Wij gebruiken ook IEM. Drum, bas, zang, keys en gitaar. Enkel de zanger heeft nog moeite met aan te passen maar de rest wil niet meer terug. Weg zijn de dagen met ringende oren en het vastgeroest zijn voor de monitor om toch maar alles te horen.
Wij hebben enkel een akoestische drum die geluid maakt op het podium. Keys, bas en gitaar gaan direct naar ons monitorrack. Daar word ons signaal gesplit en naar FOH gestuurd. De signalen worden gebundeld in een Qu-pac digitaal mengpaneel en daar gemixt naar onze in-ears.
Mijn gitaarsignaal komt van een Kemper en klinkt gewoon prima. Ik ervaar zelf dat ik nu veel beter kan horen door de oortjes als mijn gitaar in de mix bagger klinkt. Zo heb ik al snel ervaren dat ik gewoon minder laag in mijn klank moet draaien. Het is wel een aanpassing maar als ik anders wil klinken in mijn oren dan naar front of house kan ik gewoon de eq van de Qu gebruiken.
De qu kan je trouwens ook gewoon aanpassen via tablet maar wij gebruiken gewoon het paneel zelf. Eens die goed gezet is kan je met minimale aanpassingen gewoon heel wat optredens doen zonder dat je aan je mix hoeft te komen.
Op de grote podia merken we dat we het geluid van de drums missen in onze oren, dus nu proberen we die ook te micen en door te zenden naar het mengpaneel.
De reden dat wij begonnen zijn met iem was vooral het niet afhankelijk willen zijn van de monitors. Wij spelen met 3 mensen (zang, bas, gitaar) volledig draadloos en proberen zo vaak mogelijk van het podium af te komen om het publiek warm te maken om te dansen. (Wat trouwens goed aanslaat!) Maar als je dan nog hoeft te spelen, is het noodzakelijk om alles overal goed te horen. Vaak krijgen we complimenten daarvoor van de Pa-dude (of dudettes). Hij heeft minder tijd nodig om een goede zaalmix te maken en hij hoeft niet te zorgen voor de monitoring. Ook zorgt dit voor veel meer plek op podia. Zonder monitors en zonder versterker kan je veel plaats vrijmaken.
Voorlopig spelen we nog met de Shure 215 maar op termijn willen we wel overstappen naar custom mades. Maar nu horen we ons prima, waarom dan overstappen?
(foto's om dit draadje op te vrolijken komen vanmiddag!)

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers