Heb wisselende ervaringen met geluidsmensen..
Daarbij moet ik ook zeggen dat ik ook podiumervaring op heb moeten doen.. Bij de eerste optredens wist ik ook niet wat ik precies wilde, dat moet je gewoon leren!
Tegenwoordig weet ik wat ik wil maar ik kan me ook wel aanpassen als een bepaalde zaal dat vereist. Dan vind ik het wel prettig als de geluidsman dan wat aanwijzingen geeft.
Wat wij altijd doen:
* Vooraf het optreden vragen we altijd het email adres van de geluidsman zodat we onze stageplan kunnen opsturen.
* Wij stellen ons ALTIJD voor aan de geluidsman. Dat lijkt mij eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld!
* We hebben altijd een setlist extra uitgeprint voor de geluidsman en/of lichttechnicus waar we dan de bijzonderheden opzetten.
(akoestisch nummer, wisseling van gitaren, etc etc)
* Met de soundcheck weet iedereen wat ie ongeveer wil horen en zo geven we het ook aan.
* Onze aanhang weet precies hoe wij live moet klinken en die vragen we vaak om tijdens het optreden even naar de geluidsman te lopen voor aanmerkingen. Dit geven we vaak wel even van te voren aan zodat diegene niet denkt wat voor een wijsneus nu weer komt beweren dat eht anders moet
* We bedanken de geluidsman na het optreden en als het echt goed klonk geven we ze complimenten..
Zo werkt het bij ons tot nu toe altijd prima!
Het enige waar ik me soms aan kan irriteren bij een optreden is als eenmaal het tweede nummer van de set begonnen is de geluidsman helemaal geen aandacht meer heeft voor de band. Dan probeer ik wel oogcontact te maken of te seinen maar dat lukt gewoon niet!!
Echt zo'n gevalletje van ik heb m'n werk gedaan zoek het nu maar uit..
Soms zelfs gezien dat ze gewoon aan de bar gaan zitten!!
Gelukkig gebeurt dit niet altijd...
Kortom mijn ervaringen zijn met deze benadering tot nu toe bijna altijd goed geweest.
Favorieten/bladwijzers