Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 9 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 81
  1. #41

    Standaard

    Knarph.nl, je hebt kennelijk een ander ander idee bij de term 'intonatie' dan de meesten hier. Bij het afstellen van (bas-)gitaren betekent 'intoneren' het zodanig afstellen van de brugzadels dat de flageolet boven de twaalfde fret dezelfde toonhoogte heeft als de gefrette toon in de twaalfde positie (hetzelfde verhaal gaat op voor de negentiende positie).

    Voor de topkam geldt in principe hetzelfde verhaal maar daar valt in het merendeel van de praktijk, behalve de diepte, niets aan af te stellen en in dezelfde praktijk blijkt dat als de topkam eindigt op de plaats waar de bovenkant van een nulfret zou zitten alles dik in orde is.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    lekker bezig zo.. Als een snaar open vals klinkt, maar gefret goed òf als een snaar open zuiver klinkt, maar gefret vals, is de snaar niet goed geintoneerd, dat is het verhaal, niet meer en niet minder. Basvarken bedoelt het brugzadel, maar zegt brug om minder aanslagen te moeten maken ofzo.. Je zoekt er teveel achter.

    Dat de gitaar in deze niet goed gestemd staat, maakt niet uit.. Dan is er nog techniek, zoals te hard drukken, waardoor het niet goed klinkt..

    Quote uit wiki:

    Het intoneren gaat in grote lijnen als volgt (benadering in één dimensie). Aangenomen dat de frets op de juiste manier op de hals zijn geplaatst, is de afstand tussen de kam en de 12e fret de helft van de totale snaarlengte. De snaarlengte wordt echter bepaald door de kam en de positie van de brug. De positie van de brug is meestal de enige vrijheidsgraad om de snaarlengte aan te passen. Als de brug op de juiste positie staat, dan is de gitaar goed geïntoneerd. Dit wordt meestal gecontroleerd met een digitale frequentiemeter ofwel een stemapparaat.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Knarph.nl, je hebt kennelijk een ander ander idee bij de term 'intonatie' dan de meesten hier. Bij het afstellen van (bas-)gitaren betekent 'intoneren' het zodanig afstellen van de brugzadels dat de flageolet boven de twaalfde fret dezelfde toonhoogte heeft als de gefrette toon in de twaalfde positie (hetzelfde verhaal gaat op voor de negentiende positie).

    Voor de topkam geldt in principe hetzelfde verhaal maar daar valt in het merendeel van de praktijk, behalve de diepte, niets aan af te stellen en in dezelfde praktijk blijkt dat als de topkam eindigt op de plaats waar de bovenkant van een nulfret zou zitten alles dik in orde is.
    Nou weet je, ik vermoedde al zoiets.
    Ik kocht een jaar of dertig geleden een nieuwe Rhodes. Kwam van de fabriek en alleen de stemming en velocity was een beetje afgesteld. Een Rhodes heeft 78 elementjes voor 78 staafjes die door conventionele hamertjes aangeslagen worden. (bij gitaar 1 element voor 6 snaren(!) De positie van het uiteinde van zo'n staafje is kritisch bepalend voor het klankkarakter van onderhavige toets.
    Bij een Rhodes betekend intoneren dus het uren verslindende werk van het juist positioneren van die 78 staafjes t.o.v hun resp. elementjes.
    Mijn fout was dat dat ik dacht dat intoneren bij bas het verschil is van waar en hoe je een snaar aanslaat. (afhankelijk van de boventonen die je wenst) Zuiver een kwestie van klank. Niet dus...

    Aaronstonebeat, het is me weer helemaal duidelijk.

    Hardstikke bedankt man!

    Knarph (Narf)

  4. #44

    Standaard

    Oh, je spreekt het dus uit als Narf.

  5. #45

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knarph.nl Bekijk bericht
    Nou weet je, ik vermoedde al zoiets.
    Ik kocht een jaar of dertig geleden een nieuwe Rhodes. Kwam van de fabriek en alleen de stemming en velocity was een beetje afgesteld. Een Rhodes heeft 78 elementjes voor 78 staafjes die door conventionele hamertjes aangeslagen worden. (bij gitaar 1 element voor 6 snaren(!) De positie van het uiteinde van zo'n staafje is kritisch bepalend voor het klankkarakter van onderhavige toets.
    Bij een Rhodes betekend intoneren dus het uren verslindende werk van het juist positioneren van die 78 staafjes t.o.v hun resp. elementjes.
    Mijn fout was dat dat ik dacht dat intoneren bij bas het verschil is van waar en hoe je een snaar aanslaat. (afhankelijk van de boventonen die je wenst) Zuiver een kwestie van klank. Niet dus...

    Aaronstonebeat, het is me weer helemaal duidelijk.

    Hardstikke bedankt man!Knarph (Narf)
    Ik had zo'n vermoeden
    Ik heb ook een Fender Rhodes gehad en uitgebreid bespeeld en van binnen bekeken. Dat exemplaar speelde me uiteindelijk te zwaar en is daarom weer verkocht.
    De term 'intoneren' kan naar van alles verwijzen, zoals blijkt.
    Bij gitaren heb je bijvoorbeeld ook 'plekken' en maf kronkelende frets om in reine stemmingen te kunnen spelen in bepaalde toonaarden.

    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knarph.nl Bekijk bericht
    Nou weet je, ik vermoedde al zoiets.
    Mijn fout was dat dat ik dacht dat intoneren bij bas het verschil is van waar en hoe je een snaar aanslaat. (afhankelijk van de boventonen die je wenst) Zuiver een kwestie van klank. Niet dus...
    En derhalve zou je de toon van je posts ook wel enigszins mogen kuisen...

  7. #47

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik had zo'n vermoeden

    Bij gitaren heb je bijvoorbeeld ook 'plekken' en maf kronkelende frets om in reine stemmingen te kunnen spelen in bepaalde toonaarden.



    Nou je het zegt: Zou dít soms de verklaring zijn waarom mijn bas niet in elke positie helemaal lekker klinkt?

  8. #48

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2005
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    2.910

    Standaard

    Klopt maar jij klemt met je muis. En niet met je duim. Als je eens doet of een sokpop met je linkerhand maakt waarbij je duim de onderkaad van die pop is heb je een beld hoe de begin houding is. Zet dan die duim op of onder de denkbeeldige middenas van hals. Voila.
    Ibanez as200/Ibanez silverseries strat -> Lex Bos Superdrive IV-> Wampler Analog Echo-> Barber launchpad-> ac30

  10. #50
    Member
    Geregistreerd
    25 januari 2008
    Locatie
    Helmond
    Berichten
    83

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeffrey Kroonenberg Bekijk bericht
    Deze speelt ook met duim
    Dat deze het doet wil niet zeggen dat het goed is. Het is een veel gemaakte fout. Maar het blijft een fout... Aanpassen dus, als je je polspezen langer bruikbaar wilt houden. Het zal niet de eerste bassist/gitarist zijn die Carpal Tunnel Syndrome eraan overhoudt... Google 't maar eens...
    Thump around...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top