Ik speel in zo’n bandje met een gemiddelde leeftijd van 50 op kleine podia, in kroegjes en op feesten. Iedereen klaagt altijd over hard. Zelf heb ik er ook wel last van, terwijl ik als gitarist ook zeker onderken dat met name soleren lekkerder gaat bij een bepaald minimumvolume. Wat doen om toch zoveel mogelijk gehoorbeschadiging bij je publiek te voorkomen (want het publiek vooraan krijgt het meestal harder voor de knijter dan de muzikanten op het podium)?

1. De drummer bepaalt gewoonlijk het minimumgeluidsniveau. Zorg dus als het even kan dat je met een onversterkte drum speelt. Versterken van de drum kan wellicht voor een mooiere balans zorgen, maar het gemiddeld publiek hoort dat echt niet, en versterken van de drum leidt geheid tot een soort wapenwedloop met de gitaristen.
2. Doordring je drummer er van dat hij aan de basis staat als het te hard gaat, dus laat hem er op oefenen om ook lekker te spelen als hij niet door de vellen heenslaat.
3. Zorg voor goede monitors, zodat iedereen zichzelf goed hoort en zijn versterker niet steeds harder zet om zichzelf te horen spelen. Dat gaat vaak niet goed omdat het geluid van je versterker gewoonlijk langs je heen blaast, het publiek in, terwijl jij als gitarist daar maar een beetje van meekrijgt.
4. Om dat laatste te voorkomen als je geen monitor hebt: zet je versterker niet op de grond naast het drumstel, maar zet hem aan de zijkant, op jezelf gericht en een beetje omhoog (blokje onder de voorkant). Een beamblocker die het geluid uit je speaker verspreidt werkt ook goed.
5. Als je hebt gesoundcheckt met een lege zaal blijkt een hoop geluid weg te vallen als de zaal volstaat. Daar zul je iets voor moeten compenseren. Zo begin je het optreden. Als de sfeer er in de loop van het optreden goed inkomt gaat de drummer meestal fanatieker, dus harder spelen. Ook daarop zul je de andere instrumenten iets harder laten gaan, maar hou dat binnen de perken! Probeer je volume niet meer dan een half streepje per keer omhoog te draaien.
6. En vooral, bedenk dat je niet alleen staat te spelen, maar met een band. Als je merkt dat jij te hard staat in vergelijking met de rest, ga dan een streepje terug, anders zet de rest hem ook weer harder, waarschijnlijk zo hard dat jij jezelf weer niet goed kunt horen, enz. Ook: als je merkt dat het publiek het te hard vind, realiseer je dan dat je er voor hen staat, en spreek met de hele band af dat iedereen een tandje zachter gaat.
7. En tenslotte, ik heb nog altijd liever dat ik van iemand hoor dat mijn solo’s niet goed te horen zijn en dat ik wat harder moet, dan dat me wordt gevraagd of het wat zachter kan, want dat vind ik een afgang …