Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 22 van 104 EersteEerste ... 1220212223243272 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 211 t/m 220 van 1037
    Senior Member

Standaard

@ Pimmetje:
    Je hebt niet altijd een aparte monitor man. Soms word dat ook via aux op de FOH tafel geregeld.
    Wat vaak ook zo is, is dat als een band over de PA heen blaast, in principe dus geen PA nodig is, alleen maar zangversterking (mits de mix zo goed is).

Waar ik het eigenlijk alleen maar over had is dat geluidsmensen soms zo arrogant en onaardig zijn, omdat ze er bij voorbaat al van uitgaan dat de muzikanten niet relaxed en cocky zijn. Maar vooralsnog heeft de muzikant vaak meer verstand dan hij van muziek dan hij, dus ik snap die attitude vaak niet.

Daarnaast heb ik ook met heel fijne geluidsmensen gespeeld die de boel prima voor elkaar hebben en ook nog eens heel aardig zijn.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

Senior Member

Amp !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a Bekijk bericht
    Jup
    Die rol heb ik nu.... Werkt deels heerlijk en deels niet (af en toe discussies over wat de band showtechnisch wil en wat voor het geluid het beste is, helaas verlies je dat altijd van je werkgever )
    Wat is je uurtarief?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Daarnaast heb ik ook met heel fijne geluidsmensen gespeeld die de boel prima voor elkaar hebben en ook nog eens heel aardig zijn.
    Ik hoop dat ik me aangesproken mag voelen???
    When the world is over, we're still the boy's from nowhere, and tonight, tonight we're coming home!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De Beer Bekijk bericht
    Ik hoop dat ik me aangesproken mag voelen???
    Jij bent een aardige gast, maar jou 'kende' ik al, dus dan is dat sowieso anders.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Waar ik het eigenlijk alleen maar over had is dat geluidsmensen soms zo arrogant en onaardig zijn, omdat ze er bij voorbaat al van uitgaan dat de muzikanten niet relaxed en cocky zijn. Maar vooralsnog heeft de muzikant vaak meer verstand dan hij van muziek dan hij, dus ik snap die attitude vaak niet.

Ja, je hebt idd ook onder de geluidslui goede, slechte, aardige en zure.

Mijn ervaring is wel dat het scheelt als een geluidsman ook zelf muzikant is (geweest) en dat vaak live heeft mogen doen. Ze weten dan zoals je zegt ook wat van muziek naast geluid... en ze kennen dan het klappen van de zweep in een band. Andersom mag de muzikant zich soms wel iets meer verdiepen in wat problemen geeft voor geluidsmensen... naast de muziek ook aan het geluid denken dat je zonder PA neerzet.

Bij Sony zullen ze niet voor niets ooit de gewoonte hebben opgepikt om nieuwe verkopers eerst 3 maanden in een produktie-afdeling onder te brengen en nieuwe (hogere) produktiemedewerkers eerst 3 maanden bij verkoop.
    Dat schijnt enorm te hebben gescheeld in de communicatie en daardoor in frustratie beide kanten op (minder verkopen van zaken die niet gemaakt kunnen worden en minder produktie van zaken die niet verkocht kunnen worden).

Alleen wil ik niet 3 maanden lang een geluidsman als muzikant bij m'n bandjes .

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Alleen wil ik niet 3 maanden lang een geluidsman als muzikant bij m'n bandjes .
    Geef hem/haar dan een cowbell + kratje bier... Kan je nog lachen ook!

Senior Member

Standaard

Toch vraag ik me het stiekem een beetje af: is het nou echt zo moeilijk?
    Niet denegrerend naar geluidsmensen toe hoor, maar wanneer je de basiskennis hebt (mag je verwachten van een geluidsman), er de tijd voor kunt nemen (is er lang niet altijd, ok ...) en het systematisch aanpakt (zou hier het probleem liggen?) moet je toch altijd een gebalanceerde mix neer kunnen zetten?

Of liggen de problemen puur bij de communicatie met de band? Zijn er dan echt zoveel bands die hun eigen geluid niet voor elkaar kunnen krijgen? Ik bedoel, in een repetitieruimte stel je toch ook altijd eerst even de volumes en 'plaatsing van bandleden' op elkaar af? Ik kan me moeilijk voorstellen dat bands echt zo'n ramp zijn qua geluid. Ik hoor graag meer verhalen van geluidsmensen hier, over wat bands nu allemaal fout doen!

Ik heb me er onlangs over verbaast dat een geluidsman eenvoudigweg niet genoeg microfoons bij zich had. Nu lees ik met enorme verbazing een verhaal, dat een geluidsman geen reserve kabels bij zich heeft en de huidige kabel met tape aan elkaar zit. Een geluidsman die weigerde een gitaarversterker uit te versterken omdat hij vond dat 'ie niet mooi klonk. Dat zijn toch amateurs? Maar wel amateurs die net zoveel geld als de band zelf opstrijken...

Standaard

Wat we misschien een beetje over het hoofd zien is dat veel geluidsmensen inderdaad amateurs zijn. Lui met een hobby. Maar dat zijn wij muzikanten ook, in de meeste gevallen. En terwijl er nooit iemand klaagt over de professionaliteit van een beginnend bandje, willen we wel dat al die geluidsjongens in al die zaaltjes helemaal het vak kennen.
    Dat verandert niks aan de ergernis, maar het scheelt wel als je bedenkt dat veel van die gasten nog veel moeten leren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Wat we misschien een beetje over het hoofd zien is dat veel geluidsmensen inderdaad amateurs zijn. Lui met een hobby. Maar dat zijn wij muzikanten ook, in de meeste gevallen. En terwijl er nooit iemand klaagt over de professionaliteit van een beginnend bandje, willen we wel dat al die geluidsjongens in al die zaaltjes helemaal het vak kennen.
    Dat verandert niks aan de ergernis, maar het scheelt wel als je bedenkt dat veel van die gasten nog veel moeten leren.
    Klopt helemaal Bert. Het is alleen jammer dat sommige van die amateurs niet het idee hebben dat ze nog veel moeten leren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Als ik even (dom) vragen mag...leren op dit gebied kun je alleen maar door te doen, dat lijkt me duidelijk, en een punt waar iedereen het wel over eens is denk ik. Dan spreek ik ook alleen over de technische kant. De knoppen etc. Uiteraard moet je er ook gevoel en gehoor voor hebben. Dat laatste geld vooral (misschien zelfs alleen maar) voor de geluidsman van de zaal, de monitorman hoeft in principe alleen te doen wat 'm gevraagd wordt, tot op zekere hoogte.

Zoals ik zei: Leren door te doen.

Als ik die verhalen lees, begint het toch steeds meer te kriebelen om me in dit werk te verdiepen. Is de enige manier om mee te kijken met een geluidsman die bezig is? Ik heb namelijk weinig/geen vrienden die dit werk doen.

Hoe zou ik ermee kunnen 'oefenen'? Kleinere mengpaneeltjes en de principes etc ken ik wel. Maar als ik bijvoorbeeld monitoren in 4 of 5 verschillende groepen moet gaan verdelen sta ik al moeilijk te kijken denk ik.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten