Kort geleden heb ik dit verschijnsel ook al eens verklaart in een ander topic maar wil het best nog eens doen.

Het karakter van de amp wordt mede bepaald door de stand van de gain regelaar. Althans dat geldt voor de meeste gitaar versterkers. De brightcap parallel over de gain regelaar is hier verantwoordelijk voor. Jouw gitaarsignaal gaat zowel door die cap als door de potmeter. Voor de duidelijkheid, met die potmeter regel je niet de versterking maar de verzwakking. Deze verzwakker op bv negen uur is bijna maximaal en laat dan weinig van het signaal door. Echter het signaal kan ook door de parallel staande cap welke puur hoge frequentie door laat. Hoe hoger de frequentie hoe lager de weerstand (reactantie) van de cap. Het hoog signaal kan bijna ongehinderd door en kan dus op maximaal versterken. Hoe lager de frequentie hoe meer demping voor het signaal. Dit is de reden dat een amp vetter klinkt op hoog volume. Natuurlijk doet een hard werkende eindtrap en speaker ook een duit in het zakje maar het overgrote deel van het karakter komt door het effect van de brightcap en zijn instelbare parallel staande verzwakker. pffff wat een verhaal....hoop dat het overzichtelijk is.