Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
Knarph.nl, je hebt kennelijk een ander ander idee bij de term 'intonatie' dan de meesten hier. Bij het afstellen van (bas-)gitaren betekent 'intoneren' het zodanig afstellen van de brugzadels dat de flageolet boven de twaalfde fret dezelfde toonhoogte heeft als de gefrette toon in de twaalfde positie (hetzelfde verhaal gaat op voor de negentiende positie).

Voor de topkam geldt in principe hetzelfde verhaal maar daar valt in het merendeel van de praktijk, behalve de diepte, niets aan af te stellen en in dezelfde praktijk blijkt dat als de topkam eindigt op de plaats waar de bovenkant van een nulfret zou zitten alles dik in orde is.
Nou weet je, ik vermoedde al zoiets.
Ik kocht een jaar of dertig geleden een nieuwe Rhodes. Kwam van de fabriek en alleen de stemming en velocity was een beetje afgesteld. Een Rhodes heeft 78 elementjes voor 78 staafjes die door conventionele hamertjes aangeslagen worden. (bij gitaar 1 element voor 6 snaren(!) De positie van het uiteinde van zo'n staafje is kritisch bepalend voor het klankkarakter van onderhavige toets.
Bij een Rhodes betekend intoneren dus het uren verslindende werk van het juist positioneren van die 78 staafjes t.o.v hun resp. elementjes.
Mijn fout was dat dat ik dacht dat intoneren bij bas het verschil is van waar en hoe je een snaar aanslaat. (afhankelijk van de boventonen die je wenst) Zuiver een kwestie van klank. Niet dus...

Aaronstonebeat, het is me weer helemaal duidelijk.

Hardstikke bedankt man!

Knarph (Narf)