Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
Ik wil jullie in deze blog alles eerlijk laten zien over dit project, dus ook inzage geven in de kosten. Dan weet iemand die ook plannen maakt voor zo iets een beetje waar ie aan begint.

Even de rekening opmaken: ik heb nu al dik € 500,- uitgegeven aan onderdelen en gereedschap. Daar komt nog € 300,- voor de lascursus bij (zeg maar het 'arbeidsloon'). Het wordt toch wel een dure grap zo, maar ik heb dan ook niet bezuinigd op goedkoop spul. De body en neck waren overigens flink afgeprijsd: nieuw kosten ze bij Allparts resp. $ 260,- (€ 230,-) en $ 170,- (€ 150,-). Ze waren afgeprijsd vanwege heel lichte beschadigingen. Ik ga het Fender neck-element en de Stetsbar tremolo misschien wel weer verkopen om de kosten een beetje te drukken. Het enige waar ik spijt van heb is de body die ik heb gekocht en verzaagd. Maar daar hadden sommigen van jullie al terecht opmerkingen over.

Allparts body € 90,-;
Allparts neck € 90,-;
Stetsbar € 125,- (tweedehands);
Nocaster pickup set € 129,-;
Kluson tuners € 30,-.

De rest is gereedschap, kleine zaken als knoppen, topkammetjes, snaarbusjes en potmeters, en hout voor de mal en wax/olie en zo.

Het is goed om je te realiseren dat je voor dat geld (nu al ruim € 800,- all inclusive) een prima Mexicaanse Telecaster kan kopen, of voor iets meer geld al een hele mooie Amerikaanse. Maar die zijn niet van staal natuurlijk ... En het hele project kan nog steeds grandioos mislukken. Maar dan heb ik in ieder geval wel een hoop lol gehad en héél veel geleerd.
Ik denk dat je bijna altijd voor de prijs van onderdelen voor zelfbouw wel een soortgelijk exemplaar kan kopen. (uiterlijk) Licht er helemaal aan wat je wilt bereiken. Het zelf doen is ook veel waard zeker als het resultaat naar jou zin is en er wellicht anderen zijn die het met je eens zijn is ook wel leuk.

De body daar heb ik ook een opmerking over gemaakt maar die kun je weer redelijk goedkoop in eenzelfde of betere /andere staat terug brengen. Koop een balkje hout in de kleur en soort die jij wilt en frees de uitsparingen en je hebt het begin van een nieuw project.
de maten kun je overnemen van je originele gitaar. dat is voor jou inmiddels niet zo moeilijk meer.

Over de kosten zal je niet echt verrast zijn denk ik, want je zal vooraf ook wel eens hebben gekeken wat de losse onderdelen kosten. en de kosten van die lascursus is nooit weg daar heb je altijd nog wat aan, dus dan valt het nog mee toch. en gereedschap heb je nooit te veel.

Nou succes weer verder we blijven het volgen