Komt bijna wiskundig over....
Printable View
Komt bijna wiskundig over....
Door de clips van die SLO Clone twijfel ik nogal. Daarom zit ik sterk te denken aan een Mesa Boogie Quad. Die heeft twee kanalen met elk twee functies en nu ik beter heb nagedacht lijkt drie kanalen me wel wat. Met deze amp zou ik clean en rhythm waarschijnlijk uit het eerste kanaal kunnen halen en lead uit het tweede kanaal (2e functie). Klopt het dat ze nog steeds voor 600/700 euro weggaan? En hoe vaak duiken dit soort amps op?
Metallica schijnt dat ding op oudere albums veel gebruikt te hebben. Als ik iets lelijk vind is het de sound van Metallica, vooral op oudere albums! Ik wil warmte, mids en punch.
Je moet dat ding totaal niet refereren met de sound van Metallica, dan kun je er perfect uithalen, maar ook sounds ala petrucci gaan prima. Zeker door de GEQ is dat ding super veelzijdig. Je moet alleen wel even weten hoe hem in te stellen. Met de draaiknoppen regel je een soort input signaal, en met GEQ doe je eigenlijk het echte EQ werk.
Niet super brutaal? Man, die studio preamp wil prima hoor, doet niet onder voor een Mark II/III/IV.
De Studio preamp is een monster. Precies wat de topic-starter zoekt volgens mij. Ook nog eens lekker betaalbaar. Enige probleem kan zijn dat een goede lead en een goede clean gelijktijdig minder goed mogelijk zijn, ze delen immers de tone en gain controls. Mocht gitaarvolume terugdraaien voor clean een optie zijn dan is er echter goed mee te werken.
Maar dan zouden het wel twee studio-preamps worden denk ik. Gedeelde EQ zie ik niet zitten en ik zit nu ook te gassen (kan dat) op amps met 3 kanalen :P.
Dan is een Quad misschien nog goedkoper. Maar wederom: hoe goed zijn die verkrijgbaar?
De studio preamp leadsounds zitten tussen lead 1 en lead 2 van de quad. De studio preamp komt van alle mesa amps het dichtst bij de IIC+ op 'de graal' zelf na (aldus MB).
Lead 1 van de quad is wat liever (IIC) en lead 2 meer richting Mk III. De studio preamp verschilt nog steeds wel van de IIC+, zeker ook omdat je er waarschijnlijk een andere poweramp bij hebt.
Tsja, Lead en Rythm delen per kanaal wel (deels) controls, dus als je 3 sounds wil zul je ergens een (klein) compromis moeten sluiten. Het is een 2 kanaals preamp met 2 sounds per kanaal (lead en rythm) en per kanaal een grafische eq. Check de layout anders eens. En rythm is wel rythm met een boogie voicing, geen marshall sounds.
Ik wil ook helemaal geen Marshall-rhythm. Nu heb ik die van Engl en die bevalt me. De klank van de riffs van Petrucci vind ik erg fijn.
Ik heb het al eerder neer gezet als je bereid bent om een tripje van een ruim uurtje te maken kan je mijn Quad komen beluisteren!
Gebruik nu zelf rhythm 1 voor clean, lead 1 voor ronde solo sound, rhythm 2 voor het palmmute en slagwerk met scheur, lead 2 voor de riffs en klein beetje solo, deze staat dus in het algemeen stukje zachter dan lead 1 en harder dan rhythm 2.
stuur je wel ff pm voordat we slowchats gaan krijgen ^^
Ik gebruik rhythm 1 voor clean, lead 1 voor overdrive/slag en solo,
rhythm 2 voor crunchy sounds/slag en lead 2 voor meer zwaar metaal en solo.
Er zijn veel mogelijkheden natuurlijk en je moet je wel even in de controls verdiepen om de juiste instellingen te vinden.
Met een midiswitcher kun je ook nog, mocht je dat willen, alle kanalen tegelijk aan hebben...
Mooi spul.
Ik bedoelde niet super-brutaal in de zin dat ik de meeste marks niet als super-brutaal bezie. Ik krijg uit mijn mark III een geweldige metal sound, maar hij is bijvoorbeeld niet zo brutaal gevoiced als ENGL. Dat maakt het een niet beter of slechter natuurlijk :).
Je gewone (heavy) rythm zou ik op lead 1 spelen. Crunch geluiden op rythm 2 of lead 1 met je gain een beetje toe. Rythm 1 gewoon clean, lead 2 vind ik overdreven veel gain hebben (vrij lang geleden dat ik nog uitgebreid over een quad heb gespeeld, maar ik vond lead 2 meer gain hebben dan mijn mark III) ik zou het persoonlijk misschien voor lead gebruiken. Lijkt me best dat je er eentje test. Als ik me niet vergis heeft metallica de quad gebruikt op enkele nummers op master of puppets en and justice for all, maar dan met een vreselijke GEQ-setting (vroeger vond ik de MOP/AJFA sound ongelofelijk maar ben er ook van terug gekomen).
