Inderdaad, het is maar net wat voor naam je aan een sound wil geven. Ik wil een sound die definitie behoud. Hij mag best wat losser zijn, maar als ik palm mutes rammel in E of lager, dan wil ik dat elke aanslag te horen is, en het geen brei wordt. Dat is het 'strak' waar ik naar zoek (en ik denk ook speeddemon).
Het 'strak' wat ik bij veel moderne metalband terug hoor vind ik te strak en dood vooral. Maar dat is dan ook waarschijnlijk de sound die ze zoeken. Gain lekker hoog, noisegate aan, compressor aan zodat elke noot gelijk na het aanslaan dood valt en je zelfs bij 32e noten nog een stilte weet te krijgen tussen de noten.
Wat betreft mids; Je hoort veel metalbands het scooped soundje overdrijven. De gitaar is bedoeld om het midden spectrum op te vullen, wanneer je dit te veel wegdraait verzuipt de gitaar in de bass en drum. Scoopen kan zeker, maar overdrijf het niet anders raak je verloren in de mix. Ook dit heeft trouwens weer met amps te maken overigens, de ene blijft wel goed prik houden, de andere ben je gelijk kwijt. Dat is ook een groot verschil wat ik ervaar tussen mijn engl en mn soldano, die soldano ligt veel gevoeliger in de mix. De engl komt er eigenlijk altijd wel doorheen.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers