Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 18 van 104 EersteEerste ... 816171819202868 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 171 t/m 180 van 1037

Standaard

Zorg er ook voor dat BOB geen grapjas is die je band wil saboteren.
    Dan kom je lelijk bedrogen uit met dat stappenplan.

Zoals al eerder gezegd is alcohol erg nefast voor het functioneren van BOB.
    Als hij gedronken heeft kan hij je optreden laten klinken als de doortocht van de plaatselijke fanfare.

Maar nu toch echt genoeg over BOB, als hij te veel aandacht krijgt wil hij wel eens gaan zweven.

Standaard

Ik durf te betwijfelen of de lokale geluidsboer vervangen door BOB (die dus geen geluidstechneut is, of muzikant) wel altijd het gewenste resultaat zal opleveren.

Maar goed, ieder zijn aanpak...

Standaard

Ik heb het dan ook vooral over plaatsen als jeugdhuizen die beschikken over een eigen installatie, maar er minder goed mee overweg kunnen dan de gemiddelde BOB. Het is gewoon irritant dat ze je willen versterken wanneer dat helemaal niet nodig is.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B108 Bekijk bericht
    Ik heb het dan ook vooral over plaatsen als jeugdhuizen die beschikken over een eigen installatie, maar er minder goed mee overweg kunnen dan de gemiddelde BOB. Het is gewoon irritant dat ze je willen versterken wanneer dat helemaal niet nodig is.
    Kijk, jij kent je eigen band goed. Jij weet wat voor sound je hebben wilt en dat je dat ook op een beschaafd volume kunt brengen zonder dingen uit te versterken.

De "locale geluidsboer" kent jouw band waarschijnlijk niet of nauwelijks en heeft hier dus een hele andere mening over. Misschien willen ze juist zelf controle hebben over de balans in plaats van een vage kennis van de band waarvan zij niet weten of hij er kaas van gegeten heeft.

Bovendien is er ook nog zoiets als een standaard. Elke tent heeft dat. Jij bent niet de eerste band die in zo'n zaaltje komt spelen. Vaak zijn er al honderden of duizenden jou voor geweest. De mensen die in zo'n tent werken en de vaste bezoekers hebben dan een bepaalde verwachting van het geluid. Meestal zorgt de locale boer er voor dat het publiek dat regelmatig komt het geluid goed te pruimen vind. Wat jij er zelf als band van vind doet er dan helemaal niet toe, want jij staat op het podium, niet in de zaal.

Als je dan "een vage kennis van de band" mee hebt die gaat lopen zeiken tegen de "locale geluidsboer" heb je een hele grote kans dat hij er de pest in krijgt en de boel voor je gaat lopen verzieken. Dan trek jij dus aan het kortste end.

Naja, ik kan me wel iets bij je verhaal voorstellen, maar dingen zijn nooit zo simpel als ze lijken. D'r zijn altijd twee kanten aan een verhaal.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B108 Bekijk bericht
    Kijk, jij kent je eigen band goed. Jij weet wat voor sound je hebben wilt en dat je dat ook op een beschaafd volume kunt brengen zonder dingen uit te versterken.

De "locale geluidsboer" kent jouw band waarschijnlijk niet of nauwelijks en heeft hier dus een hele andere mening over. Misschien willen ze juist controle hebben over de balans in plaats van een vage kennis van de band waarvan zij niet weten of hij er kaas van gegeten heeft.

Bovendien is er ook nog zoiets als een standaard. Elke tent heeft dat. Jij bent niet de eerste band die in zo'n zaaltje komt spelen. Vaak zijn er al honderden of duizenden jou voor geweest. De mensen die in zo'n tent werken en de vaste bezoekers hebben dan een bepaalde verwachting van het geluid. Meestal zorgt de locale boer er voor dat het publiek dat regelmatig komt het geluid goed te pruimen vind. Wat jij er zelf als band van vind doet er dan helemaal niet toe, want jij staat op het podium, niet in de zaal.

Als je dan "een vage kennis van de band" mee hebt die gaat lopen zeiken tegen de "locale geluidsboer" heb je een hele grote kans dat hij er de pest in krijgt en de boel voor je gaat lopen verzieken. Dan trek jij dus aan het kortste end.

Naja, ik kan me wel iets bij je verhaal voorstellen, maar dingen zijn nooit zo simpel als ze lijken. D'r zijn altijd twee kanten aan een verhaal.

Bovendien is het als band al moeilijk genoeg om veel op te treden. Als jij dan ook nog eens aankomt met allemaal verhalen en suggesties kan dat wel eens geïterpreteerd worden als arrogantie en kom je nooit meer in die tent terecht.

Ik zeg; gewoon roeien met de riemen die je hebt e zorgen dat de balans van je band op het podium gewoon altijd goed voor elkaar is. Nu nog een beetje aardig doen tegen de geluidsmensen en je hebt een grotere kans dat je een goede sound hebt dan wanneer je het op jouw manier probeert, IMO.

Moderator

Standaard

In buurthuizen heb je soms idd wel wat over-enthousiaste vrijwilligers. Maar je moet ook niet meteen bij zo'n figuur gaan zeuren over dat 't niet nodig is en zo. Laat ze lekker al die mics ophangen en snoeren trekken... ga lekker aan de bar een biertje drinken en doe daarna een soundcheckje.

Zodra alles staat en individueel is ingeregeld, kan je gewoon overleggen wat volgens hem en jou een goed plan is. Je zult zelf bepaalde "eisen" voor je geluid hebben. Ik weet dat een stok-ouwe mic die ik gebruik bij bepaalde instellingen plots gaat leven. Bij meer normale instellingen klinkt hij eigenlijk juist minder dan een normale mic. Eerst laat ik 'm 't zelf inregelen en dan geef ik 'm daarna wel een por over die mic-instellingen. Dat soort shit ga je op je gemak met zo'n knakker doornemen als hij ook wat rust in z'n donder heeft.
    En die rust is er niet als hij nog snoeren aan het trekken en kanalen aan het markeren is.

Dat hij overal een mic voor hangt, betekent toch niet dat alle schuiven ook open gaan? Hij heeft alleen dan de optie om 't wat bij te sturen in de zaal. 't Gaat pas fout als ze ook enthousiast met de knoppen worden .

Zelf sluit ik liever zo min mogelijk aan in een kleine soos waar ik wel 'ns achter de knoppen wordt geschopt... eigenlijk alleen zang als 't ff kan. En dan krijg je 't omgekeerde, zoals drummers die per se de kick uitversterkt willen omdat ze denken dat dat hoort. Dan moet ik dus een mic in de kick gooien en wat aan een gemute kanaal kloten totdat zij 't precies goed vinden klinken... dan moet ik er "niets meer aan doen!" en dat doe ik dan ook niet .

Standaard

Doet me toch een beetje denken aan die scene uit The Commitmetns, waar die 'manager' voor het eerst een mengpaneel ziet. 'O, dus ik hoef hier alleen maar wat aan te draaien? Dat kan elke mongool!'
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

Standaard

Ik heb het voor alle duidelijkheid dus ook niet over geluidsmensen, maar over mensen die overal mic's voor gooien en tijdens het optreden pintjes staan te tappen en als barman functioneren ipv als geluidsman. Dan denk ik: ofwel doe je het goed (of probeer je dat tenminste), ofwel doe je het niet.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Doet me toch een beetje denken aan die scene uit The Commitmetns, waar die 'manager' voor het eerst een mengpaneel ziet. 'O, dus ik hoef hier alleen maar wat aan te draaien? Dat kan elke mongool!'
    Ja, geweldige film. Ik heb 'm volgens mij op DVD. Ik weet wat ik ga kijken vanavond, een klassieker

Ik ben zelf geluidsman + gitarist, en ken het dus van beide kanten.

En ik kan je zeggen: zowel gitaristen als geluidsmannen zijn een stel azijnpissende, ik-weet-het-beter en ik-heb-altijd-gelijk-gasten, die altijd hun gelijk willen hebben en elkaar daarom contstant in de weg zitten...

Tip: Hou deze 2 dan ook tussen de 100 en 200 meter bij elkaar uit de buurt tot 2 minuten voor het optreden, en het loopt perfect

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten