In buurthuizen heb je soms idd wel wat over-enthousiaste vrijwilligers. Maar je moet ook niet meteen bij zo'n figuur gaan zeuren over dat 't niet nodig is en zo. Laat ze lekker al die mics ophangen en snoeren trekken... ga lekker aan de bar een biertje drinken en doe daarna een soundcheckje.

Zodra alles staat en individueel is ingeregeld, kan je gewoon overleggen wat volgens hem en jou een goed plan is. Je zult zelf bepaalde "eisen" voor je geluid hebben. Ik weet dat een stok-ouwe mic die ik gebruik bij bepaalde instellingen plots gaat leven. Bij meer normale instellingen klinkt hij eigenlijk juist minder dan een normale mic. Eerst laat ik 'm 't zelf inregelen en dan geef ik 'm daarna wel een por over die mic-instellingen. Dat soort shit ga je op je gemak met zo'n knakker doornemen als hij ook wat rust in z'n donder heeft.
En die rust is er niet als hij nog snoeren aan het trekken en kanalen aan het markeren is.

Dat hij overal een mic voor hangt, betekent toch niet dat alle schuiven ook open gaan? Hij heeft alleen dan de optie om 't wat bij te sturen in de zaal. 't Gaat pas fout als ze ook enthousiast met de knoppen worden .

Zelf sluit ik liever zo min mogelijk aan in een kleine soos waar ik wel 'ns achter de knoppen wordt geschopt... eigenlijk alleen zang als 't ff kan. En dan krijg je 't omgekeerde, zoals drummers die per se de kick uitversterkt willen omdat ze denken dat dat hoort. Dan moet ik dus een mic in de kick gooien en wat aan een gemute kanaal kloten totdat zij 't precies goed vinden klinken... dan moet ik er "niets meer aan doen!" en dat doe ik dan ook niet .