Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 71 van 104 EersteEerste ... 2161697071727381 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 701 t/m 710 van 1037
    Moderator

Standaard

Ik was een keer in een jeugdcentrum, roept de zanger tussen twee nummers naar de geluidsman: hé, flikker op met je kut echo.

Tja, zo kan het ook werken. Even overleggen vooraf wat je wel en niet wilt, want je hebt zomaar een bak galm op de zang en een bak chorus op de gitaren. Ik heb nog geen echo op de bas gehoord overigens.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Haha, zo riep Hans Vandenberg een keer halverwege tijdens de eerste set door de microfoon "soundcheckken tijdens het optreden, je moet maar durven!" naar de man achter de knoppen.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, zo kan het ook werken. Even overleggen vooraf wat je wel en niet wilt, want je hebt zomaar een bak galm op de zang en een bak chorus op de gitaren. Ik heb nog geen echo op de bas gehoord overigens.
    Op zich vind ik 't niet eens zo'n ramp als ergens wat te veel galm op de stem wordt gedonderd of zo. Liever niet, maar als na twee keer om droger geluid vragen nog steeds wat meer galm wordt geprefereerd.... prima...

Alleen vind ik 't wel kut als 't halverwege het optreden hoorbaar enorm verandert. (en na een directe verbaasde en/of boze blik richting tafel weer terug verandert ). En dit gebeurt niet alleen bij amateur-geluidslui.

Zoals in dit onderwerp al veel naar voren is gekomen, is een deel van de taak van de geluidsman om de band wat rust te bieden. Er moet wederzijds vertrouwen zijn in elkaars kunnen, maar vooral de band moet tijdens het spelen wel weten (geloven) dat de geluidsman bezig is met HUN geluid.
    Dan helpt 't niet als je ver na soundcheck en eerste nummer nog volkomen wazige probeersels hoort. Ruim buiten de bandbreedtes van tweaken.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Senior Member

Standaard

Valt te zien wat de toestand was. Waarschijnlijk deed de geluidstechnicus gewoon zijn best om het geluid te optimaliseren. Dat gebeurt niet enkel tijdens de soundcheck, maar ook tijdens de eerste nummers, wanneer hij het totaalplaatje hoort.

Een vriend van aangetrouwde familie speelt experimentele muziek en ze mochten eens op een groter festival in Wallonië spelen. Ze waren eindelijk aan de beurt, maar het was pauze voor die geluidstechnicus. Hun eerste nummers klonken dus als rommel, omdat de geluidstechnicus geen soundcheck heeft gedaan. Stond er de volgende dag een bespreking van dat optreden in de krant. Iets in de trend van dat ze in het begin niet echt opperbest waren, maar dat ze daarna wel beter werden. Ja, niet moeilijk.
    Ik vind dat je als geluidstechnicus je verantwoordelijkheid moet opnemen. Oké, het is dan misschien wel het moment om je boterhammen op te eten, maar doe dat dan NA een paar nummers, of gewoon achter je mengpaneel. Je staat ten dienste van een band en dit getuigt niet van veel flexibiliteit. (wat eigenlijk wel opmerkelijk is, gezien een geluidstechnicus zeer flexibel moet zijn, omdat de werkuren en -dagen sterk kunnen verschillen)
    Laatst gewijzigd door Mathidal; 26 december 2010 om 10:26 Reden: haakje teveel
    Trotse eigenaar van een Godin Detour en een Spaanse gitaar van Yamaha.
    Eigenaar van een Boss ME-70-pedaal.
    Eigenaar van roland cube 20x, een London City Combo en een Vox AC30 Amplug.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathidal Bekijk bericht
    Valt te zien wat de toestand was. Waarschijnlijk deed de geluidstechnicus gewoon zijn best om het geluid te optimaliseren. Dat gebeurt niet enkel tijdens de soundcheck, maar ook tijdens de eerste nummers, wanneer hij het totaalplaatje hoort.
    Uiteraard. Daarom zei ik ook soundcheck + eerste nummer. En als daar nog een nummertje langer voor nodig is, is dat natuurlijk ook best. Het ging mij echter om een punt daar ver voorbij en ingrepen die niet meer zo maar onder tweaken/optimaliseren kunnen liggen; echt werelden van verschil.

Ook is 't geen probleem als dat een keertje gebeurt. Het is ff schrikken, maar verder niet veel. Het wordt anders als je een minuut later een heel andere snare hoort dan de 5 nummers ervoor en twee nummers verder de floor-tom volledig veranderd hoort galmen als een galei-pauk .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Senior Member

Standaard

Ik heb ook weleens meegemaak dat de geluidsman op een (jazz!)festival elke gitarist een delay meegaf die The Edge een beetje té zou vinden. Dan spoor je gewoon niet.

Senior Member

Standaard

Ze waren eindelijk aan de beurt, maar het was pauze voor die geluidstechnicus.
    Lekkere organisatie!
    Te koop: ENGL Blackmore top + ENGL 412 Standard cabinet + Z5 footswitch

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Ik heb ook weleens meegemaak dat de geluidsman op een (jazz!)festival elke gitarist een delay meegaf die The Edge een beetje té zou vinden. Dan spoor je gewoon niet.
    Nee, daar hou ik ook niet van.

Toen ik nog top40/top100 werk deed, hadden we een geluidsman die consequent (een Behringer) galm op mijn geluid zette. Indertijd speelde ik met een 19" setup, waarbij ik zelf galm over bepaalde geluiden toevoegde met een GForce. De geluiden die ik droog hield, wilde ik dus ook droog hebben.

Hij had wel meer van dit soort rare fratsen trouwens.

Hele discussies met de beste man gevoerd, maar hij wilde niet toegeven; zelfs niet toen ik hem uitlegde dat op een paar van mijn geluiden dus dubbel galm zat.

Je begrijpt dat hij niet lang ons geluid gedaan heeft.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michael AE Bekijk bericht
    Hele discussies met de beste man gevoerd, maar hij wilde niet toegeven; zelfs niet toen ik hem uitlegde dat op een paar van mijn geluiden dus dubbel galm zat.
    En dan nog eens de natuurlijke galm van de zaal.
    Trotse eigenaar van een Godin Detour en een Spaanse gitaar van Yamaha.
    Eigenaar van een Boss ME-70-pedaal.
    Eigenaar van roland cube 20x, een London City Combo en een Vox AC30 Amplug.

Standaard

En dan nog eens de natuurlijke galm van de zaal.
    Precies! 1 van de voornaamste redenen dat ik (haast) nooit galm gebruik, alleen soms een klein tikkie op het clean voor wat meer adem, maar als er ook maar een klein randje bij komt: uit die galm!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten