Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 69 van 104 EersteEerste ... 1959676869707179 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 681 t/m 690 van 1037

Standaard

STELLING:
    Hoe ik erover denk heb ik al genoeg toegelicht, maar om het vuurtje een beetje op te stoken de volgende stelling:

VRAAG:
    Of anders een herformulering van de orginele vraag naar: "hoe zijn de ervaringen met PROFESSIONELE geluidsmensen?"
    Hiermee doel ik dus niet op de lokale geluidsboer die nog nooit een serieuze show heeft gedraaid, maar vooral op techneuten/ freelancers die op (inter)nationaal niveau werken... want ook die zou je wel eens tegen moeten komen...

VRAAG:
    Uit de vorige twee afgeleid:
    "Wie betaalt de geluidstechneut?"
    "Wie bepaalt welke geluidstechneut er staat?"
    "Wie bepaalt het budget?"
    "Is het budget evenredig met de kwaliteit van de samenwerking met de geluidstechneut?"

Ben benieuwd naar de reacties...
    Laatst gewijzigd door berolios; 20 december 2010 om 16:39
    Uitverkoop :
    BSS DPR-404 // Avalon VT-747 // Avalon U5 // Alesis HD-24 + Fireport + XLR multi's + jack multi's // 2 x 8 HE 19" flightcase + multi's + ijzerwerk
    --> Alles in uitmuntende staat.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    [...] Zonder ervaring heb je aan dat talent trouwens ook niks, je moet wel weten wat er mogelijk is. De rest is gewoon een kwestie van leren, hetzij in de praktijk, hezij op een opleiding. [...]
    Overschat de kwaliteit van opleidingen in deze context aub niet. Veel van de kwaliteiten die iemand een goede (live)-techneut maken worden tijdens deze cursussen/ opleidingen niet of maar zeer beperkt ontwikkeld. Ook valt het me op dat je jongens die zo'n opleiding doen eerst vanalles moet gaan AFleren, voordat je met ze verder kunt. Ook denken ze (onterecht) vaak de wijsheid in pacht te hebben. Maar het is in ieder geval beter dan niks, dat wel...

Maar de belangrijkste zaken blijven in mijn optiek nog altijd:
    1. Goede sociale vaardigheden
    2. Gezond boeren verstand
    3. Muzikaliteit / leren luisteren naar geluid en klank
    4. Een open manier van werken (dwz openstaan voor de ideeen en suggesties van anderen)
    5. Een gezonde drive om steeds beter te worden ("...ik doe het al xx jaar zo..." is en blijft een WAARDELOOS argument !!)
    6. Gedisciplineerd, goed voorbereid en netjes te werk gaan
    7. Kennis van techniek
    8. Je ervaring op de juiste manier inzetten (bijv weten wanneer je gelijk hebt; of een goede ischatting maken of er wellicht ruimte is voor experimenten)
    Laatst gewijzigd door berolios; 20 december 2010 om 16:40
    Uitverkoop :
    BSS DPR-404 // Avalon VT-747 // Avalon U5 // Alesis HD-24 + Fireport + XLR multi's + jack multi's // 2 x 8 HE 19" flightcase + multi's + ijzerwerk

Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door (V)etallica Bekijk bericht
    Het was een vrij smalle zaal, maar wel heel diep...
    geen idee hoeveel personen erin kunnen.
    Aan de gearlist te zien gaat het over de Rock Temple in Kerkrade?
    Dan stond waarschijnlijk Mario (van CyberSound ) achter de knoppen. Een door de wol geverfde tech die al menig tourtje op zijn naam heeft staan.
    Het zaalgeluid zal tijdens jullie optreden best in orde zijn geweest, want hij weet echt wel hoe (hard)rock moet klinken.
    Inderdaad alleen jammer dat je zelf niet lekker hebt staan spelen. Misschien volgende keer gewoon even met de mixert overleggen als JIJ niet meer happy bent met je geluid op het podium. Want hij had je natuurlijk ook nog een bak gitaar op je monitor kunnen geven...

Groet, Rob.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door (V)etallica Bekijk bericht
    Ik kom even inhaken.

Ik had niet gedacht dat het andere geluid zo'n groot effect zou hebben op mijn spel, maar ik heb niet lekker gespeeld.

Die lead drive gaat vandaag toch weer omhoog. Dit moet toch ook met mic plaatsing op te lossen zijn? Ik heb er eerlijk gezegd niet echt op gelet maar wellicht dat hij bij beide cabs (2x sm57) de mic recht op de cone had staan ofzo?

sorry voor het lange verhaal
    Geen sorry nodig hoor, interessant verhaal. Het is te prijzen in de geluidsman dat hij zo betrokken is, maar ik heb toch wel kritiek op de man. Het is jouw geluid en jij bent de artiest aan wie hij zijn dienst moet verlenen. Jij hebt door zijn bemoeienis niet lekker kunnen spelen en dus heeft hij toch voor een deel gefaald.

Het is wat anders als jij met een fullstack op standje 11 in een kleine kroeg gaat staan te blazen, maar met een beetje podium/zaal waar een PA echt nodig is moet de geluidsman jouw geluid, waar jij 100% tevreden over bent gewoon proberen te copiëren in de zaal, jouw geluid is zijn referentie en hoe hij dat doet is niet jouw probleem.

Met een SM57 in het midden van de cone gaat het idd nooit goed komen, dat wordt een dun en schel geluid zonder ballen. Er zijn microfoons die het een stuk beter doen maar die zijn duurder en vaak kwetsbaarder, maar met het verplaatsen van de SM57 meer naar de conusrand heb je een veel voller geluid, al wordt het in mijn bescheiden mening nooit het geluid van jouw setup want dan moet je een betere microfoon neerzetten.

Mijn advies: niet meer toestaan, gewoon vriendelijk maar assertief blijven en zeggen dat dit toch echt jouw geluid is en dat hij het daarmee moet doen. Hij zal gaan sputteren en met allerei argumenten komen, maar het is jouw geluid wat je zorgvuldig hebt gekozen en dat is het. Nooit boos reageren, gewoon voet bij stuk houden en lekker spelen, want daar gaat het om. Ga je agressief doen en de man wordt boos dan heb je een probleem, dus overtuig hem op een vriendelijke manier dat je dit geluid absoluut wilt.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    [...] Het is jouw geluid en jij bent de artiest aan wie hij zijn dienst moet verlenen. [...]
    Oei oei oei... de geluidstechneut als volgzame dienaar... een leuke dooddoener in menige samenwerking . Het doel van de avond is dat het PUBLIEK een tegek feestje heeft. Natuurlijk moet de sound op het podium lekker zijn, zodat de muzikanten lekker kunnen spelen. Maar in sommige situaties zal een compromis voor alle partijen de beste oplossing bieden... dat betekent dus soms balanceren ...

[...] copiëren in de zaal, jouw geluid is zijn referentie en hoe hij dat doet is niet jouw probleem.[...]
    Dit vind ik een beetje een oogkleppen redenatie. Je bent er toch samen voor aan het zorgen dat het een tof feestje wordt? Hoe jij klinkt in de zaal is net zo goed JOUW probleem als dat van de techneut.

Elke show is een samenwerking. Je zult daarbij ook (hopelijk terecht) moeten kunnen vertrouwen op het vakmanschap van jouw techneut. Daarom is mijn advies dan ook naar elke band die tegen problemen aanloopt: zorg voor een vaste eigen geluidsman waarvan je weet wat je er aan hebt.

Hiervan afgezien vind ik wel dat je op een aantal punten gelijk hebt Han, MON en FOH zijn beiden belangrijk, het is niet echt cool 100% voor FOH te gaan en MON half te negeren...

Communiceren en op één golflengte zien te komen is daarbij inderdaad het belangrijkste... een berg stress en gezever is niet echt bevordelijk voor een fijn verloop van de avond.
    Uitverkoop :

Moderator

Standaard

Ik heb het tien jaar gedaan en ook grote klussen dus ik weet wat de problemen zijn. En daarna 20 jaar studio en in feite loop je daar tegen dezelfde problemen aan, alleen heb je dan meer tijd om ze op te lossen.

Bijvoorbeeld: als een beginnend bandje met een bak bagger als geluid aankomt, moet je eerst onderzoeken of ze zelf tevreden zijn met die prut. Of ik het mooi vind doet er minder toe.

Er zijn natuurlijk grenzen, maar het gaat er om hoe je het doet, zowel de technicus als de muzikant. Onlangs had ik een opname van een band die een bandcontest heeft gewonnen, dus geen beginnend bandje maar de beste in die contest en terechte winnaar.

De stijl lijkt veel op Rage against the machine en de gitarist bracht een POD mee waar hij zijn geluid uit haalde, clean en gestoord. Dat ging naar een versterker en ik werd er niet heel erg vrolijk van. Dus vroeg ik eerst aan hem of hij zelf helemaal tevreden was met het geluid. Niet dus, hij vroeg of ik suggesties had en die heb ik altijd.

Dus probeerden we eerst een JCM800 4010 en dat vond hij veel beter dan zijn eigen geluid, maar de 4010 is enkelkanaals en hij gebruikte ook clean. Dus werd de JCM800 als eindbak gebruikt achter een VS8100 met twee kanalen en daar was hij 100% tevreden over en ik ook.

Ik heb ook in bands gespeeld en veel geluidstechnici meegemaakt die er niets van begrijpen en jou hun wil proberen op te leggen en dat gaat niet gebeuren. Samenwerken en samen naar de beste oplossing, maar autoritair gedrag van een technicus wordt niet getolereerd.

Natuurlijk heeft elke technicus met zijn eigen smaak te maken, maar daarom hoor je ook vaak dat het zo ontstellend kut klinkt. Een bas uit de DI in de versterker pakken welke na de toonregeling zit bijvoorbeeld en niet op het idee komen om er ook een microfoon voor te zetten.

Een technicus die de bassist kwam vertellen dat hij een kutgeluid produceerde, gekker moet het niet worden dacht ik, het publiek komt voor de band en niet voor de geluidsmensen. En daar zie je dan weer de gefrustreerde muzikant die zo graag beroemd had geworden, maar niet verder is gekomen dan achter de Midas, ken je dat?

Er zijn heel veel fantastiche geluidsmensen die hun uiterste best doen en geruisloos een geweldig geluid neerzetten. Maar er zijn er nog veel meer die je er achter vandaan zou moeten schoppen.

Standaard

[...]
    Wij begrijpen elkaar...

Ik wilde alleen even voorkomen dat mensen misplaatst stelling zouden nemen adhv de eerdere opmerkingen ... that's it...

Een dikke sound neerzetten kan net zo mooi zijn (zo niet mooier) als zelf spelen... zo denk ik er in ieder geval over en ik doe beide... dus van wannabe-muzikanten-frustraties zijn hier geen sprake ...
    Uitverkoop :

Standaard

Mijn advies: niet meer toestaan, gewoon vriendelijk maar assertief blijven en zeggen dat dit toch echt jouw geluid is en dat hij het daarmee moet doen. Hij zal gaan sputteren en met allerei argumenten komen, maar het is jouw geluid wat je zorgvuldig hebt gekozen en dat is het. Nooit boos reageren, gewoon voet bij stuk houden en lekker spelen, want daar gaat het om. Ga je agressief doen en de man wordt boos dan heb je een probleem, dus overtuig hem op een vriendelijke manier dat je dit geluid absoluut wilt.
    Tot op een bepaalde hoogte. Ik heb drie keer het geluid gedaan voor een metal bandje waar een (redelijk gevorderde) gitarist inzat die een Digitech Death Metal pedaaltje met een flink bass-boost en midscoop rechtstreeks in een eindversterker stuurde. Dat geeft in samenspel met de rest van de band gewoon één grote modderige massa.
    Nu heb ik dat al 3x met de gitarist proberen te overleggen, maar hij vindt zelf dat dat zijn geluid is (Hij: als ik er mids indraai dan klinkt het net als een kettingzaag/of net als Metallica, en dat vindt ik niet mooi).
    Hij heeft vaak problemen om zichzelf te horen, aangezien de backline ook vaak als monitoring wordt gebruikt.
    Zaalgeluid is ook niet prettig om aan te horen, waardoor er vaak mensen naar mij toe komen om te zeggen dat ik met mijn knoppen even zijn geluid moet veranderen.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb is heel simpel, niet meer die band mixen.

Senior Member

Standaard

Ik heb eigen spullen. Je ziet dat men gewoon niet wil/kan betalen wat ervoor nodig is om de shows van de betere amateurs te draaien. En ook bij grote shows van nieuwe artiesten zie je dat er vaak geen cohesie is met de geluidstechnici. Terwijl hij/zij wel de totale sound afregelt....

Ook in het overleg met overheden en sponsors wordt je volledig onder het wiet geschoffeld, terwijl ik in velerlei gevallen de coordinator was....

Het is heel slecht gesteld met de kansen van aanstormend talent. En daarmee ook de kansen voor de geluidstechnici om zich positief te onderscheiden.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arvoitus Bekijk bericht
    Tot op een bepaalde hoogte. Ik heb drie keer het geluid gedaan voor een metal bandje waar een (redelijk gevorderde) gitarist inzat die een Digitech Death Metal pedaaltje met een flink bass-boost en midscoop rechtstreeks in een eindversterker stuurde. Dat geeft in samenspel met de rest van de band gewoon één grote modderige massa.
    Nu heb ik dat al 3x met de gitarist proberen te overleggen, maar hij vindt zelf dat dat zijn geluid is (Hij: als ik er mids indraai dan klinkt het net als een kettingzaag/of net als Metallica, en dat vindt ik niet mooi).
    Hij heeft vaak problemen om zichzelf te horen, aangezien de backline ook vaak als monitoring wordt gebruikt.
    Zaalgeluid is ook niet prettig om aan te horen, waardoor er vaak mensen naar mij toe komen om te zeggen dat ik met mijn knoppen even zijn geluid moet veranderen.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb is heel simpel, niet meer die band mixen.
    Sommige metalgitaristen hebben een whoomp waar je bijna dood bij neervalt. Maar op een echte mengtafel zit een laagaf filter, geweldige voorziening waarmee je de meeste bagger binnen de mengtafel houdt en niet uit de luidsprekers laat komen.

Ik ben zo gelukkig dat ik op elk kanaal een laagaf (hi pass) filter heb dat instelbaar is van 40hz tot 500 hz. Daarbij is de toonregeling vier keer parametrisch en dus traploos van 30 hz tot 16 khz met ook nog vari Q.

En met zo'n mengtafel heeft de metalgitarist geen schijn van kans, je kunt daar alles mee doen wat nodig is om zijn geluid geschikt te maken voor de zaalspeakers, maar toch het karakter van zijn geluid intact laten.

Je moet toch samen een goed plaatje neerzetten.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten