Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
Vergeet niet dat het gaat om de warmteontwikkeling IN de trafo. Bij de gegeven waarden is dat 8.5W. Dit kun je ook bepalen voor de 6.3. De vermogens bij elkaar is de totale waarmteontwikkeling.

Nou begrijp ik jou punt wel, wat voor trafo heb je nodig voor een 30W amp. De 6.3 wikkeling is al snel uit te rekenen met de datasheets. Als je weet hoeveel anode stroom je buizen trekken is het toch een kwestie van optellen of mis ik wat in je vraag?
De anode stroom had ik berekend in onderstaande post. En gevoelsmatig vond ik die 375x een wat stevige trafo voor een 30w ampje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
Amperage van de eindbuizen zal maximaal 23w/360v * 2 = 128mA anode stroom.
Screen current geeft de datasheet typical 11mA
En even uitgaande van 4 preamp buisjes, 8mA

Geeft een secundair voltage van 370v en 150mA.

Zo kom ik bijvoorbeeld met een full wave CT rectifier (0.45*pri voltage) aan een trafo van 400-0-400v @ 155mA, geeft secundair ongeveer 360v en 155mAhttps://www.tube-town.net/ttstore/en/hammond-375x.html

Klopt mijn beredenering? Gevoelsmatig lijkt me het een stevige trafo voor een 30w ampje?
De gloeispanning is 2x5881 (1,8A) en 4xECC83 (1,2A) totaal 3A, dus dat zou ook voldoende zijn bij bovenstaande trafo.

Ik verwacht dat mijn onderbuik gevoel een beetje gebaseerd is op de prijs. Voor dezelfde prijs koop je een voedingstrafo voor een 100w of meer watt amp. Ik denk dat ik had verwacht dat met een 30w amp je ook naar een lichtere en dus goedkopere voedingstrafo had kunnen gaan. Maar ik kom nu voor een 30w ampje nog steeds op bijna de hoogste voltages uit de hammond 300 serie. Ik heb er ook net een duurdere tussenuit weten te zoeken. Ik verwacht dat de prijs bij hammond ook te maken heeft met de afname.
De 378x kan meer vermogen leveren (400-0-400 230mA) leveren en de overige dingen zijn hetzelfde als de 375x maar hij is 30 euro goedkoper.

Ik zat ook even te kijken naar gelijkrichters op de site van hammond. De standaard in veel buizenamps is nog steeds de full wave CT gelijkrichter.
Vdc = 0.45 * VAC
Idc = 1 * Iac

Wanneer je een full wave bridge rectifier zou gebruiken, welke de wisselspanning efficiënter omzet naar gelijkspanning heb je:
Vdc = 0.9 * VAC
Idc = 0.62 * Iac

Bovenstaande in acht nemend zou ik voor mijnzelfde voeding een 205-0-205 of 0-410v @240mA kunnen toepassen. Dit enkel even voor mij ter illustratie, want deze trafo kan ik niet vinden. Maar wat is de reden dat je dit soort toepassingen nog niet veel ziet in buizenbakkies? Is dat gewoon vasthouden aan verleden of zijn er nadelen om een bruggelijkrichter te gebruiken?

Sorry voor de vele vragen hoor Frans, en grote dank dat je wilt assisteren hierin. Mede om dit soort vragen vind ik het interessant om eens gewoon helemaal vanaf 0 te beginnen met een ontwerp. Dan leer je ook wat van de achterliggende theorie ipv een jcm800 circuit te pakken met bijbehorende voeding en dan de preamp gaan verbouwen.