Daar zal ik inderdaad wel een switcher voor nodig hebben ja. Mijn G-Major heeft 2 relays, maar deze amp heeft er nogal wat meer nodig denk ik. Ik zal de manual er eens op naslaan maar ik gok op 2 voor de kanalen (1e is 1->2 en 2e is rhythm->lead), twee voor de EQ's (eentje per EQ?) en een voor de reverb. Of ik de reverb ga gebruiken is de vraag, maar de kanalen en de EQ moet ik sowieso kunnen schakelen.
Dat lijkt mij idd ook het meest logische gebruik van de kanalen. Uiteraard pas echt te bepalen als ik zelf kan gaan draaien.
8 switchers kunnen er op, maar ik gebruik er zes. 4 voor de kanalen en 2 voor de EQ (maar die laatste heb ik altijd aan, dus hoeft daar eigenlijk geen switcher op). Reverb haal ik uit effectenbak.
kijk ook eens: http://www.tubefreak.com/quad.htm
4 voor de kanalen?! Is dat dan inclusief de Pull Deep/Pull Bright functies? Lijkt me niet dat je 4 switches nodig hebt om 4 kanalen te schakelen (mijn Engl doet het met 2).
Dat wordt dus een héle grote switcher. En moet ik dan ook al naar een Axess FX-1 gaan? :S M'n GCP krijgt nu al te weinig Instant Acces knoppen :S.
Rhythm 1 aan/uit
Rhythm 2 aan/uit
Lead 1 aan/uit
Lead 2 aan/uit
dat zijn er vier
we hebben het toch over de Quad? er is geen midischakeling voor de deep of bright.
het zijn: 4x kanalen, 2x EQ, 1x reverb en 1x reverb boost ofzo
De switches zijn momentary hè? Eén switch om een functie aan te zetten en 1 om 'm uit te zetten. Dat zuigt best wel :S.
Als ze dat met relays hadden gedaan (sturen=lead, niet sturen=rhythm) scheelde dat 4 switches :S. Is er een mogelijkheid om dit te veranderen, of zit je hier aan vast? Wordt een dure grap qua switcher :S.
Volgens mij is er geen mogelijkheid om dit te veranderen. Maar zoals ik al zei als je de EQ altijd aan hebt te staan, dan heb je aan vier genoeg om alle kanalen te schakelen
ik gebruik zelf de Nobels MS-8.
Die is vast erg duur, aangezien de MS-4 al 130 euro kost.
Het valt me een beetje tegen dat ze het op deze manier routen. Dat had met veel minder switchers gekund (de helft, namelijk). Zo wordt het toch nog een duurdere amp en schakelen met Instant Acces knoppen wordt erg lastig.
Marktplaats in de gaten houden...er zijn uiteraard meer soorten switchers te krijgen. Rocktron Octopus, MS-4 en nog wat die ik zo snel even niet meer weet.
Misschien toch voor een TriAxis gaan? All MIDI :D
Ik denk dat ik 6 switches nodig zou hebben, als ik de reverb niet gebruik (denk dat ik die uit de G-Major haal). De beide EQ's gebruiken lijkt me wel verstandig. Maar als ik Rhythm 2 niet gebruik kan de tweede EQ aan blijven.
Of werkt de EQ wel op de 'normale' relais-manier? Dus sturen is aan, niet sturen is aan? Want nu lijkt het of je moet kiezen tussen EQ1 en EQ2. Maar je kunt de EQ toch ook uit laten?
Als het zó werkt zou ik minstens 4 switches nodig hebben:
Rhythm1
Lead1
Lead2
EQ2
en da's dus te doen met de MS4. Sterker nog, ik kan er twee schakelen met de G-Major en twee met de Behringer. O nee, die heb ik niet meer :'(.
Die 3x zo duur is :P. Dan kan zo'n switcher er vast wel bij. Hoe 'modelling' is die Triaxis? Ik heb liever een amp met eigen sound, want veelzijdigheid heb ik niet nodig.
Denk dat het dan een Engl Z-11 zou worden. Die kan 6 functies schakelen en mijn G-Major kan er 2. Last time I checked gold 6+2=8 dus dat is genoeg.
je mag mijn Behringer V-Amp 3 :rockon::rockon: wel kopen :D
(als ik 'm binnen heb)...die is echt VEEEEEETTTTTTTT
:sssh::soinnocent:
Als je geduld hebt en goed zoekt, volgensmij zijn er namelijk wel enkele quads die wel een MIDI module geïntegreerd hebben.
Soort van relais schakeling (weet nie precies wat het is hoor!!) voor de kanalen zit overigens wel ingebouwd volgens mij, met een Mesa FU-2 footswitch kan deze aangestuurd worden. Hier zou je even op moeten googlen want er schijnen verschillende soorten plugs op de Quad gebruikt te zijn waardoor je een FU-2a of FU-3 footswitch nodig zou kunnen hebben.
Maar in mijn geval dat ik de quad kocht heb ik van de koper de rockman octopus er direct bij gekregen voor het schakelen van alle functies via MIDI.
*edit
had je mijn pm nog gezien??
de Nobels MS-8 is enkel tweedehands en dan ook nog sporadisch te vinden, de rockman zie je wel vaker.
http://www.rjmmusic.com/miniampgizmo.php dit kan wat zijn, 8 functies in een zeer compacte unit.
Ik heb ook een handig appraatje gezien die van de 2 switches van de g-major 4 functies kon maken op de engelse ebay, maar kan hem op het moment even niet vinden helaas.
Zonder MIDI module is wat lastiger, maar ook wel te doen denk ik. Alleen kan ik dat niet meer zomaar kanalen schakelen met mijn GCP Instant Acces. Daar moet ik eens goed over nadenken, of daar mee te werken is. Nu heb ik namelijk 1 knop voor kanaal: uit=clean, aan=OD, en 1 knop voor boost.
Ik kan met de Instant Acces niet zeggen dat ik een CC10 wil sturen bij aanzetten en een CC11 bij uitzetten (om te wisselen tussen Rhythm1 en Lead1, bijvoorbeeld). Dat zou moeten zoals Petrucci het doet, maar zoveel knoppen heb ik niet :S.
Dat is een afweging die je moet maken, ik weet dat mijn Rockman Octopus alleen maar PC's kent en geen CC's.
Ik werk dan ook met het volgende systeem:
onderste 4 knoppen van de GCP gebruik ik voor PC's, 1 voor ieder kanaal van de Quad. Hiermee dek ik voor mij alle sounds af die ik nodig heb.
Als dit voor jou te weinig is kan je je GCP ook gebruiken met 10 knoppen voor PC's, dan houd je dus alleen geen IA knoppen meer over. Je moet dan dus onder iedere knop een geluid plaatsen dat al helemaal af is, je kan geen effecten meer uit/aan switchen.
Nee Mark, ik blijf zéér zeker bij de GCP. Hij ziet er supergoed uit en wss gebruik ik het wisselen van kanalen toch niet buiten de patches om :).
Ik weet nog niet zeker of het een Quad wordt want ik heb 'm nog niet 4 real gehoord. Bovendien zijn er nog zoveel andere coole preamps :P.
Maar wat ik er over lees klinkt positief en de clips die ik gehoord heb spreken me ook erg aan. Hopelijk duurt het niet te lang tot er eentje opduikt, maar ook niet te kort. Over een maand of 4 zou perfect zijn :).
Nee ik wil absoluut met de '4 patches per bank' blijven werken. En ik maak patches met het juiste ampkanaal en vervolgens draai ik daar bepaalde effecten bij, die ik vervolgens aan- en uit kan zetten met de bovenste 8 knoppen.
Misschien later een tweede MIDI bord (oid) dat de kanalen van de amp kan regelen (zoals die additie van het bord van Axess). Maar ik verwacht eigenlijk dat ik dat niet nodig ga hebben.
Tweedehands zijn ze goed te koop voor rond de 1100 euri.
Tja, de TriAxis is heel veelzijdig, maar ik zou hem geen modeller noemen. Hij heeft 8 verschillende preamp circuits of modes, die elke hun eigen karakter hebben. Het klopt dat ze de circuits hebben afgekeken van voorgangers Mark I, IIB/C+, II en IV, maar ik zie de pre-amp niet als een benadering van die amps. Bovendien kun je met de V2.0 CC's versturen om elke parameter met bijv. een expressie pedaal te controleren. Dus gewoon effe gain bijdraaien met je pedaal :D
Ach, de Quad is ook zeker een waardige buizen pre-amp.
Die Z-11 kan inderdaad, die komen soms nog tweedehands voorbij icm de Z-8 19" mount.
BTW, heb jij je relays-switches van je Behringer er ook per ongeluk afgetrapt? Dat is mij namelijk twee keer gebeurd hehe.
Je kunt toch wel twee footcontrollers in serie zetten die beide de rig besturen?
Bv GCP-MIDI Out->MIDI In-Behringer FCB-MIDI out/through->MIDI In-G-Major2
Want dan zou ik een ietwat simpele controller met in en out/through naast de GCP kunnen zetten om de ampchannels te besturen. Zoals het additionele deel van de Axess FX-1, zegmaar (maar dan serieel doorlussen).
Als die controller een Midi Through heeft wel ja