Zo, heb ik ff geluk gehad!

Een paar weken geleden kwam ik erachter dat mijn JCM 800 2204 nog op 8 Ohm stond, terwijl ik alweer 2 avonden op een 16 Ohm's kast stond te spelen.
Ik heb mijn amp dus op 16 Ohm gezet, tenminste, dat dacht ik. Het bleek dat ik hem in plaats daarvan op 4 Ohm heb gezet. Blind paard dat ik ben!

Enfin, gisteren hadden we een optreden, en wilde 's middags nog even een nummer repeteren, en je raadt het al, na 3 minuten; geen geluid meer.
Nadat ik erachter kwam dat de impedantie dus op 4 Ohm stond, en dat de T500 mA zekering door was gebrand, heb ik de zekering vervangen, de impedantie goed ingesteld (dit keer wel goed idd ), en de versterker zonder behuizing weer aangezet en getest.
Na 3 minuten was het weer mis: één v.d. buizen gloeide helemaal rood op en doofde uit, opnieuw geen geluid meer, en ook de zekering weer doorgebrand.
Toen heb ik er 2 oude eindbuizen ingezet, plus een nieuwe zekering, en op laag volume een kwartier getest; alles ok, ik had zelfs een goed geluid!
Vlak voor het optreden ben ik nog even bij mijn amp-dokter langs geweest om de bias nog even in te stellen, ét voilá. Het hele optreden gespeeld met te hete buizen, dat wel. Ze wilden niet lager dan zo'n 40 (mA?) terwijl 29 ideaal zou zijn volgens mijn amp-dokter.
Ik had voor de zekerheid trouwens een 2e top meegenomen, wat ik anders nooit doe...

Heb ik geluk gehad dat er één v.d. trafo's niet is stuk gegaan, of is dat juist de bedoeling van die zekering?