Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 19 van 32 EersteEerste ... 9171819202129 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 190 van 318

Discussie: Impedantie FAQ

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
    Jij hebt een Mesa Rectifier toch?
    Zo ja, dan vermoed ik dat een mismatch van 8 naar 16 Ohm geen probleem zal zijn, is bij mijn Stiletto ook geen probleem, zo staat in de handleiding.
    Wat betreft de Weber Mass heb ik geen idee welke je dan het best kunt gebruiken, ik neem aan ook 8Ohm.

@ Demonturtle: Ik denk dat het mogelijk is ja, wel erop letten dat de kasten dan parallel komen te staan zodat de gezamenlijke impedantie daadwerkelijk 4 Ohm is. Dit kan je met een multi-meter opmeten.
    De recto is al even weg Ik weet nou niet wat harder moet werken om de mismatch the compenseren met de weber er tussen: de amp of het cabinet. Aan de ene kant klinkt het logisch dat de weber op 16 moet, maar aan de andere kan ook logisch dat hij op 8 moet
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door proguitar89 Bekijk bericht
    en ik weet niet of je vriendloos bent maar ik wil best wel een vv sturen.

Senior Member

Standaard Geluk bij een ongeluk...

Zo, heb ik ff geluk gehad!

Een paar weken geleden kwam ik erachter dat mijn JCM 800 2204 nog op 8 Ohm stond, terwijl ik alweer 2 avonden op een 16 Ohm's kast stond te spelen.
    Ik heb mijn amp dus op 16 Ohm gezet, tenminste, dat dacht ik. Het bleek dat ik hem in plaats daarvan op 4 Ohm heb gezet. Blind paard dat ik ben!

Enfin, gisteren hadden we een optreden, en wilde 's middags nog even een nummer repeteren, en je raadt het al, na 3 minuten; geen geluid meer.
    Nadat ik erachter kwam dat de impedantie dus op 4 Ohm stond, en dat de T500 mA zekering door was gebrand, heb ik de zekering vervangen, de impedantie goed ingesteld (dit keer wel goed idd ), en de versterker zonder behuizing weer aangezet en getest.
    Na 3 minuten was het weer mis: één v.d. buizen gloeide helemaal rood op en doofde uit, opnieuw geen geluid meer, en ook de zekering weer doorgebrand.
    Toen heb ik er 2 oude eindbuizen ingezet, plus een nieuwe zekering, en op laag volume een kwartier getest; alles ok, ik had zelfs een goed geluid!
    Vlak voor het optreden ben ik nog even bij mijn amp-dokter langs geweest om de bias nog even in te stellen, ét voilá. Het hele optreden gespeeld met te hete buizen, dat wel. Ze wilden niet lager dan zo'n 40 (mA?) terwijl 29 ideaal zou zijn volgens mijn amp-dokter.
    Ik had voor de zekerheid trouwens een 2e top meegenomen, wat ik anders nooit doe...

Heb ik geluk gehad dat er één v.d. trafo's niet is stuk gegaan, of is dat juist de bedoeling van die zekering?

Senior Member

Standaard

Een paar weken geleden kwam ik erachter dat mijn JCM 800 2204 nog op 8 Ohm stond, terwijl ik alweer 2 avonden op een 16 Ohm's kast stond te spelen.
    Ik kwam er vorige week achter dat m'n amp op 8 Ohm stond. Ik kan me niet meer herinneren dat ik 'm daar ooit op gezet heb en ik speel altijd op 16 Ohm cabs. Kans bestaat dat hij dus al tientallen uren 100% mismatch gedraaid heeft.

Enfin, terug naar 16 Ohm en hij reageert nu heel anders. Zo anders dat ik er gewoon weer aan moest wennen... Ik heb wel het idee dat hij dunner klinkt dan voorheen, dus ik zal de eindbuizen wel flink mishandeld hebben met de mismatch.

Morgen CD-presentatie, daarna gaan er nieuwe JJ EL34L's in, hopen dat ik het oude geluid dan weer terug krijg

Preamp buisjes durf ik niet te vervangen omdat hij nu gewoon magisch klinkt.

Senior Member

Standaard

Ik heb er nog steeds ouwe EL34's van Sovtek inzitten, klinken ook prima.
    Als het goed is zijn mijn JJ E34L's ook binnen bij mijn amp-tech, zal hem binnenkort 's bellen.

Weet jij of er nog verschil zit in EL34L en E34L? Er zaten bij mij E34L's in, heerlijke sound.

Senior Member

Standaard

Ik heb mijn amp dus op 16 Ohm gezet, tenminste, dat dacht ik. Het bleek dat ik hem in plaats daarvan op 4 Ohm heb gezet.
    Praat jezelf geen schuldgevoel aan, dit is gewoon te wijten aan een kapotte buis. De mismatch heeft daar niets mee te maken. Als je een 4 ohm amp belast met 16 ohm heeft hij het juist lekker makkelijk. Andersom kan voor even ook niet veel kwaad al zullen je buizen op de langere termijn wat sneller slijten.

E34L is een verbeterde versie, iets verder uit te sturen dan EL34
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Dank voor de uitleg Cluseau.

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat JJ buizen nogal 's last hebben van vroegtijdig kapot gaan. Heb jij daar ook ervaring mee?

En het feit dat die zekering door brandde, heeft dat mijn trafo's gered?

Senior Member

Standaard

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat JJ buizen nogal 's last hebben van vroegtijdig kapot gaan. Heb jij daar ook ervaring mee?

En het feit dat die zekering door brandde, heeft dat mijn trafo's gered?
    Ik gebruik het meest J/J, altijd goed in te stellen en leuke prijs/kwaliteit verhouding, althans dat is mijn mening.

De trafo wint het waarschijnlijk van de buis maar wees blij dat hij gezekerd is, dat is toch wat veiliger en hoef je niet uit te proberen wie de sterkste is. Buizen die vroegtijdig defect raken is meestal te wijten aan warm vervoeren. Ik zie wel eens mensen hum amp uitzetten en hem direct op een boodschappenwagentje met harde wieltjes afvoeren over de bestrating.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 28 mei 2011 om 23:23
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Hmmm, ik wacht meestal ook wel even voordat ik hem vervoer, en op een karretje al helemaal niet....misschien gewoon domme pech....?

Standaard

een vraagje,

heb gedurende lange tijd zonder dat ik het wist met een 100 watt transistor over een 1x12 EVM12L 8 ohm speaker gespeeld, met de versterker op 4 ohm geschakeld.

De speaker ligt me nauwer aan het hart dan de versterker, kan je hiermee je speaker overbelasten ?
    te koop !
    niets.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StevenStrat Bekijk bericht
    een vraagje,

heb gedurende lange tijd zonder dat ik het wist met een 100 watt transistor over een 1x12 EVM12L 8 ohm speaker gespeeld, met de versterker op 4 ohm geschakeld.
    Wat staat er op de versterker? "4 Ohm minimal"?

En als je speaker nog in orde is dan is hij niet kapot

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten