Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 29 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 286
    Senior Member

Standaard

Zo gaan die dingen, vooruitgang heet het.
    Neem de tuba, ingeruild voor de contrabas die weer verdween voor de Fender P. en die hebben we ook niet meer nodig, tis enkel dat de bassist ook de bus rijdt en alles in en uit sjouwt.
    Heb ik het nog niet eens over de dulcimer.

Maar goed. Bassisten spelen allang niet meer over buizen want zwaar en omdat ze alles sjouwen is hun amp superlicht en komt er toch lekker 500 watt uit.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Zo gaan die dingen, vooruitgang heet het.
    Neem de tuba, ingeruild voor de contrabas die weer verdween voor de Fender P. en die hebben we ook niet meer nodig, tis enkel dat de bassist ook de bus rijdt en alles in en uit sjouwt.
    Heb ik het nog niet eens over de dulcimer.

Maar goed. Bassisten spelen allang niet meer over buizen want zwaar en omdat ze alles sjouwen is hun amp superlicht en komt er toch lekker 500 watt uit.
    Maar hoe zit het met de dempingsfactor?
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

De technische dingen, de factoren en getallen, hoe het werkelijk zit, daarvoor hebben we juist jou toch?
    Ik doe enkel het commentaar waar niemand wat aan heeft.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Daar kunnen wij, snobisten pur sang, werkend in een beperkt frequentiegebied, nog veel van leren. En nog even aanvullend, die 500 watten zijn dan ook nog eens superefficient opgewekt met een versterker die geen licht geeft en ook de ruimte nauwelijks verwarmt.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Er zijn audiofiele stopcontacten van vele honderden euro's en het netsnoer van een paar duizen had ik al genoemd. ......
    Schetste slechts mijn ervaring met dergelijke windhandel. Waarom nemen die handelaren hun clientele niet een beetje in bescherming? Nerdje afzetten, de Nederlandse handelsgeest, hulde. Proletenbende.
    Overigens iets meer correcte schakeling voor als je gaat experimenteren met buizen uit de oude doos.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Waarom nemen die handelaren hun clientèle niet een beetje in bescherming?
    Ik denk dat die handelaren clientèle bedient die dat zelf heeft verzonnen.
    Ik heb trouwens plectra waarmee je onmogelijk vals kunt spelen; iemand?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door benwave Bekijk bericht
    Ik ben het hier mee eens, en de grap van dat digitale spul van Boss tot Kemper,
    ik heb het allemaal gehad en geprobeerd en goed bevonden ,.. is
    dat je net zo lang zit te draaien totdat, en nu komt het "een mooi buizen geluid eruit heb"
    Ik heb ook niet de indruk dat de vraag of het geluid dat is gecreëerd met buizenamps als referent ter discussie staat.

Henry Ford zei ooit “If I would have asked people what they wanted, they would have said faster horses.” en de discussie nu is meer ofdat we anno 2024 nog buizen nodig hebben om een goed geluid te bereiken, zoals we nu ook geen paarden meer nodig hebben om ons zo efficiënt mogelijk te verplaatsen. En waar vroeger het geluid van een verbrandingsmotor maar een rotherrie was, maar de voordelen t.o.v. een paard wogen zwaarder, loopt half internet nu te janken over hoe mooi een ronkende motor klinkt t.o.v. een saaie EV. Het is maar waar je mee opgroeit.

Ik snap de nostalgie van het geluid van hoeven in galop en er zullen altijd mensen zijn die blijven paardrijden. Maar de vraag van Dennis naar leeftijd is natuurlijk spot on want als mijn zoon van 11 (die de laatste tijd ineens regelmatig mijn gitaar pakt) serieus iets wil gaan doen krijgt hij van mij een moddeling apparaat met een line-in voor z'n telefoon en koptelefoon en hij gaat leren daar z'n geluid mee te maken ipv met een buizenversterker, pedaaltjes, volgordes, voedingen, buffers etc.
    Die nostalgische gevoelens zullen daarmee ook gaan uitfaseren net zoals ik voor vervanging van mijn vervoersmiddel dit jaar echt geen paard meer overweeg.

Senior Member

Standaard

Je weet nooit wat het gaat doen. Onder de jeugd is momenteel vinyl draaien ook weer hip (al dan niet als hipdoenerij).
    Ik zelf draai ook nog veel vinyl. En niet vanwege het welgewaardeerde antwoord binnen de audiowereld dat de geluidskwaliteit vele malen beter is dan de andere geluidsdragers. Maar gewoon omdat ik de hoezen, de lp's, de beleving en het bewust naar muziek luisteren leuker vind dan het achteloos door spotify heenzappen voor een achtergrond muziekje (ja dit doe ik ook).

Onder de gigantische hoeveelheid indiepop bandjes is het momenteel ook helemaal hip om op allerlei onbekende jaren 60 en 70 gitaren te spelen, al dan niet van matige tot kutkwaliteit. Of gebruik te maken van de geweldig onbetrouwbare tape echo's in de studio ipv een digitale of analoge delay.

Dus ondanks dat de eenheidsworst gewoon spotify luistert ipv vinyl en fender speelt ipv hondo, zal er altijd een groep voorstanders zijn en blijven van ouwe meuk. Of dit voldoende is om een buizenfabriek open te houden? Geen idee, de paar vinyl perserijen die er zijn draaien overuren en kunnen de vraag niet aan, wat er voor zorgt dat er vanzelf weer nieuwe perserijen bij gaan komen. Wie weet gebeurd dat over een paar jaar ook met buizen.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Instrumenten, techniek en geluid bepalen min of meer het genre.
    Als je leeftijd aan genre wil koppelen is daar niks op tegen maar glad ijs, beter is tijdspanne.

Ooh... wat klink ik toch wijs he!

Senior Member

Standaard

Nou ja, metal niet echt hoor. Metal was er wel als eerste bij denk ik met de Line6 POD, de eerste Fracal etc

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten