Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: Dunnere snaren

Senior Member

Standaard

Je kan ook een verkorte barre greep proberen en je wijsvinger alleen voor de dunne snaren gebruiken.Je hebt echt maar 3 tot 4 snaren nodig voor een volledig akkoord,dat ook nog eens beter bij de rest van de muziek past.
    Zeker als je met toetsen samenspeelt, wordt zo'n volledig barre akkoord gauw een brij.

Senior Member

Standaard

Vervelend Fobo! Lagere stemming is een plan, maar elektrisch kun je best dun. Billy Gibbons speelt met 007 (op advies van BB King) en die klinkt moddervet. Dan moet je dus waarschijnlijk wel je setup/trussrod aanpassen, maar kan ook in stappen natuurlijk. 009 is een prima begin.
    ALLES IS VERKOCHT!

Senior Member

Standaard

Ik kies de snaardikte voor comfort, dat nu eenmaal bij de ene gitaar anders ligt dan de ander. Als het mij te heftig wordt, ga ik naar dunnere snaren. Edward van Halen speelde meestal op Fender 150XL in Eb gestemd en die had ook een redelijk vette sound. Dan heb je nog Malmsteen op 008 en de Bonemaster op 011, maar die heeft een zonnebril.

Gewoon effe proberen en als je problemen met de setup krijgt, vraag het, kijk filmpjes of breng 'm naar de Guitar Chop Shop in de Zoutmanstraat.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    Je kan ook een verkorte barre greep proberen en je wijsvinger alleen voor de dunne snaren gebruiken.Je hebt echt maar 3 tot 4 snaren nodig voor een volledig akkoord,dat ook nog eens beter bij de rest van de muziek past.
    Zeker als je met toetsen samenspeelt, wordt zo'n volledig barre akkoord gauw een brij.
    Dat is dus ook de reden dat we nu nadrukkelijk(er) op zoek gaan naar een toetsenist; dan kan ik minder ‘breed’ spelen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    Vervelend Fobo! Lagere stemming is een plan, maar elektrisch kun je best dun. Billy Gibbons speelt met 007 (op advies van BB King) en die klinkt moddervet. Dan moet je dus waarschijnlijk wel je setup/trussrod aanpassen, maar kan ook in stappen natuurlijk. 009 is een prima begin.
    Ik ga eerst eens een gitaar een halve toon naar beneden zetten; dat geeft al minder snaarspanning. Maar ik ga ook dunnere snaren proberen; overigens lijkt mij 0.007 wel heel erg dun....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik kies de snaardikte voor comfort, dat nu eenmaal bij de ene gitaar anders ligt dan de ander. Als het mij te heftig wordt, ga ik naar dunnere snaren. Edward van Halen speelde meestal op Fender 150XL in Eb gestemd en die had ook een redelijk vette sound. Dan heb je nog Malmsteen op 008 en de Bonemaster op 011, maar die heeft een zonnebril.

Gewoon effe proberen en als je problemen met de setup krijgt, vraag het, kijk filmpjes of breng 'm naar de Guitar Chop Shop in de Zoutmanstraat.
    Inderdaad, dat wordt het: gewoon gaan proberen, én speelstijl en -duur aanpassen. We gaan het zien.
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Ik heb voor No One Knows (STP) wel eens een gitaar naar C gestemd, maar dan met een 010 set. Dat voelde niet erg prettig aan.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik heb voor No One Knows (STP) wel eens een gitaar naar C gestemd, maar dan met een 010 set. Dat voelde niet erg prettig aan.
    Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Denk ook dat het voor geen meter klonk...
    “U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
    Van Kooten & De Bie

Senior Member

Standaard

Grofweg levert een toon lager stemmen ongeveer net zoveel lagere spanning op als een maatje dunner.

Mevrouw Ex-van-Rinze heeft dezelfde klachten (artrose), ze heeft nog een western gitaar van mij staan. Ze speelt er niet meer op maar op mijn aanbod om er dunnere snaren op te zetten krijg ik geen duidelijk antwoord en ik krijg de gitaar ook niet terug. Het is ook niet voor niks mijn ex.

Zelf heb ik ook wel wat pijnklachten in mijn linkerhand maar vermoed dat dit ook opgelost zou kunnen worden door minder met mijn mobiel in mijn klauwen te zitten.. Vooral C-grepen zijn nogal eens vervelend voor mijn linker wijsvinger. Maar niet altijd.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Rinze; Gisteren om 23:07
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Denk ook dat het voor geen meter klonk...
    Het klonk verrassend goed..!!

Senior Member

Standaard

Proffesionele gitaristen zie je over het algemeen weinig volledige barre akkoorden spelen.
    Juist omdat ze zoveel spelen,is dit ook voor hun niet vol te houden en het klinkt heel erg cliché.
    Meer met voicings werken, zoals een toetsenist doet, maakt het bovendien interessanter om naar te luisteren.
    Je kan ze ook afwisselen met open akkoorden,zodat je wijsvinger meer beweging heeft.
    Er zijn echt ontiegelijk veel open akkoorden over de gehele toets die je kan gebruiken.
    Dit en magnesium glycinaat heeft mij in ieder geval veel geholpen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten