Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 70 van 104 EersteEerste ... 2060686970717280 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 691 t/m 700 van 1037

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Ik vraag me af of ik zo positief ben omdat het een vriend is, maar ik ben in elk geval blij dat je ook gewoon kunt optreden zonder te vloeken op de geluidsman...
    Op een enkele klap met een effectpedaal voor mijn hoofd na verloopt de samenwerking tussen mij en muzikanten eigenlijk altijd heel prettig.
    Mijn doel is heel simpel; datgene versterken dat op het podium geproduceerd wordt. Ik stel me daarvoor ten dienste van de muzikant op, zij maken muziek en ik zorg dat het zo goed mogelijk klinkt. Daarbij ga ik regelmatig echt wel op mijn strepen staan, verwacht een band het onmogelijke van me dan leg ik de soundcheck stil en gaan we een oplossing zoeken waarbij ik mijn visie op de zaak uitleg. Hierbij hou ik er ook rekening mee dat een muzikant voor een optreden vaak wat gestrest is en die stress verminderd wanneer ik de leiding neem bij de soundcheck.
    Het gebeurd eigenlijk heel zelden dat we er zo samen niet een geslaagd optreden van weten te maken.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MusicXtra Bekijk bericht
    Op een enkele klap met een effectpedaal voor mijn hoofd na verloopt de samenwerking tussen mij en muzikanten eigenlijk altijd heel prettig.
    Mijn doel is heel simpel; datgene versterken dat op het podium geproduceerd wordt. Ik stel me daarvoor ten dienste van de muzikant op, zij maken muziek en ik zorg dat het zo goed mogelijk klinkt. Daarbij ga ik regelmatig echt wel op mijn strepen staan, verwacht een band het onmogelijke van me dan leg ik de soundcheck stil en gaan we een oplossing zoeken waarbij ik mijn visie op de zaak uitleg. Hierbij hou ik er ook rekening mee dat een muzikant voor een optreden vaak wat gestrest is en die stress verminderd wanneer ik de leiding neem bij de soundcheck.
    Het gebeurd eigenlijk heel zelden dat we er zo samen niet een geslaagd optreden van weten te maken.
    Laat het duidelijk zijn dat ik nooit ruzie zal zoeken met de geluidsman - ik ken je verhaal van destijds en daar wil ik niet mee worden geassocieerd, want wat die lui jou flikten sloeg werkelijk nergens op.

Vloeken op de geluidsman doen we als we achteraf het optreden bespreken met de band. Als ik negatieve ervaringen met de geluidsman zelf bespreek, zal ik altijd opbouwend zijn.

Toen ik ons laatste optreden besprak met die geluidsman, was ik er zeer tevreden over. Enige puntje is dat ik tijdens het laatste nummer zoveel gitaar op mijn monitor had, dat ik begon te piepen. Ik koos ervoor om met iets minder drive te spelen (speelde trouwens met strijkstok en om het geluid dan goed te krijgen is een kunst op zich), maar had ook even kunnen gebaren.

Het mooie vond ik nog wel dat hij zelf zei dat hij er veel van geleerd had. Dat in tegenstelling tot enkele andere geluidsmensen die alles al weten, dat is gewoon heel vervelend. Als iets wat de band doet of wil, echt niet door de beugel kan - ok. Als de band vraagt om de visie van de geluidsman, dan is het helemaal fijn als hij het een en ander weet. Maar anders moet je gewoon, in goed overleg, samen tot een goed geluid komen. Dat houdt in dat ik luister naar wat de geluidsman wil (stil zijn, normaal spelen, raggen, het hardste wat ik doe) en dat de geluidsman luistert naar wat wij willen. Geldt bijvoorbeeld ook naar de plaatsing van versterkers en dergelijken. Of laatst, toen had ik het met de geluidsman over dat ik eigenlijk een grotere, bredere versterker wil. En hij benadrukte dat een Blues Junior voor hem juist heel fijn is, omdat hij daar als geluidsman zoveel mee kan.
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 20 december 2010 om 23:27

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MusicXtra Bekijk bericht
    Hierbij hou ik er ook rekening mee dat een muzikant voor een optreden vaak wat gestrest is en die stress verminderd wanneer ik de leiding neem bij de soundcheck.
    Zo'n aanname met geplande actie daarop kan natuurlijk ook tot stress bij een (nog) niet gestresste band leiden .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    STELLING:
    Hoe ik erover denk heb ik al genoeg toegelicht, maar om het vuurtje een beetje op te stoken de volgende stelling:

VRAAG:
    Of anders een herformulering van de orginele vraag naar: "hoe zijn de ervaringen met PROFESSIONELE geluidsmensen?"
    Hiermee doel ik dus niet op de lokale geluidsboer die nog nooit een serieuze show heeft gedraaid, maar vooral op techneuten/ freelancers die op (inter)nationaal niveau werken... want ook die zou je wel eens tegen moeten komen...

VRAAG:
    Uit de vorige twee afgeleid:
    "Wie betaalt de geluidstechneut?"
    "Wie bepaalt welke geluidstechneut er staat?"
    "Wie bepaalt het budget?"
    "Is het budget evenredig met de kwaliteit van de samenwerking met de geluidstechneut?"

Ben benieuwd naar de reacties...

Ik vermoed dat wij meestal met professionele geluidsmensen werken, hoewel er ook daarbinnen nogal verschillen zijn, ze zullen er niet allemaal een dikke boterham mee verdienen. Door de bank genomen gaat het gewoon prima. Al weet je meestal natuurlijk niet hoe het in de zaal klonk.

Bij sommigen mis je wel de ervaring, die passen braaf toe wat ze geleerd hebben op school, ook als dat in de omstandigheden niet zo goed werkt. Wij spelen vaak in jazztenten op lage podia, met het publiek op onze lip. Dan lopen podiumgeluid en zaalgeluid door elkaar heen, en kun je niet werken met een strikte mon/foh scheiding zoals op een hoog podium in zo'n popbunker.

En af en toe heb je ook bij heel professionele festivals een rotte appel die ijskoud een schuif dichtzet en vervolgens met z'n rug naar het podium aan de bar cola gaat drinken.

Antwoord op de laatste vragen is voor mij steeds: het podium/het festival. Ook onze boeker gaat ervanuit dat het podium dit regelt en door de bank genomen gaat het ook altijd goed. Eerlijk gezegd is mijn ervaring niet dat hoe groter/prestigieuzer het optreden, hoe beter de geluidsmensen.

Ik blijf zeggen: zet een gebalanceerd, straightforward en niet overdreven hard podiumgeluid neer als band. Spreek met de geluidsman af dat je zelf solovolumes regelt: stel samen een minimum en maximum vast. Dan is de rol van de geluidsman ook wat-ie moet zijn, maak van zo iemand geen puinruimer!

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Ik blijf zeggen: zet een gebalanceerd, straightforward en niet overdreven hard podiumgeluid neer als band. Spreek met de geluidsman af dat je zelf solovolumes regelt: stel samen een minimum en maximum vast. Dan is de rol van de geluidsman ook wat-ie moet zijn, maak van zo iemand geen puinruimer!
    En ik blijf er een +1 onder plaatsen!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Door de bank genomen gaat het gewoon prima. Al weet je meestal natuurlijk niet hoe het in de zaal klonk.
    Op een bepaald moment is 't denk ik ook gewoon handig om je niet té veel zorgen te maken over die zaalmix. Ik leg wel regelmatig een opname-apparaatje bij de geluidsmannen neer. Dan heb ik tenminste zelf een beetje idee van wat we hebben gedaan op zo'n avond.

Het was de afgelopen keer met 2 professionele geluidsmannen. Achteraf luisterend was het geluid OK, maar een paar dingen waren niet helemaal zoals wij het zelf zouden (laten) doen. Als je ons vaker hoort, kán 't zijn dat je je daaraan stoort... een paar bekenden hadden ook achteraf wel wat te melden .
    Voor wie gewoon blanco binnenkwam, was er echter denk ik weinig echt mis mee.

Sóms moet je een geluidsman echt ff corrigeren als hij de muziek qua geluid in z'n eigen favoriete genre wil veranderen , maar vaak genoeg is dat beetje andere zaalgeluid niet echt een ramp.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Met een SM57 in het midden van de cone gaat het idd nooit goed komen, dat wordt een dun en schel geluid zonder ballen. Er zijn microfoons die het een stuk beter doen maar die zijn duurder en vaak kwetsbaarder, maar met het verplaatsen van de SM57 meer naar de conusrand heb je een veel voller geluid, al wordt het in mijn bescheiden mening nooit het geluid van jouw setup want dan moet je een betere microfoon neerzetten.
    Han, ik volg de discussie toevallig en kwam op deze alinea. Welke microfoon zou jij aanbevelen voor rock-muziek, om het geluid van je amp zo goed als mogelijk uit te versterken?

Guitars -> Pedals -> Amps

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chroxy Bekijk bericht
    Han, ik volg de discussie toevallig en kwam op deze alinea. Welke microfoon zou jij aanbevelen voor rock-muziek, om het geluid van je amp zo goed als mogelijk uit te versterken?
    Chroxy,
    Vergeet niet dat dit de mening is van Han. Ik en vele technici met mij gebruiken wel een sm57 om amps uit te versterken. Wel worden ze meestal gebruikt in combinatie met andere microfoons als een Sennheiser md421 of een Shure KSM32 gebruikt. Maar ook met alleen een sm57 kan ik een goed en vet geluid krijgen. En of je 'm recht voor de conus zet of meer richting de rand ligt helemaal aan het geluid wat uit de amp komt.

Ik zeg niet dat Han onzin verteld, maar het is zijn smaak en mening. Ik zeg ook niet dat er geen 'betere' microfoons zijn, maar ook een sm57 is goed bruikbaar. Er zijn soms ook gevallen waarbij ik een sm57 verkies boven bv een beyer m88, puur omdat de klank er beter bij past of beter in de mix ligt.

Je moet gewoon zelf proberen wat je goed vindt klinken en wat je fijn vindt werken, ga nooit blind af op de mening van anderen.

Moderator

Standaard

Ik heb heel veel microfoons uitgeprobeerd, ik heb er zelf ruim zestig en ik gebruik standaard altijd een Sennheiser MD421, dan kom je verdomd dicht bij het geluid wat je van je gitaarinstallatie hoort komen. Even zoeken naar de beste plaatsing, maar het is meestal raak en beter dan de SM57 IMHO.

En heb ik een live opname met een extreem harde drummer dan wil ik nog wel eens een Beyer M88 er bij zetten, die geeft een wat compacter geluid, is minder gevoelig voor overspraak en heeft een mooiere off axis response zoals dat heet, hetgeen inhoudt dat de overpraak van andere geluiden beter klinkt. Daarin is Beyer onbetwiste kampioen, hoe ze het flikken zal gehiem zijn, maar Beyer ics hebben een erg goede OAR.

Jimi Hendrix gebruikte een Beyer M160 ribbon microfoon, ook al zo'n geheim wapen. De SM57 is echt wel een redelijke microfoon hoor, kan ook tegen een stootje, maar er zijn veel microfoons die hem moeiteloos verslaan.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    En ik blijf er een +1 onder plaatsen!
    Ik ook!

Sóms moet je een geluidsman echt ff corrigeren als hij de muziek qua geluid in z'n eigen favoriete genre wil veranderen
    Hoewel, eigenlijk niet om om te lachen, maar wel heel herkenbaar.

Senior Member

Standaard

Sóms moet je een geluidsman echt ff corrigeren als hij de muziek qua geluid in z'n eigen favoriete genre wil veranderen , maar vaak genoeg is dat beetje andere zaalgeluid niet echt een ramp.
    Ja, een veel voorkomende situatie, bij ons in ieder geval. Wij houden van droog en zang voorin, geen knallende drums, geen stereo gitaren kortom, alles wat je met een setje uit 1972 ook kon doen.
    Dat is moeilijk!
    Dan heb je zo'n prachtige Lexicon met 3 x 66 banks en DAAR MOET JE VAN AFBLIJVEN!
    Soms waan ik me U2, galmen van hier tot het volgende dal. Dan stappen wij op de geluidsman af, mag het droog zijn? Beetje reverb wat je niet hoort?
    De derde keer vragen wij het niet meer, het zij zo. Een goede sfeer en leven laten leven is belangrijker dan een punt van niet zo heel belangrijke dingen maken.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten