@dorrus,
Niet alleen de versterker en effecten bepaalt de gitaartoon. Je spel, elementen en gitaar maakt ook uit.
Fabrieks presets zijn niet gemaakt voor gitaristen maar als demonstratie wat het ding kan.
Printable View
@dorrus,
Niet alleen de versterker en effecten bepaalt de gitaartoon. Je spel, elementen en gitaar maakt ook uit.
Fabrieks presets zijn niet gemaakt voor gitaristen maar als demonstratie wat het ding kan.
Ik 'bouw' mijn sounds met de Kemper zoals ik dat ook 'old skool' do.
Goeie Clean + mogelijkheid aanzetten Delay / Chorus / Compressor / Wha
Hetzelfde voor
Clean + Randje
Crunch
Rock
Lead
I.p.v. per sound een ander scheurpedaal, kies je nu voor een versterkersoort met een mooi karakter.
Werkt erg goed.... De Kemper reageert ook heel goed op je volumeknop van je gitaar / pedaal.
Ik ben eigenlijk van de tubes versterker en analoge pedaaltjes. Jaren geleden eens wat geprobeerd met de Line6 Vetta, maar daar kon ik niet mee goed uit de voeten wat betreft geluid. Ik lees nu zoveel goede geluiden over de Kemper, dat ik wel weer een poging wil wagen. Vooral om al het sjouwwerk te verminderen. Ik wil dan ook ' all the way' gaan: Kemper in rack, direct de PA in, in Ear monitor voor mijn eigen geluid. Zijn er ervaringen om Kemper en IEM live te doen (zonder monitor voor je) en wat kunnen jullie aanbevelen voor IEM?
Ik zou dan eerst een Kemper halen of een goede concurrent. De Helix of Axe Fx.
Zoek dan thuis je sounds, in ear daarna ben je voor paar honderd euro klaar zonder instellingen. In ear = in ear.
EdRaket... Ik ben heel tevreden over de Kemper... Ik speel direct de PA in met IEM... Blijft toch altijd anders dan buitenbad achter je... Maar vind het resultaat Kemper -> In Ear vele malen beter dan Buizenbak -> Shure SM57 mic en dan InEar... dus je mist wat 'beleving'... Met vette PA... mega goeie vette en brede sound. Mijn IEM is bedraad. Had eerst wat meer een budget set. Nu een Fischer amp beltpack en Gegoten InEars van Cinepaq... maar Universele InEars van b.v. Shure zijn goede instappers....
Ik woon in de Zaanstreek mocht je eens wat willen proberen... ;-)
Dank je Guus, dat geeft de burger moed. Ik ga denk ik eerst een Kemper kopen en dan langzaam opbouwen met M Britt profiles, en in-ear. Pas als ik alles op orde heb ga ik ermee optreden. Zijkraagje, kun je die Kemper remote niet los kopen? (ik zie hem alleen te koop in combi met Kemper zelf)
Kemper Remote kun je los kopen, maar alleen via de webshop van Kemper zelf.
Cinepaq IEM zou ik links laten liggen, heb ze ook, één van mijn slechtste investeringen ooit. Voorheen had ik Ultimate Ears.
Ik zat er nog over na te denken, speel je in een band waar de rest in-ear heeft?
Het wordt nogal weinig genoemd maar een band van 5 mensen met in-ear vereist een behoorlijk ingewikkelde mengtafel. De meerwaarde die je hebt met minder slepen van versterkers gaat in mijn band weer verloren door een enorm gedoe met de in-ear monitor mix.
Hi Harrie,
we zijn als band de overstap naar in ear aan het maken. De drummer heeft het al, ik ben denk ik de volgende. We maken gebruik van Behringer rack mixer, dat betekent dat iedereen zijn eigen monitor (en dus ook In Ear) mix zelf doet of zijn eigen telefoon of tablet. Dat scheelt een hele hoop (mis) communicatie...
Leuk om er ook eens mee in aanraking te komen. Wij hebben gisteren als band een QSC Touchmix 8 digitale mixer aangeschaft incl. QSC speakers. We gaan toch eens proberen om allemaal in-ear te spelen via de aux monitor uitgangen.
Ik heb de mixer in de winkel getest met een Kemper rack. Dit viel in eerste instantie wat tegen maar na wat tweaken kwam er wel een acceptabeler geluid uit. Het is bijzonder grappig om te zien en horen het spelen met in-ear enerzijds wat minder prettig is maar anderzijds veel betere monitoring oplevert.
Je hebt helemaal gelijk, het in-ear spelen is alleen voor bedoeld voor optredens met de band. Voor mijn thuis studio situatie ligt de zaak wel wat anders en hou ik mijn 19" rack aan om over te spelen.
Voor de optredens blijf ik dus trouw aan de Torpedo of Koch speaker simulatoren en zal proberen dat optimaal af te stellen voor de oortjes. Hebben jullie ervaringen of tips met betrekking tot de verschillen tussen bedraad en draadloos in-ear?
Jaren de in-ear geregeld van diverse bandleden vanwege mijn recording / audio engineer achtergrond.
Ik heb zeker 10 jaar evaring met in-ear en kan aanraden om ook in ear te oefenen. Oefenen moet zoveel als mogelijk lijken op de echte situatie. Dat is de regel van Wiegersma.
Als jij met een optreden plotseling andere gear gaat gebruiken kan je voor vervelende verrassingen komen te staan.
Bedankt voor de info. Zou je bedraad aanraden (bijv. fischer body pack) of draadloos m.b.t. kwaliteit?
Als je net begint met in ear zou ik zo'n Fischer belt pack nemen.
Vind je in ear wat, adviseer ik je daarna draadloos te gaan maar dan wel voor een duurdere zender als een sennheiser set gaan.
Goedkopere sets kunnen gaan haperen en je hebt vaak gepruts met de frequenties. Vaak gebruiken goedkope draadloze system frequenties die uit gaan lopen en dan worden ze zelfs verboden om te gebruiken omdat je de ether dan vervuilt.
Persoonlijk als het niet nodig is, altijd bedraad. Werkt namelijk altijd en klinkt beter.
Draadloos heeft nogal problemen en is gewoon weer een zwakke schakel erbij in de lange keten. Vergeet ook niet dat we nu 4G hebben en dat oude zenders in de 860 mhz band niet meer bruikbaar zijn. 2,4 is de nieuwe moderne frequentie.
Dus ga je draadloos, geen goedkope setjes nemen maar setjes die met de nieuwste frequenties werken.
Of met draad maar dat is echt irritant want als je ook nog met een kabel aan je gitaar rondloopt, bloed irritant want dat spul gaat altijd in de war.
Je zegt 10 jaar ervaring te hebben maar zegt dat 2,4 GHz de nieuwe moderne frequentie is. Dit is absolute onzin, als je weet dat deze band steeds voller wordt met WiFi (ook 2,4 GHz). Sowieso zijn er (bijna) geen wireless in-ear systemen te krijgen die op deze freq. band werken.
In Nederland is gewoon een bericht van telecom nederland verschenen: "Draadloze microfoons in Nederland konden tot dusver frequenties gebruiken uit de hele UHF-band 470 - 862 MHz. Dat is veranderd. Het bovenste deel van deze band, de frequenties van 790 – 862 MHz, is vanaf 1 januari 2013 in gebruik bij operators voor mobiele telefonie en internet. Sindsdien kunnen draadloze microfoons die op deze frequenties werken storing ondervinden of mogelijk zelfs niet meer werken."
De bekende gitaarzenders van de grotere jongens die ik ken van "rig rundowns" gebruiken allemaal 2,4 mhz.
Bijvoorbeeld de hele bekende Relay G30 tm Relay G75 serie.
Er zullen best wel anderen zijn maar het is de meerderheid die op 2,4 mhz zit.
Leuk, maar we hadden het over in-ear systemen.
Ben wel benieuwd wat jij bedoelt met "de meerderheid", de grotere jongens spelen juist helemaal niet op 2,4 GHz (niet MHz) vanwege wifi invloeden, dus ik denk dat jouw grotere jongens helemaal niet zo groot zijn.
Go-Pro's die gebruikt worden en waarvan de wifi aanstaat, steeds meer mixers (zowel licht als geluid) die via wifi met een iPad worden bediend, gelegenheden met steeds sterkere hot spots en ga zo maar door. Onze band stapt zo langzamerhand helemaal af van de 2,4 GHz om deze reden.
Heb je veel problemen op 2,4 GHz?
Ik gebruik sinds 2011 of daar ergens een wireless op 2,4 GHz, en alhoewel ik niet in een grote jongens band speel (maar wel mee heb mogen doen met wat grotere settings, zeg een soort prom night dingen), heb ik nog nooit ook maar 1x geklooi gehad.
Onze andere gitarist gebruikt een sennheiser die in de verboden frequenties valt, en die heeft nogal wat meer gedoe dan ik.
Ik heb zelf zo'n line 6 zender op 2,4 GHz en stond in Paradiso middenin Amsterdam en had ook nog een draadloze in ear set in. Geen problemen! Nada, gewoon prima ontvangst en kon probleemloos spelen.
Pas op voor de goedkopere en oudere sets, die geven wel problemen.
We spelen allen met de laatste generatie (4e of zo?) Line6: 2x Relay G50 en 2x XD-V75 mic's. Met name de mic's hebben er steeds meer last van.
Met in-ears gebruiken we ook Sennheiser, IEM500-serie. Sinds vorig jaar in de 600 MHz-band, daarvoor in de 860 MHz-band en daar kregen we ook steeds meer storingen mee.
Dat gevoel had ik dus ook. De frequentiebanden in Nederland zijn niet langer vrij voor gebruik. De overheid heeft de 790-862 MHz band verkocht aan telecomproviders. Dit heeft gevolgen voor de gebruikers van draadloze microfoons en in-ear systemen. Ik had onlangs op advies een draadloos in-ear van LD aangeschaft onder het mom van licentie vrije band, geen storingen etc. maar vertrouwde het zelf niet helemaal. Kijkende naar de frequentie tabellen van mijn regio
http://www.shure.nl/support_en_download/zendfrequenties
http://www.bax-shop.nl/landingpages/...en-frequenties
http://www.frequencyfinder.eu (eigen adres ingeven t.b.v. de juiste frequenties)
Dan zie ik dat bijvoorbeeld Shure en Sennheiser voornamelijk een breder beschikbaar gebied van 400-600+ MHz pakken op licentie basis en daardoor nog wat meer kanalen hebben. De LD lijkt een systeem dat slim gebruikt van het ISM band (Frequentie bereik: 823 - 832 MHz en 863 - 865 MHz) en daarmee goedkoop en licentie vrij kan meeliften op de in-ear systemen.
Echter...het eerste bereik is dus verboden gebied en het 2e lijkt me zodanig klein dat het snel storingen zal gaan opleveren. Ik stuur hem dus terug en ga eerst maar een tijdje bedraad in-ear uitproberen...
Als consument moet je dus goed gaan opletten maar wellicht ben ik iets te paranoïde ;-)
Wat dat betreft is de site van Thomann erg handig. Bij alle draadloze sets kun je meteen controleren of de door jou gekozen set in NL gebruikt kan worden. Onder de spec's vind je een roll-down genaamd "Frequentiebereik", als je daar op klikt ben je meteen een stuk wijzer.
Klopt, 863 - 865 MHz is inderdaad vrij maar nogal beperkt.
Inderdaad!!!!
Wij hebben een digitale mixer en eigen rep. ruimte. De setting in de rep. is 95% gelijk aan bij optredens. Soundcheck is dan vaak Appeltje / Eitje. InEar mix ook al 95% standaard... En is door een App op je iPhone zelf in te regelen / bij te stellen qua balans (Presonus).
We spelen tegenwoordig met de hele band in ear en draadloos + ieder een eigen mixertje via een powerplay systeem van behringer. Ons geluidsverhuur bedrijf maakt multikabels met daarin utp-kabels en evt xlr kabels waar de microfoons voor amps in verwerkt zijn. Ideaal en ben benieuwd hoeveel tijdswinst qua opbouw tijd dat oplevert.
YES, ik voeg me ook bij het topic guys. Paar daagjes de eigenaar van een kemper, en tot nu toe meer dan tevreden.
Ben me nog aan het orienteren op het gebied van extra rigs aanschaffen, maar dat lijkt me pas zinvol als ik alle factory rigs af ben gegaan.
Iemand hier ooit een goed resultaat behaald met zijn eigen amp re-ampen?
De amps die ik heb, een Fender Vibro King en een Tone King Imperial, vind ik allebei niet super goed als ik eerlijk ben. Dus misschien waag ik een poging. Ik heb iig goede mics dus wie weet.
Tot nu toe vind ik de AC30 topboost cactus en de AC20 wel te gek. En een marshall ding, weet niet meer welke.
Ik ben nu halverwege het checken van alle factory presets. Ik heb echter ook gekocht profiles van Michael Britt en Bert Meulendijk. Mijn tip: Koop meteen die van Bert en/of Michael. Deze zijn allemaal in 1 keer goed, terwijl de factory presets (tenminste bij mij) slechts in zeer weinig gevallen direct goed klinken. Ik vind het een groot verschil.
Wij hebben onlangs een QSC Touchmix digitale mixer aangeschaft en werken nu ook met in-ear. Werkt heel mooi.b.v. een app waarmee je je eigen monitor mix kunt instellen. Het geluid van in-ear is helaas wel erg klinisch en droog dus je levert wel zwaar in op de beleving. Ondanks een goede sound van mijn preamp+effect+Torpedo CAB speakersim op de speakers is het in-ear geluid toch nog steeds behoorlijk anders. Ben zelf dus ook nog zoekende naar de juiste oortjes (heb net een fischer amp belt pack stick besteld)...
Een kennis van mij mixt het zaalgeluid in op zijn Axe-Fx en dat bevalt hem wel wat beter.
Ik overweeg naar overstap met kemper
Dit voornamelijk om transport redenen, speel in 2 bands met wekelijks afwisselende reps en gigs (één band speelt volledig IEM andere niet)
Gebruik nu 100W top en 4x12 cab met pedalboard, zeer tevreden met sound maar om steeds te vervoeren...
Graag had ik advies gevraagd van gebruikers in dezelfde situatie;
1) versterkt of niet en waarom?
2) top of rack versie?
3) gebruik met cab of FOH of beide?
4) FRFR actief/passief, is er veschil in sound?
Alvast bedankt.
Gr,
1) versterkt of niet en waarom?
Als het je puur om draagbaarheid gaat, zou ik de powered versie nemen.
2) top of rack versie?
Top voor draagbaarheid. Rack omdat ie minder lelijk is, en makkelijker te combineren als je nog ander rack spul hebt (bijvoorbeeld wireless systeem, of nog aparte fx units of zo....maar let op, het ging om draagbaarheid..
3) gebruik met cab of FOH of beide?
Als je niks met gitaarspelen te maken wilt hebben dan via frfr systeem (als eigen monitor). Wel weer mooier voor de verschillend in te stellen speakersims.
Wil je nog wel een beetje gitaristisch bezig zijn zou ik als eigen monitor een goede 1x12 erbij nemen, maar dat is smaak en beperkt je sounds in je monitorgeluid een beetje, omdat je de speaker sims dan uit moet zetten voor je (gitaar)monitor, voor het beste resultaat.
4) FRFR actief/passief, is er veschil in sound?
Geen idee, ik vind het spelen over alleen een frfr systeem niet echt prettig. Het reageert anders of zo.
Gitaarversterkers/speakers zijn enorm kleurend en dus ver van de realiteit werkende apparaten. Een profiler maakt het geluid panklaar en kan dan eigenlijk alleen maar hifi versterkt worden. Ik zie de mogelijkheid om virtueel alles in huis te hebben, maar ben bang dat het allemaal niet echt is.
Het klinkt ongeveer als echt. Het is echter niet echt, het is een simulatie. De poster moet afwegen van voordelen van sjouwen in 2 bands en iets minder geluid en minder flexibel. Zoals ik al eerder schreef, een andere versterker kiezen vawege het sjouwen is een domme reden.
Ik speel nu een maand live met een Kemper, de Toaster (omdat hij er zo gaaf uitziet), non powered, rechtstreeks de PA / in ears in.
Overal en altijd hetzelfde (goede) geluid. Punt.
Sjouwen is geen domme reden, wij muzikanten zijn nou eenmaal lui. De KPA en m'n KPA Remote gaan in de bijpassende Kemper gigbag. Lekker handzaam.
En ja, ik heb thuis nog steeds mijn Triple Recto + Recto 4x12 staan, gaat ook niet weg. Die wordt alleen van stal gehaald als de oren moeten bloeden :)
Ach ja...... dat is ook zo'n ding. Natuurlijk klinkt 'waar je ook op speelt' niet altijd hetzelfde. Dat kun je voorkomen door op louter in-ear te spelen. Dan lijkt het net of je altijd hetzelfde klinkt, maar dat is niet zo, want de zaal, het podium, de hoeveelheid en zelfs de hoogte van jouw publiek doet daar iets mee. Maar uiteindelijk maken wij gitaristen onszelf dit wijs en hoort 99% van het publiek niet eens of je op een Strat, een LP, een Fender of een Marshall amp speelt. Het blijft zelfbevrediging.