Die nul-lijn die je hier voorstelt, is praktisch niet haalbaar. Dan zou in principe iedere gear-review al onmogelijk worden.
Daarom zullen we met iets minder harde richtlijnen, deels op basis van interpretatie, toch moeten proberen de spam van de werkelijke hulp en reviews te scheiden.

Daarvoor kan je bijvoorbeeld naar karakteristieke verschillen tussen een review en een reclameboodschap kijken. Daarnaast kan een bericht dat als reactie op een specifieke vraag komt geen spam zijn, terwijl hetzelfde bericht als het onuitgenodigd wordt gepost wel gemakkelijk spam kan zijn. Ook een uitzonderlijk goede of slechte ervaring bij een winkel moet je over kunnen posten, maar een algemeen verhaal over hoe goed of slecht een winkel is zonder dat 't uit een specifieke eigen ervaring (of die van een bandlid of zo) komt, valt onder spam of vete.

Spam blijft wat dat betreft een iets lastiger te vangen fenomeen. Ik ben met je eens dat een prachtige harde regel een boel duidelijkheid zou geven, maar zou niet weten waar ik met zo'n regel zou moeten beginnen. Zo'n nul-lijn is idd mooi en duidelijk, maar zoals ik aangaf, is dat bij spam juist geen optie.

Maar je hoeft je geen enorme zorgen te maken over dat een mod alles wat hij/zij eventueel als spam ziet zo maar wegruimt. Het is juist een onderwerp dat veelvuldig tussen de mods wordt besproken en over twijfelgevallen wordt flink gediscussieerd voordat er een uiteindelijke beslissing wordt genomen.