties in trafo's en de prijs van de trafo.
    Met 250-0-250V kom ik uit op 352VDC, wat met de OT van 6600CT en 2x5881 uit zou komen op 29W.

De wikkeling met centertap is gemaakt voor de tijd dat we alleen nog buisgelijkrichters hadden. De twee diodes die daar in zitten maken daar een mooie (100Hz) full wave van. Met de komst van de SS gelijkrichters is dat niet meer nodig maar omdat de oude buizentechniek nog steeds wordt toegepast vind je ook de bijbehorende trafos met centertap.

Met een trucje is het heel eenvoudig om je gelijkrichtbuis toch full wave te gebruiken op een enkele wikkeling dus staar je niet blind op een trafo met centertap.
    De spanningsval in een buis gelijkrichter heb ik inderdaad wel eens gemerkt. Ooit eens een 3rd power ampje gehad waar je kon switchen tussen buisgelijkrichter of SS gelijkrichter.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten