Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
STELLING:
Hoe ik erover denk heb ik al genoeg toegelicht, maar om het vuurtje een beetje op te stoken de volgende stelling:

VRAAG:
Of anders een herformulering van de orginele vraag naar: "hoe zijn de ervaringen met PROFESSIONELE geluidsmensen?"
Hiermee doel ik dus niet op de lokale geluidsboer die nog nooit een serieuze show heeft gedraaid, maar vooral op techneuten/ freelancers die op (inter)nationaal niveau werken... want ook die zou je wel eens tegen moeten komen...

VRAAG:
Uit de vorige twee afgeleid:
"Wie betaalt de geluidstechneut?"
"Wie bepaalt welke geluidstechneut er staat?"
"Wie bepaalt het budget?"
"Is het budget evenredig met de kwaliteit van de samenwerking met de geluidstechneut?"

Ben benieuwd naar de reacties...

Ik vermoed dat wij meestal met professionele geluidsmensen werken, hoewel er ook daarbinnen nogal verschillen zijn, ze zullen er niet allemaal een dikke boterham mee verdienen. Door de bank genomen gaat het gewoon prima. Al weet je meestal natuurlijk niet hoe het in de zaal klonk.

Bij sommigen mis je wel de ervaring, die passen braaf toe wat ze geleerd hebben op school, ook als dat in de omstandigheden niet zo goed werkt. Wij spelen vaak in jazztenten op lage podia, met het publiek op onze lip. Dan lopen podiumgeluid en zaalgeluid door elkaar heen, en kun je niet werken met een strikte mon/foh scheiding zoals op een hoog podium in zo'n popbunker.

En af en toe heb je ook bij heel professionele festivals een rotte appel die ijskoud een schuif dichtzet en vervolgens met z'n rug naar het podium aan de bar cola gaat drinken.

Antwoord op de laatste vragen is voor mij steeds: het podium/het festival. Ook onze boeker gaat ervanuit dat het podium dit regelt en door de bank genomen gaat het ook altijd goed. Eerlijk gezegd is mijn ervaring niet dat hoe groter/prestigieuzer het optreden, hoe beter de geluidsmensen.

Ik blijf zeggen: zet een gebalanceerd, straightforward en niet overdreven hard podiumgeluid neer als band. Spreek met de geluidsman af dat je zelf solovolumes regelt: stel samen een minimum en maximum vast. Dan is de rol van de geluidsman ook wat-ie moet zijn, maak van zo iemand geen puinruimer!