Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 250

Threaded View

Senior Member

Standaard

In het voorgaande had ik al aangegeven eens te willen experimenteren met het wikkelen van custom trafo's. Wat hebben we geleerd .......dat je zoiets pas moet willen als het echt niet anders kan of iets heel speciaals wil hebben.

Dat laatste wilde ik. Op de testbank wil ik een trafo hebben welke 60V~ en 120V~ kan leveren en dat dan met centertap. Daar zou dan 2x 30V~ of 2x 60V~ danwel 1x 120V~ uit komen. Waarom? gewoon omdat ik dat wil. Lekker universeel in combinatie met een variac. Dit om transistor eindtrappen van de juiste spanning te voorzien of zelfs een amerikaan te voeden met 115V~.

Ooit een progje gevonden waar je wat gegevens in moet vullen en dan kwam daar de sec en primaire aantal wikkelingen uit met bijbehorende draad dikte's.

Zo geef je de kernmaten op in mm waarmee het overdraagbare vermogen wordt berekend. Is dat eenmaal bekend kun je het maximale uit de kern halen wat ik natuurlijk wel lekker vond.

Omdat ik mijn special wilde maken op een blik van 300Watt trafo had ik de draaddiktes en het aantal wikkelingen zoals voorgekauwd daar op aangepast. Maar ...... en nou komt het.

Dit progje is hartstikke fout. Heb ik het mis mag je me corrigeren, dit terrein is voor mij ook een beetje onbekend. Het overdraagbare vermogen van de kern volgt uit de oppervlakte in cm maal de factor 0.64. Deze laatste factor 0.64 zijn ze zo te zien vergeten in dit progje met als gevolg dat je veel zwaarder materiaal gebruikt dan waar het blik voor is berekend. Ik zit nu met een zwangere klomp koper welke bij lange na niet tussen de benen gaat passen (vergeef me de woordspeling). Inmiddels kan ik het hele zooitje weer afwikkelen en opnieuw beginen maar dan met de juiste verhoudingen.

Bedankt internet ;(
    Laatst gewijzigd door cluseau; 6 februari 2022 om 13:57
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten