En taalnazi alert...![]()
En taalnazi alert...![]()
"In God we trust, all others pay cash."
Ik heb nooit zo goed begrepen wat al die audiofielen met hun equalizers en met zeer speciale bijenwas uit Tibet behandelde speakermembramen nou willen. Het gaat toch om de muziek? Ja het mag ook goed klinken, maar in de studio wordt toch juist afgemixt zodat het overal goed klinkt, zowel op een mobieltje, alsop een bluetooth speaker, alsop een goede versterker met analoge linksdraaiende S/N van 10000000 en dynamic range van 1 terra LUFS?
Duurt lang, hè Fu, voordat iemand reageert....![]()
“U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
Van Kooten & De Bie
Ik kijk nu pas weer, ik verwacht niet echt een reactie![]()
En weet je ook waarom het mono wordt gecheckt? Op een studio mengtafel zit een mono toets in de master sectie en die heeft een duidelijk doel.
Ik heb mixen gemaakt die in de hi fi bladen een 10 kregen voor geluidskwaliteit.
Overigens kan ik jullie wat nieuws vertellen: sommigen weten dat ik in 1992 met The Gathering het album Always heb opgenomen, met een klein mengtafeltje en een oude 16 sporen analoge recorder. De mix werd in twee avonden gedaan.
Mij werd later de rechten aangeboden van die plaat voor een krats, maar ik vond dat de rechten toeebehoren en degenen die het bedacht en gemaakt hebben en zo kwamen de tapes bij de band terecht. Het album kwam 30 jaar geleden uit en dat willen ze niet ongemerkt voorbij laten gaan.
Dus hebben ze de opnamen gedigitaliseerd en er een nieuwe mix van gemaakt en die komt binnenkort uit samen met de oude mix in een box.
Ik heb die nieuwe mix al en ik ben verrast over de kwaliteit. Digitaal zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt en men heeft daar echt een wonder verricht.
Uiteraard kan ik er niets van delen om redenen die begrijpelijk zijn, maar ik ben er wel erg blij mee.
Favorieten/bladwijzers