Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
Ik ben zelf gitarist én frontman, dus een nóg ergere gitarist dan de meesten :P. Ik weet héél goed wat ik wil horen, maar iets minder goed hoe de PA werkt. En dat kan best frustrerend zijn voor een PA-technicus :P.
Als je met monitors werkt kan de gitarist uiteraard voor zichzelf bepalen hoe hard hij zichzelf daar wil horen, maar de geluidsman is verantwoordelijk voor het geluid in de zaal. Helaas merk ik maar al te vaak (van het luisteren naar concerten) dat geluidstechnici de mix niet helemaal in orde hebben. En dat is als publiek ook érg frustrerend.
Zelf wil ik maar al te graag een technicus die ik kan vertrouwen, en die ervaring heeft met mijn genre (progressive metal). De meesten hebben dat helaas niet :P.
Misschien wordt mijn band ooit groot, en krijgen we een eigen geluidsman. Want dat is natuurlijk ideaal! Tot die tijd is het maar afwachten, en soms noodzakelijk kwaad.
Je ziet het steeds weer: de geluidsman doet het en de geluidsman moet maar zorgen dat het zaalgeluid goed is. Maar dat kan hij niet in zijn eentje regelen, vaak is het podiumgeluid zodanig dat hij er niets meer van kan maken, maar hij krijgt wel de schuld.

Als je weer eens in zo'n zaal bent en het geluid is kut pet peren en pruimen, dan moet je eens heel vriendelijk aan de FOH technicus vragen of je eens met zijn koptelefoon naar elk kanaal afzonderlijk mag luisteren met de solo knop en een goede gesloten koptelefoon. Ik vrees dat je je een ongeluk schrikt en voor het eerst hoort wat overspraak en een slechte off axis response van een microfoon kan betekenen.

Ik moest het geluid doen voor een rockband op een groot festival. Het zangeresje met het kleine stemmetje gaat met haar SM58 vlak voor de drummer staan, een drummer die tot de hardste ooit moet hebben behoord. En dan moet je eens naar die zangmicrofoon luisteren in solo, meer snare dan zang en ga dan de zang maar eens harder zien te krijgen.

Ik weet een toverwoord: samenwerking. (en dat begint met overleg vooraf)