Kortgeleden werd ik benaderd door iemand uit Belgique. Zijn amp had een probleem waar schijnbaar niet iedere tech zin in had, Problemen met de digitale kanaal omschakeling en nu zou hij helemaal niet werken. Merk Steavens, ..... wat??? ...... Staevens. Noooooooit van gehoord maar kom er maar mee langs dan zien we wel.
Zo'n ramp is het toch niet, heb wel erger gezien. Het blijkt een zelfbouw amp te zijn met wat schakellogica en verder een gewone in stereo uitgevoerde balans eindtrap. Geen schema natuurlijk maar wel een overzichtelijk ding met veel touwtjes.
Op de print in het midden zie je vier bias regelaars zitten. Per buis is de bias in te stellen.
Ik rook al waar de storing zat. Op de voedingsprint zat een laagspannings voeding van 12V=, gestabiliseerd met een 7812 regelaar. Hier was een probleempje in ontstaan wat de diodebrug in brand had gezet. Op zijn beurt is de print er ook aan gegaan en door en door verkoolt.
Er zat niets anders op dan het kool weg slijpen waardoor ik een gat in de print overhield. Nu heb ik wel wat troep om dat netjes op te vullen maar kan er geen koper meer opdampen. Dat doen we dan maar met draadjes. Na het vullen wat gaatjes terug geboord en van vers materiaal voorzien. Elco's, spanningsregelaar en diode's moesten er aan geloven. Heel wat schade wat met een simpele zekering voorkomen had kunnen worden, jammer.
Is het ding eenmaal aan de praat blijkt een kanaal niet te werken en het ander kanaal met vervorming. Er bleek nog een anodeweerstand in de fasedraaier open te zijn en de buisvoet maakte soms geen contact met de buis. Buisvoetje vervangen en de print gelicht om dat weerstandje te monteren. Piggyback werk doen we niet aan, hoewel veel makkelijker en sneller vind ik het een vies gezicht en het is ook niet betrouwbaar. Uiteindelijk weer een goed volledig werkend apparaat terug verkregen.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers