Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buxtra Bekijk bericht

Heb 2 ouderwetse 3 weg Mission klankkasten staan die millenials meubels noemen. Een goede ouderwetse plaat klinkt hierop totaal anders dan op kleine oortjes, een ouderwetse of nieuwerwetse overear koptelefoon, een 2.1 of 5.1 home cinema set laat staan pc speakertjes etc. Werkelijk om versteld van te staan.
OK. Eind jaren 70?
Pak any LP van Earth Wind en Fire hitplaat uit die periode en draai em over die Missions. Draai daarna diezelfde mix (maakt me dus geen drol uit of je dat doet van CD, zelfgedraaide MP3 of wat dan ook) in de auto. En rapporteer daarna terug voor welk medium die platen gemixed zijn.

Maar k ben het helemaal niet met je eens dat er sinds halverwege de jaren 80 niet meer goed gemixed zou worden. Slechte mixen zijn van alle tijden en ik ben bijvoorbeeld jaloers of Fu hier die blijkbaar alleen maar goed gemixed materiaal tegen het lijf loopt. Wel ben ik dus van mening dat er teveel materiaal de wereld in wordt gegooid wat best wat langer aandacht had kunnen en mogen krijgen. DML geeft en mooi voorbeeld van hoe.

Ook een leuke. De debuutplaat van Rammstein. Draai em eens over grote speakers en daarna over een setje kleintjes. Moet goed klinken op elke installatie? Nou, het is in elk geval gemixed om minispeakertjes.
Of een andere. Draai Abacab van Genesis van LP op een lekker "ook voor de buren" volume en kijk wat je woofers doen. Draai daarna de 2007 remaster van spotify en zie wat je woofers niet meer doen. Om vervolges te concluderen dat de remaster een stuk gebalanceerder klinkt.