Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 67

Discussie: Ik wordt oudt....

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buxtra Bekijk bericht

Heb 2 ouderwetse 3 weg Mission klankkasten staan die millenials meubels noemen. Een goede ouderwetse plaat klinkt hierop totaal anders dan op kleine oortjes, een ouderwetse of nieuwerwetse overear koptelefoon, een 2.1 of 5.1 home cinema set laat staan pc speakertjes etc. Werkelijk om versteld van te staan.
    OK. Eind jaren 70?
    Pak any LP van Earth Wind en Fire hitplaat uit die periode en draai em over die Missions. Draai daarna diezelfde mix (maakt me dus geen drol uit of je dat doet van CD, zelfgedraaide MP3 of wat dan ook) in de auto. En rapporteer daarna terug voor welk medium die platen gemixed zijn.

Maar k ben het helemaal niet met je eens dat er sinds halverwege de jaren 80 niet meer goed gemixed zou worden. Slechte mixen zijn van alle tijden en ik ben bijvoorbeeld jaloers of Fu hier die blijkbaar alleen maar goed gemixed materiaal tegen het lijf loopt. Wel ben ik dus van mening dat er teveel materiaal de wereld in wordt gegooid wat best wat langer aandacht had kunnen en mogen krijgen. DML geeft en mooi voorbeeld van hoe.

Ook een leuke. De debuutplaat van Rammstein. Draai em eens over grote speakers en daarna over een setje kleintjes. Moet goed klinken op elke installatie? Nou, het is in elk geval gemixed om minispeakertjes.
    Of een andere. Draai Abacab van Genesis van LP op een lekker "ook voor de buren" volume en kijk wat je woofers doen. Draai daarna de 2007 remaster van spotify en zie wat je woofers niet meer doen. Om vervolges te concluderen dat de remaster een stuk gebalanceerder klinkt.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

Moderator

Standaard

Wat Bux zegt kan ik je wel wat over vertellen: de oude meesters konden er wat van hoor, maar toen de CD er nog niet was deed niemand moeilijk over volumes.

Maar toen kwam de CD en in principe kan die geweldig klinken. Maar begin jaren 90 kwam de zg 'loudness war' op gang en mijn CD moest op de radio harder klinken dan jouw CD.

Maar digitaal heeft een absolute bovengrens, analoog gaat het nog wel harder met bijbehorende vervorming, maar digitaal is 0dB de absolute grens en ga je harder, dan krijg je een vervorming die je niet wilt horen.

Maar de producers van de platenmaatschappijen eisten een zo hard mogelijke CD dus wat deden we? Een compressor met een brick wall limiter en die limiter stel je af om -0.01dB en met de compressor pomp je de boel dusdanig op dat ongeveer alle dynamiek is verdwenen en dan klinkt het hard, maar volkomen platgewalst en ja, dan klinkt de oude vinylplaat een stuk beter.

Zo zie ik op youtube veel oude producties en dan staat er bij ; geremastered, maar ik vind het zelden of nooit beter klinken dan de oude versie.

Google maar eens op 'loudness war' en verbaas je over de afbeeldingen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Om even terug te gaan naar een opmerking uit de beginpost:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    ... En waar velen van ons in de jaren 70, 80 en 90 bezig waren met geluidsinstallaties, stereo''s, woofers en subwoofers en al wat dies meer zijt, bestaat dat amper meer.
    Ik zou dat laatste ook denken, maar verleden jaar heb ik mee laten meeslepen naar Dutch Audio Event in Veldhoven en dan sta je toch te kijken wat daar nog op af komt. Laat je over een maand bij de volgende editie maar verrassen.

Er is toch nog wel wat volk mee bezig. Natuurlijk veel senioren met veel geld waarmee ze zich geen raad weten en vooral neuzelen over peperdure kabels - o nee, dat heten 'Interlinks'

Verder veel krakend vinyl, smoorhete luisterruimten met buizenversterkers en exotisch uitziende apparatuur. Er stond zelfs een luidsprekerset met een catalogusprijs waarvoor je nog niet zo heel lang geleden een huis kocht. Het is ook meer kijken dan kopen denk ik, maar het leeft nog wel.

Er zijn toch nog wel serieuze muziekliefhebbers - vaak dan zelf muzikant met kritisch oor die door de bullshit heen prikt maar wel wat meer wil dan een JBL of Dr. Beats hoofdtelefoon.

Aan de andere kant vraag ik me weleens af wat ik zou doen als ik de hoogtijdagen van de HiFi met stereotorens niet had meegemaakt. Of als ik nu ineens alles zou kwijtraken door bv. brand? Ik luister nog veel naar vinyl, omdat ik ermee ben opgegroeid en nog veel in goed onderhouden staat heb. Maar zou ik er nu opnieuw aan beginnen? Een goede versterker en luidsprekers vind ik wel een must, maar een streamingdienst - mits goede kwaliteit, geen lage mp3 bitrate natuurlijk - vind ik dan misschien ook wel goed genoeg.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

ach, in mijn jonge jaren staan te kwijlen bij een Nakamichi, of ander top deck van honderden guldens.
    en als je ziet waar het nu voor in de kringloop staat?

Senior Member

Standaard

Ik persoonlijk vind vooral de muziek interessant, en dat de mix gebalanceerd is, d.w.z. dat ik alles goed kan horen in de verhoudingen zoals de producent t bedoelt. Dynamic range vind ik verder niet zo interessant. Ik luister net zo goed naar een dynamsiche Selling Enland by the Pound als naar een redelijk platgesmeerde EDM track.

FYI ik luister bijna alleen nog maar muziek over mijn laptopspeakers En heel af en toe als ik mezelf verwen over een goedkoop bluetooth oortje

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ach, in mijn jonge jaren staan te kwijlen bij een Nakamichi, of ander top deck van honderden guldens.
    en als je ziet waar het nu voor in de kringloop staat?
    Nakamichi bij de kringloop heb ik nog nooit gezien, maar het was ook niet allemaal geweldig. Maar als je een goed onderhouden deck hebt uit de hogere prijsklasse kun je het nog goed kwijt. Een maat van me heeft een poosje terug z'n CR-7E verkocht voor EUR 1500,-. Moet wel gezegd dat het deck technisch 100% was, hij meetapparatuur heeft en alle sublieme specificaties en karakteristieken van nu erbij kon overleggen.

Zelf heb ik in de jaren '90 nog een nieuwe CR-3E gekocht toen die werd gedumpt omdat er geen vraag meer naar was. In de prijslijst was dat een deck van ƒ2300,-. Ik kocht hem voor slechts ƒ830,- (ƒ700,- ex. btw destijds). Dat vond ik nog net leuk, voor de volle mep had ik zoiets niet gekocht. Enige zwakke plek in die serie waren de motoren. Als je het deck een tijdje niet meer gebruikte, startten ze niet meer. Daar kregen ze allemaal last van.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Ik persoonlijk vind vooral de muziek interessant, en dat de mix gebalanceerd is, d.w.z. dat ik alles goed kan horen in de verhoudingen zoals de producent t bedoelt. Dynamic range vind ik verder niet zo interessant. Ik luister net zo goed naar een dynamsiche Selling Enland by the Pound als naar een redelijk platgesmeerde EDM track.

FYI ik luister bijna alleen nog maar muziek over mijn laptopspeakers En heel af en toe als ik mezelf verwen over een goedkoop bluetooth oortje
    Maar ik vind het redelijk bizar dat de CD norm van 16 bits 44.1 khz sr een dynamiek aankan van 96 dB, maar dat is bij popmuziek niet zelden beperkt tot geen 3 dB en dat klinkt zo plat als een stuk HR glas.

In de klassieke muziek gebeurt dit niet.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Plezier van muziek hebben heeft nul komma nul te maken met geluidskwaliteit of je moet zeggen, het leukste van muziek is de kwaliteit.

Ik luister ook bijna alleen maar met lullige in-ears naar streaming dingen en ik heb nog nooit zoveel naar muziek geluisterd als nu.

Senior Member

Standaard

Ik gooi ook 80% over de laptopspeakers (Behringer MS-40) maar ik pas wel de eq en het stereobeeld aan aan wat ik bekijk/beluister, muziek of stem. Is twee muisklikken verschil dus zo gepiept. En nu ik het daar toch over heb, met het ouder worden van m'n oren en de tinnitus maakt de kwaliteit me ook niet echt meer uit, als ik het maar goed hoor. Kan best zijn dat het geluid uit m'n speakers voor iemand met nog een goed gehoor echt waardeloos is.
    "In God we trust, all others pay cash."

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Plezier van muziek hebben heeft nul komma nul te maken met geluidskwaliteit
    Misschien geldt dat voor jou, maar de kwaliteit van de weergave maakt voor mij een evenredig deel uit van plezier hebben in het luisteren naar muziek.
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten