Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
Ik heb nooit zo goed begrepen wat al die audiofielen met hun equalizers...
Als er iets is wat ik niet associeer met audiofielen is het wel equalizers.

Maar dan in dit prachtige draadje wat meer los maakt dan verwacht lees ik een aantal termen die misschien een kern van waarheid hebben maar waar ik in de praktijk een "me reet" gevoel bij krijg.

De eerste is in de categorie dat in een in een goede studio gemixte opname overal goed zou klinken. Ten eerste was er voor die studio waarschijnlijk een beperkte hoeveelheid tijd en geld beschikbaar was. Ik denk dat we allemaal wel 1 of meerdere albums kennen waarvan de mix beter had gekund.

Zo ook de populaire claim dat een goede mix overal goed klinkt. Echt!?? Anno 2023 waar de gemiddelde studio bestaat uit een setje mini monitoren (met een subwoofer onder het bed) of een Bleutooth koptelefoon een laptop en een beeldscherm in een achteraf (slaap-)kamer? Ik vrees het ergste. Opnemen en mixen was een vak. Tot homestudio spullen zo goed en goedkoop werd dat elke muzikant en schooldropout zich "producer" ging noemen. Als zo'n mix voor publicatie verder is gekomen dan en blutooth speakertje in de keuken mag je van geluk spreken.